Ce se întâmplă când manualele sunt (doar) în format digital?

Acum câțiva ani, un studiu al Băncii Mondiale a subliniat faptul că pur și simplu nu sunt suficiente manuale pentru majoritatea elevilor din Africa, și ceea ce este disponibil este prea scump. Ca răspuns la această realitate, Banca Mondială a explorat diferite opțiuni pentru abordarea \”decalajul în privința manualelor\”, inclusiv inițiativele care investighează potențialul e-book-urilor în termen de eficiență de cost.
La celălalt capăt al spectrului, nici elevii dintr-o națiune din Asia de Est nu vor mai putea avea în curând acces la manuale – cel puțin la cele de modă veche, tipărite. Guvernul coreean a anunțat recent că, până în 2015, toate manualele vor fi transpuse în format digitale. Mai nou, și România a anunțat un proiect privind înlocuirea manualelor şcolare cu e-book-uri

Promisiunea implementării de manuale digitale (uneori numite „manuale inteligente” – pentru că specialiștii nu sunt întotdeauna de acord asupra a ceea ce înseamnă „inteligente”, în acest context) a fost discutată și explorată de ceva timp. Totuși, în nici un alt sistem de învățământ nu a existat până acum (iunie 2011, n.n.) o discuție serioasă în privința înlocuirii în întregime a manualelor tipărite.

Detaliile sunt încă destul de vagi în privința a cum va arăta programul în practică. Serviciul de Informare pentru Educație și Cercetare din Coreea (Korean Education & Research  Information Service KERIS) – în esență, agenția națională pentru noile tehnologii în educație – a pilotat un proiect de e-book în ultimii patru ani. „Our Choice”, scrisă de Al Gore, o carte digitală distribuită ca o aplicație pe iPad, care a fost previzualizată și dezbătută pe TED la începutul acestui an, arată o parte din potențialul manualelor digitale pentru viitorul apropiat. În timp ce majoritatea dintre noi cred că acest lucru este înca la multe generații depărtare și un atribut al literaturii de science fiction, viitorul poate fi mai aproape – cel puțin pentru studenții din Coreea.

Cum va arăta o clasă din Coreea după noua politică este acum o chestiune de speculație în creștere și de interes în diverse sfere. Manualele digitale vor ”înlocui” pur si simplu manualele existente, furnizând conținut educațional mai ”arătos”, dar pentru a fi utilizate de către elevi și profesori în același fel în care au utilizat manualele pe suport de hârtie în trecut? Sau aceasta va fi parte a unui transformare fundamentală în modul în care se produce predarea și învățarea? Sunt întrebări importante pentru care încă nu există răspunsuri clare. Introducerea pe scară largă a TIC în sistemele educaționale este adesea menită să catalizeze transformarea practicilor existente – deși, în final, noile tehnologii ajung adesea să fie folosite ca parte (și astfel să consolideze) a activităților și abordărilor ”tradiționale”.

Desigur, tendința către digitalizarea manualelor nu este limitată doar la Coreea, inițiative similare având loc, pe un plan mai restrâns, și în Statele Unite, de exemplu. Dar Coreea este pe punctul de a merge mai departe decât orice altă țară în acest sens.

Această mișcare va fi, fără îndoială, un ”os de ros” pentru creatorii de conținut digital din Coreea, precum și pentru producătorii (coreeni?) de dispozitive (e-book-uri) pe care un astfel de conținut digital este afișat. Odată digitizate integral, conținuturi educaționale pe teme populare, cum ar fi „matematica în Coreea” – care câștigă recunoaștere în multe sisteme de învățământ datorită scorurilor ridicate obținute de studenții coreeni la testele internaționale standardizate – pot să fie mai ușor adaptate și „exportate” pentru utilizare în alte țări, cu potențial pentru deschiderea de noi piețe pentru editori coreene educaționale.

Un lucru sigur este că vor fi mai multe consecințe neintenționate (și neprevăzute) – acestea există întotdeauna atunci când noile tehnologii penetrează o organizație sau o societate. Fără îndoială, mulți comentatori vor anticipa mai degrabă potențialele efecte negative, cum ar fi potențialele probleme legate de intimitate:

Elevul: Am citit acest capitol, după cină ieri, dar am uitat despre ce era vorba.
Profesorul: Ești sigur? Din ecranul meu de administrare de aici, văd că nu ai accesat manualul tău digital deloc noaptea trecuta!

și de securitate:

Un titlu pe care nimeni nu vrea să-l vadă: „Hackerii șterg de la distanță manualele elevilor”.

În timp ce transpunerea completă în format digital ar putea genera o evoluție binevenită pentru industria coreeană, care va fi impactul asupra învățării? Având în vedere că deja Coreea are rezultate foarte bune la cele mai multe evaluări comparative internaționale în ce privește performanța elevilor, calea spre „îmbunătățire” nu poate fi la fel de clar definită cum este pentru factorii de decizie din țările ale căror elevi au scor mai mic la teste. Există o mare diferență între a avea majoritatea manualelor disponibile în format digital și a le avea pe toate disponibile exclusiv în format electronic. Dintr-o perspectivă globală, Coreea se va bucura de un avantaj al primului sosit – ce ar putea acest lucru să însemne pentru elevi, companii, școli și, în sens mai larg, pentru societate coreeană?

Puțini ar putea să conteste faptul că, pe termen lung, cele mai multe materiale educaționale utilizate de copiii din întreaga lume vor fi disponibile doar în formate digitale, de tip e-book. Desigur, „pe termen lung”, s-ar putea să însemne într-adevăr ”foarte mult timp” pentru multe țări din întreaga lume. De aceea, factorii de decizie care au planuri ambițioase de lansare a tehnologiilor în educație și a resurselor digitale de învățare, ar trebui să țină seama și să urmărească îndeaproape ce se întâmplă în Coreea, pentru a afla mai multe despre ceea ce „funcționează” și ce nu.

*** Acest material reproduce articolul: Michael Trucano. What happens when all textbooks are (only) digital? Ask the Koreans! 07/06/2011, World Bank, Online: http://blogs.worldbank.org/edutech/korea-digital-textbooks
***Selecție și traducere: Olimpius Istrate 

Olimpius Istrate

Olimpius Istrate

Olimpius Istrate este lector la Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Departamentul de Formare a Profesorilor, susținând cursuri şi seminarii de Pedagogie, Instruire Asistată de Calculator, Medii virtuale de instruire.