Conform unui nou raport al Comisiei Europene, formarea competentelor IT, antreprenoriale si cetatenesti detine un rol fundamental in pregatirea tinerilor pentru piata actuala a muncii, dar, in general, scolile nu acorda suficienta atentie acestor competente transversale, fata de competentele de baza in domeniul alfabetizarii, al matematicii si al stiintelor.
Competentele transversale sunt, in general, formate in cadrul altor discipline, iar programele nationale din majoritatea tarilor acopera domeniile IT, antreprenoriat si cetatenie. Dar aceasta situatie nu este generalizata. In noua tari [Germania, Tarile de Jos, Italia, Grecia, Romania, Irlanda, Danemarca, Belgia (comunitatea flamanda) si Croatia] educatia antreprenoriala nu este acoperita in mod explicit in ciclul primar, in timp ce competentele digitale sunt abordate in toate scolile primare, cu exceptia celor din Croatia.
In mod surprinzator, formarea competentelor digitale in cadrul unor discipline precum stiintele, matematica si limbile straine este inca un lucru neobisnuit in scoli. Raportul de fata arata ca integrarea formarii IT, antreprenoriale sau cetatenesti in disciplinele de baza poate atrage necesitatea ca scolile sa isi modifice sistemele de predare, precum si sa stabileasca obiective in materie de invatare si unele metode adecvate de evaluare.
Raportul furnizeaza dovezi analitice pentru factorii de decizie si sprijina abordarea noii strategii a Comisiei Europene, „Reorganizarea sistemelor de invatamant”. In cadrul acesteia sunt conturate masurile pe care statele membre trebuie sa le adopte pentru a asigura crearea, prin intermediul sistemelor de invatamant si formare, a competentelor necesare in mediul de lucru modern.
Raportul complet: Eurydice. ”Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy”
–––––––––
Add:
Implementare E-learning: solutii, platforme si sisteme de elearning personalizate