Industria farmaceutică este un sector dinamic, în continuă schimbare, in care se dezvolta constant noi tehnologii, produse și servicii. Specialistii din aceast domeniu considera că eLearning-ul este procesul, care in mod evident, a inceput deja sa schimbe regulile “jocului” în cadrul industriei.
Un sondaj realizat de Chartered Institute of Personnel and Development in 2014 a evidentiat ca 60% dintre companiile farmaceutice din Marea Britanie au crescut utilizarea de solutii de eLearning în ultimii doi ani și nu există nici un semn ca această tendință ar incetini. Motivul pentru această creștere pare a fi in stransa legatura cu apariția fortei de munca tanara, familiarizata cu tehnologiile IT&C. Referitor la utilizarea eLearning-ului, Dr. Rachel Meller, un specialist în formare de produs farmaceutic si partener al firmei Information Transfer, una din cele mai importante companii de training si consultanta din Marea Britanie in domeniul farmaceutic, sustine ca: “Noile tehnologii, conectivitatea sporită, precum și utilizarea crescanda a tehnologiilor IT în rândul forței de muncă au contribuit la aparitia acestei tendințe.”
Nu numai ca numarul de profesioniști care folosesc eLearning în domeniul farmaceutic este în creștere, dar modul în care acestia pot accesa și utiliza solutiile de eLearning este, de asemenea, in crestere.
O forma de schimbare radicala a mediului de învățarea tradițională este reprezentata de disponibilitatea educatiei pe smartphone-uri și tablete, care ofera o experiență de învățare cu adevărat flexibila și dinamica. Disponibilitatea acestor tehnologii începe să afecteze modul în care companiile adopta solutiile de eLearning, conform lui Howard Hills, care a realizat in 2009 un raport intitulat “Towards Maturity Benchmark” (bazat pe companii care utilizeaza tehnologiile eLearning).
Este clar că eLearning-ul a modificat si va modifica pe viitor multe dintre paradigmele legate de procesul si modalitatile de pregatire in industria medicala si farmaceutică.
[ot-caption title=”eLearning – Joc de rol” url=”http://www.elearning.ro/wp-content/uploads/2015/01/elearning-industria-farmaceutica-2.jpg”]
Avantajele eLearning-ului pentru domeniul farmaceutic
Intr-un articol online publicat de website-ul pharmafield.co.uk, intitulat “Cum imbratiseaza domeniul pharma eLearning-ul in Marea Britanie?” bazat pe un sondaj facut de acestia in randul practicienilor din sectorul pharma, dintre avantajele eLearning-ului ar fi:
• livreaza un mesaj mult mai consistent si unitar
• este flexibil și rapid in a oferi informatii necesare
• suplimenteaza metoda traditionala de pregatire
• ofera posibilitatea de pastrarea a datelor statistice
• poate fi folosit pentru a asigura si training-ul clienților
Consistenta si unitatea mesajului
Întrucât, în salile de clasă există riscul ca trainerii sa accentueze sau sa livreze informație diferita, folosing eLearning-ul mesajul transmis este acelasi de fiecare data. Specialistii sustin că eLearning poate fi deosebit de eficient în cazul în care aceleași informații trebuie să fie livrate la un grup mare de cursanți.
Viteza si flexibilitate
eLearning scurtează timpul necesar în clasă, astfel încât cursantii nu trebuie să-și petreacă mult timp departe de locul de munca. Un director de Invatare & Dezvoltare intr-o companie farmaceutica a sustinut in sondajul facut de website-ul pharmafield.co.uk că 30% din training-urile în compania in care lucreaza au fost mutate in clasa “virtuală”, astfel a ajuns sa economiseasca costurile de călătorie, ducand si la creșterea productivității. El a descris cum, în trecut, un farmacist ar fi petrecut două săptămâni în clasă, în timp ce acum cursantul nu petrece mai mult de o saptamana în sala de clasă și alte șapte sesiuni de eLearning de cate două ore sunt intercalate in programul de lucru. Pregatirea acum durează mai mult, dar cursantii au timp să revizuiască și să consolideze procesul de învățare, în timp ce sunt si productivi pentru companie. Acesta consideră acesta metoda este mult mai rentabila pentru instruirea personalului decât o abordare de 100% față-în-față, plus că noii angajati poti fi imediat trecuti prin procesul de inductie si training-urile de baza, folosind eLearning-ul, imediat ce sunt angajati.
Suplimentarea procesului de învățare
In general cursantii au nevoie de patru sau cinci expuneri la aceleași informații pentru a le absorbi. eLearning-ul augmenteaza folosirea manualelor, documentelor clinice și cursurile in sali de clasa. eLearning-ul este, de asemenea, deosebit de eficient pentru teste de autocontrol, care ii ajuta pe cursanti sa-si testeze cunostintele în ritmul lor propriu.
Conform unei companii de asistenta medicala la nivel mondial, eLearning-ul este folosit în întreagul lor program de învățare, astfel încât cursantii primesc de la bun inceput manuale tipărite dar și o parolă pentru a accesa propria platforma de management a învățării (LMS): Aceasta compania detine o plaftforma online LMS, care include module de autoînvățare, plus articole, clipuri video, si diferite facilitati interactive de genul “Adreseaza o întrebare” și jocuri cu caracter competitiv.
Ajută la pastrarea datelor statistice
Tinand cont de nivelul de reglementare al industriei farmaceutice, datele statistice privind procesul de formare ocupă un loc important printre avantajele oferite de eLearning, in randul specialistilor in dezvoltarea procesului de invatare. Sistemele de management (LMS) de eLearning permit companiilor să țină evidențele de formare și sa capteze informații cu privire la realizările cursantilor. Capacitatea de a înregistra și a imprima a acestor rezultatele pentru a fi evaluate este extrem de utila.
Training pentru clienți
Organizații precum Abbot Laboratories, care a pus bazele Institutului de Nutritie si Sanatate, contracteaza cursuri de eLearning si resurse online în beneficiul publicului larg. Companiile farmaceutice si medicale ar putea folosi cursuri de eLearning pentru a-si instrui clienții cu privire la utilizarea produselor, echipamentelor, informații privind siguranța acestora sau indicatii la medicamente administrare.
Studiu de caz
Imbunătățirea cunoștințelor de produs în rândul personalului farmaciilor “FarmaSmart”, un lant de farmacii cu acoperire nationala. Numele real al companiei este sub actiunea unui NDA.
Provocarea
FarmaSmart a avut nevoie sa se asigure că personalul său din farmacii beneficiaza de formare periodica cu privire la produsele pe care le vinde. Formarea trebuia să furnizeze informații cu privire la anumite situatii, simptome tipice, produs, precum și beneficiile utilizării acestui produs in mod special. Scopul este de a reîmprospăta cunoștințele angajaților în ceea ce privește condițiile specifice de comercializare și de a-i pregati cu privire la noile produse.
Doza de eLearning
Utilizand feedback-ul personalului farmaciilor FarmaSmart, compania Ascendia Design a proiectat module de eLearning pentru a înlocui materialele de training pe suport de hârtie. Analizele nevoilor FarmaSmart de formare au arătat că mare parte din personalul care lucrează în farmaciile companiei nu este familiarizat cu eLearning-ul. Ca atare a fost foarte important ca respectivul conținut de eLearning sa fie simplu, usor de navigat si atractiv pentru a fi folosit cu placere.
S-a început prin producerea de conținut eLearning de baza, care a fost special conceput pentru a încuraja efectiv transferul de cunostinte de lungă durată. Pe masura ce personalul din farmacii a devenit mai familiarizat cu noile cursuri s-au adăugat funcționalitati mai complexe.
Rezultate
Având în vedere că programul de eLearning pentru angajatii in farmaciile FarmaSmart a fost lansat în februarie 2014, rata de absolvire a crescut de la 16% la peste 80%. Rata de actualizarea a cunoastintelor a fost îmbunătățita în mod semnificativ, iar noile materialele de training au fost bine primite de către angajati, care acum au mai multa încredere să recomande produse pentru clienți tinand cont de simptomele lor. Acest lucru ajută compania FarmaSmart sa ofere clienților săi cele mai bune servicii și duce la ridicarea gradului de revenire in farmacii.