Asociaţia Britanică pentru Resurse Educaţionale (BESA) a lansat raportul anual de cercetare cu privire la opiniile şi tendinţele TIC în şcolile din Marea Britanie. Cercetarea oferă o analiză în ce priveşte implementarea noilor tehnologii în şcolile din Marea Britanie şi oferă o perspectivă largă asupra încrederii, formării şi nivelului cadrelor didactice, precum şi a gradului de implementare a TIC în şcoli. Cercetarea BESA se bazează pe un studiu efectuat în luna iunie 2009, la care au participat coordonatorii TIC şi responsabilii cu noile tehnologii din 770 şcoli primare şi din 572 de şcoli secundare din Marea Britanie. Deşi cercetarea vine într-o perioadă de recesiune economică şi cu schimbări frecvente de politică educaţională şi la nivel de programe de studiu, rezultatele pentru 2009 indică o abordare pozitivă a cadrelor didactice pentru achiziţionarea şi utilizarea noilor tehnologii, cu toate că şcolile prognozează o reducere a investiţiilor în TIC.
Ray Barker, directorul BESA, explică: “Cercetarea BESA asupra utilizării TIC în şcolile din Marea Britanie indică faptul că, după o creştere de la an la an în bugetul alocat tehnologiei informaţiei din 2001 încoace, în momentul acesta avem de-a face cu o reducere în bugetul pentru TIC al şcolilor. Acest lucru nu este de mirare, deoarece şcolile sunt presate de multe probleme financiare. Bugetul alocat educaţiei nu a fost redus, iar şcolile ştiu că au fondurile necesare; în orice caz, în vremuri incerte şi cu presiuni din toate părţile, şcolile par să trateze bugetul TIC cu prudenţă. Multe şcoli indică faptul că încă nu cred ca sunt echipate suficient în ce priveşte echipamentele TIC precum laptopuri şi acces la Internet pentru elevi. Asta înseamnă că se aşteaptă să folosească aceste resurse din ce în ce mai mult, datorită faptului că TIC devin tot mai integrate în procesul de educaţie. De fapt, cifrele arată că nu au mai fost niciodata atât de multe computere şi table interactive în sălile de clasă britanice. Parţial, aceasta se datorează procurării eficiente de resurse de către multe şcoli, precum şi unei scăderi a preţurilor pe unităţi individuale. Se poate cheltui mai puţin, dar acum şcolile pot obţine mai mult din acelaşi buget.”
Bugetul TIC
Cercetarea arată că bugetele şcolilor primare sunt estimate să scadă cu 2,2% în 2009-2010, în timp ce bugetele şcolilor secundare indică o reducere cu 1%, excluzând bugetele alocate programei software şi conţinutului digital. Aceasta va duce la scăderea în alocarea bugetelor Marii Britanii cu 9,8 milioane de lire. Un buget tipic de şcoală primară în domeniul TIC se anticipează a fi 13.380 de lire în 2010-2011, în timp ce bugetele secundare sunt setate să scadă până la 62.970 de lire. Aceasta reprezintă o scădere cu 4,4% şi respectiv cu 2,7%. Alocările TIC din bugetele şcolii sunt estimate la aproximativ 556 milioane de lire în 2010-2011 – din nou excluzând programa software şi conţinutul digital.
Finanţarea Ring-fenced pentru TIC a luat sfârşit, iar şcolile iau propriile decizii de cumpărare. Acestea vor cheltui fondurile cu înţelepciune şi în limita propriilor nevoi de dezvoltare. „Nu vrem ca şcolile să îşi economisească banii “pentru zile negre” – afirmă Barker. Finanţarea este disponibilă şi trebuie sa fie cheltuită pe şansele de reuşită în viaţă ale tinerilor. Dacă vrem să devenim o economie competitoare, atunci educaţia şi tehnologia sunt cheia.”
Formarea şi nivelul de încredere al cadrelor didactice
Barker adaugă: “O altă problemă identificată de către cercetarea BESA a fost reducerea încrederii profesorilor în folosirea TIC. A fost o scădere de 10% a încrederii şi competenţei în folosirea TIC în curriculum-ul şcolilor primare în anul 2007 şi o scădere de 8% în şcolile secundare.”
De asemenea, cercetarea a aflat că 59% din cadrele didactice primare vor urma cursuri de formare în TIC în anul 2009, comparativ cu 67% care aşteptau cursurile în 2008. 55% din cadrele secundare vor beneficia de formare în 2009, comparativ cu 72% în 2007.
Barker mai spune: “Fie că reducerea în formarea cadrelor didactice a dus la lipsa încrederii folosirii de către aceştia a TIC, sau dacă aceasta este rezultatul utilizării unei varietăţi largi de TIC în clase – rămâne de văzut şi de discutat. Profesorii folosesc din ce în ce mai mult tehnologia pentru a căpăta încredere în capacitatea de utilizare a TIC în multe domenii, cum ar fi folosirea de platforme de învăţare, după cum le sugerează guvernul, pentru atingerea obiectivelor educaţionale. Din acest motiv BESA susţine evenimentul tehnologico-educaţional, BETT, unde educatorii îşi pot continua dezvoltarea profesională în timp ce testează noile resurse TIC cu sfaturi practice de la colegii lor.”
Gradul de implementare
Într-o notă pozitivă, studiul TIC realizat de BESA în şcolile din Marea Britanie a constatat că, în medie, şcolile primare oferă un computer pentru fiecare 6,9 elevi (faţă de 7,4 elevi pe calculator în 2005). Aceeaşi mutare a fost găsită şi în şcolile secundare, cu o reducere a numărului de copii ce împart computerul (în scădere de la 5,5 în 2005 la 4,2 elevi pe computer) . În general, sunt estimate că vor fi 2,5 milioane de computere în şcoli în 2010. Specialiştii în educaţie asistată de calculator consideră că este nevoie de 3,2 milioane de computere pentru a implementa pe deplin planurile de dezvoltare în domeniul TIC, o cifră ce s-a dublat din 2003.
Sursa: Education Executive