Modernizarea învățământului – BYOD sau achiziție centralizată de tablete?

0
91

[ot-caption title=”Bring Your Own Device” url=”http://www.elearning.ro/wp-content/uploads/2015/10/byod_elearning.jpg”]

În anul 2014, ministrul Educației și cel al Societății Informaționale propuneau informatizarea învățământului românesc prin introducerea tabletelor în școli, respectiv înlocuirea definitivă a manualelor tipărite cu cele digitale. Acest proiect de modernizare a școlilor (mai puțin a celor în care nu există internet sau curent electric) nu a mai ajuns să fie pus în aplicare începând din 2015, așa cum fusese stabilit inițial, ci a fost amânat până în 2020,  conform declarației Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale. Propunerea a stârnit numeroase reacții din partea părinților, majoritatea manifestându-și reticența cu privire la această idee prin numeroase argumente a căror validitate nu poate fi contestată, în cele mai multe dintre cazuri. Având în vedere doar acele școli în care proiectul poate fi aplicat (cele care au deja dotările necesare), există o alternativă care nu a fost luată în considerare până acum, respectiv adoptarea unui sistem BYOD (Bring your Own Device). Dacă elevii și-ar folosi propriile resurse tehnologice, majoritatea neajunsurilor semnalate de părinți nu ar mai constitui o problemă:

  1. Îngrijirea tabletelor

Multe manuale transmise de la an la an ajung într-un stadiu avansat de deterioare din pricina elevilor care nu au grijă de ele, uzându-se din ce în ce mai mult de la o generație la alta. Cele mai bine întreținute manuale sunt cele de clasa a XI-a și a XII-a, adică exact acelea pe care elevii și le cumpără singuri (și le vând mai departe celor mai mici). Tendința firească este de a avea grijă mai mare de cele care le aparțin, cele pe care le-au plătit, decât de cele primite de la școală. O tabletă necesită mai multă atenție din partea posesorului pentru a rămâne în stare bună, spre deosebire de un manual. De asemenea, cel din urmă poate fi mai ușor înlocuit decât cea dintâi, întrucât costurile sunt mai mici. În cazul ambelor însă, probabilitatea de a fi neglijate crește considerabil dacă ele urmează să se afle în posesia elevilor doar provizoriu. Dacă și-ar aduce propriile tablete, telefoane sau laptopuri, interesul de a preveni degradarea acestora ar fi sporit, fiind vorba despre aparatele lor personale cu care s-au obișnuit deja. Singura condiție pentru punerea în aplicare a acestei idei ar fi disponibilitatea manualelor în format electronic. Astfel, se ajunge la cel de-al doilea avantaj al unui sistem de tip BYOD.

  1. Modernizarea ar avea loc mai repede

Licitațiile pentru achiziționarea tabletelor pentru elevi au fost deja amânate o dată. Planul care trebuia să fie pus în aplicare începând cu luna Martie 2015 a fost amânat pentru anul 2020, deși o parte dintre manualele digitale sunt deja gata. Dacă elevilor le-ar fi permis să folosească propriile mijloace tehnologice, ideea de a înlocui manualele pe hârtie cu variantele lor în format electronic ar putea fi pusă în aplicare mai repede, întrucât eforturile care ar trebui să fie depuse în acest sens ar fi mai mici. Implicarea diverselor ministere nu ar mai fi necesară, iar concretizarea proiectului ar depinde strict de părinți, de profesori și de edituri.

  1. Performanța dispozitivelor

Unii părinți au subliniat faptul că fondurile alocate aplicării acestui proiect ar fi suficiente numai pentru achiziționarea unor tablete de dimensiuni reduse, neadecvate folosirii în clasă.  În mediul urban, unde majoritatea copiilor au deja în posesie cel puțin un telefon și un laptop, implementarea unui sistem de tip BYOD ar fi benefică prin prisma faptului că părinții ar avea libertatea de a alege ei înșiși dispozitivul care să fie folosit de copiii lor la școală. De asemenea, ei ar avea un control mai mare asupra felului în care sunt folosite resursele tehnologice de către cei mici, având în vedere cât de ușor le poate fi distrasă atenția acestora în timpul orelor, mai ales dacă au la dispoziție un aparat pe care se pot instala jocuri sau cu acces la internet. Dacă procesul de modernizare al învățării ar fi încurajat de părinți prin achiziționarea de tablete, telefoane, e-readere sau laptopuri pentru copii, ar exista și posibilitatea de a restricționa accesul la diferite aplicații, cel puțin pe durata orelor de curs. De asemenea, fiecare părinte ar putea alege dispozitivul cel mai adecvat nevoilor copilului, având posibilitatea pentru a opta pentru o dimensiune potrivită a ecranului, un spațiu de stocare suficient și un nivel de performanță corespunzător.

  1. Învățarea permanentă

Având în vedere receptivitatea noilor generații față de tehnologia recentă, telefoanele, tabletele, laptopurile etc. sunt asociate unor activități plăcute, majoritatea dintre aceste dispozitive fiind folosite de către copii în timpul liber. Tabletele primite de la școală ar avea un scop didactic declarat, iar interesul elevilor față de acestea ar putea scădea într-o măsură însemnată din această cauză. Dacă, în schimb, aparatele le-ar aparține lor înșile, acestea ar fi asociate cu activități care le fac plăcere, întrucât ar putea fi folosite și la școală, dar și în timpul liber. Materialele de învățat le-ar fi mereu la îndemână, nutrindu-se atracția acestora de a le utiliza și în afara mediului educațional propriu-zis.

În concluzie, modernizarea învățământului românesc poate avea loc foarte curând dacă se pune în aplicare un astfel de sistem. Introducerea propriilor dispozitive ale elevilor în școli poate avea un impact major asupra implicării acestora în activitățile școlare și le poate crește interesul față de materia corespunzătoare clasei lor. De asemenea, într-un sistem de învățământ în care se predă conform unei programe noi, dar se folosesc manuale vechi de peste zece ani, o astfel de schimbare este mai mult decât necesară.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.