Acest articol constituie o informare asupra activităţilor desfăşurate în cadrului cursului de formare continuă Comenius CREATING E-LEARNING COURSES – HANDS ON TOOLS & PRACTICAL TIPS, desfăşurat în Malta, în perioada 22-26 februarie 2010. Curriculumul cursului a inclus în egală măsură elemente pedagogice teoretice şi practică, pentru a ne permite tuturor participanţilor să ne dezvoltăm competenţele de utilizare a instrumentelor pentru crearea de situaţii de învăţare inovative.
În perioada 22-26 februarie 2010, am participat la un curs de formare continuă în cadrul Programului Sectorial Comenius, beneficiind de sprijinul financiar al Comisiei Europene.
Cursul CREATING E-LEARNING COURSES – HANDS-ON TOOLS & PRACTICAL TIPS (Crearea de cursuri on-line- instrumente & sfaturi practice) a fost organizat de Acrosslimits Ltd, Gateway Centre din HAMRUN, MALTA.
La curs au participat: 4 persoane din România, 3 din Olanda, 1 din Polonia, 1 din Portugalia, 1 din Marea Britanie şi 1 din Irlanda. Trainerii acestui curs au fost: Angele Giuliano, Kerry Freeman, Annalise Duca. În vederea unei pregătiri eficiente pentru participarea la activitatea de formare selectată din baza de date, am studiat obiectivele propuse de organizatori şi zona (Hamrun, Malta) în care s-a desfăşurat cursul. Cele mai multe detalii despre această mirifică zonă le-am aflat de la prietenii mei (parteneri în eTwinning şi Comenius) din Malta: Nadine Micallef, Catherina Farrugia şi Vincienne Sciberras de la Maria Regina College St Paul’s Bay Primary School.
Obiectivele cursului au inclus:
- acomodarea cu metodele e-learning, făcându-le accesibile şi persoanelor fără abilităţi tehnice
- favorizarea îndemânarii în utilizarea de mai multe instrumente care, împreună, să creeze diferite tipuri de e-learning;
- schimbul de experienţă şi de poveşti de succes;
- prezentarea de proiecte inovatoare şi de modalităţi de utilizare a e-learning-ului în toată Europa
Programul activităţilor de formare
ZIUA I: Introducere în programa cursului. Prezentarea tuturor participanţilor la curs. Definiţii şi conceptele iniţiale legate de e-learning. Face2Face versus Învăţarea On-line. Resursele informaţionale de învăţământ, iniţierea în utilizarea LCMS (Learning Content Management System).
ZIUA A DOUA: E-cărţi, Emiteri mass-media şi prezentări, Învăţare sincronă, Utilizarea aplicaţiei unei clase virtuale, Unelte ca Dimdim, ooVoo şi WiZiQ.
ZIUA A TREIA: Evenimente de e-learning în direct, Interactivitate şi testare, Evaluări on-line, jocuri şi simulări, aplicaţii suplimentare privind utilizarea LCMS şi crearea de module de curs.
ZIUA A PATRA: Utilizarea instrumentelor de testare precum HotPotatoes, de învăţare în colaborare, forumuri, wiki-uri, Blog-uri, RSS, aplicaţii suplimentare privind utilizarea LCMS şi crearea obiectelor de învăţare SCORM.
ZIUA A CINCEA: Inovare în e-learning, studii de caz din proiectele malteze şi europene, programe de finanţare pentru e-learning în Europa, Învăţare Mobile şi Wireless, Alte Resurse, Concluzii.
Cursul mi-a oferit şansa de a cunoaşte profesori din diverse sisteme de învăţământ, traineri din diferite organizaţii, comparând astfel aspecte ale procesului educativ din spaţii culturale şi geografice diverse.
Metodologia cursului a fost un mixaj de explicaţii pedagogice cuplat cu practică, folosind diverse instrumente, pentru a ne permite tuturor participanţilor să obţinem cât mai mult posibil experienţă în utilizarea diferitelor instrumente care să ne ajute la crearea de medii de învăţare inovative. Ariile pe care s-a axat cursul au inclus transferul materialelor de curs spre module on-line, realizarea de teste şi chestionare on-line, simulări şi jocuri, multimedia, crearea de materiale informative de referinţă asupra comunităţilor de învăţământ. Detaliile şi ideile practice despre îmbinarea cursurilor tradiţionale cu cele on-line, au fost acordate pe întreg parcursul cursului, folosind exemple reale din experienţa participanţilor la curs.
Prin participarea mea la acest training, am avut posibilitatea de a însuşi cunoştinţe noi din domeniul ICT, limbilor moderne (în special, limba engleză), metodelor moderne de predare-învăţare, să pot face comparaţii între sisteme diferite de învăţământ din Europa. Cursul ales m-a ajutat şi mă va ajuta să-mi completez şi să-mi îmbunătăţesc metodele şi tehnicile de predare a matematicii în aşa fel încât să fiu în pas cu noile cerinţe ale învăţământului european, să aplic acele practici care vor duce la sporirea numărului de copii care vor dori să înveţe matematica – o materie abstractă, la eliminarea abandonului şcolar, la eliminarea riscului de excludere socială. Astfel, procesul de predare-învăţare va deveni mult mai dinamic, intuitiv şi interactiv. Am reuşit să dobândesc noi cunoştinţe pentru a îmbunătăţi site-ul şcolii, site-urile create pentru diferite tipuri de proiecte şi parteneriate educaţionale la care participă şcoala noastră.
Am reuşit să utilizez în desfăşurarea orelor de matematică, dar şi în cadrul activităţilor extracurriculare, diferite instrumente Web, software educaţionale (AEL, Intuitext – Geometria între joc şi nota 10, Hot Potatoes).
Organizatorii cursului vor ţine legătura cu fiecare dintre participanţi şi, de asemenea, s-a creat o lista de discuţii între toţi participanţii la curs pentru a putea să ne continuăm schimbul de experienţă şi de muncă, chiar şi după terminarea cursului (folosind Skype, comunităţi virtuale, etc.). Am prezentat tuturor participanţilor portofoliul realizat cu sprijinul elevilor mei, al Primăriei şi al Centrului Cultural Mioveni (prezentarea şcolii "Liviu Rebreanu", a oraşului Mioveni, a judeţului Argeş în imagini, prezentări PowerPoint, scurte filme folosind camera digitală şi Movie Maker, postere, vederi).
Mai multe informaţii sunt disponibile în pagina:
http://e-learning-malta-2010.blogspot.com/
Mobilitate realizată cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învăţare pe tot Parcursul Vieţii.
Această comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.