CNSC decide: MEN să intre în legalitate și să reevalueze toate ofertele

0
59

După încercările esuate ale domnului Pricopie de a arunca vina pe edituri pentru insuccesul licitație de manuale digitale, CNSC obligă MEN să reevalueze toate ofertele.

Decizia CNSC (pe care o anexăm), face o critică amplă a desfăşurării licitaţiei şi aprobă peste 90% din motivele contestaţiilor, obligând autoritatea contractantă ca în 25 zile să reevalueze toate ofertele. Nu ştim cum va reuşi aceasta, deoarece ar trebui foarte rapid să-şi schimbe modul de lucru, să instruiască din nou evaluatorii sau să găsească alţii, mai bine pregătiţi.

Iată câteva din neregulile şi deficienţele ce apar în urma contestaţiilor şi a deciziei CNSC:

  • Au fost  scoase din joc peste 60% din oferte pe criterii inexistente în legislaţia achiziţiilor publice, aplicându-se praguri eliminatorii la preţ şi la conţinut, deşi ofertanţii fuseseră asiguraţi prin clarificări de stabilirea câştigătorilor printr-o  ierarhie a punctajelor. Decizia CNSC anulează practic prevederile abuzive ale OMEN 5559, ascuns din noiembrie 2013 şi până la 14 martie 2014 în minister, dar utilizat neprofesionist şi netransparent în timpul evaluării (ex. pag.29-32 din Decizia CNSC);
  • Diletantism  în evaluarea conţinutului  ofertelor, prin discrepanţe mari între punctajele evaluatorilor, aprecierea subiectivă şi nejustificată a grilei de evaluare, superficialitatea întocmirii fişelor, acordarea şi totalizarea eronată a punctajelor (ex. pag. 34-36 din Decizia CNSC)
  • Rigiditate excesivă, aplicată discriminatoriu în evaluarea elementelor tehnice la varianta digitală, când foarte multe oferte au fost eliminate pentru abateri minore, permise de altfel chiar în documentaţie (ex. pag. 28-29 din Decizia CNSC) sau chiar prin stabilirea ca nefuncţionale a CD-urilor de prezentare (deşi  verificările specialiştilor CNSC au dovedit contrariul)
  • Declararea drept câştigătoare a unor oferte prin trei metode incorecte: 1. trecerea  cu vederea a problemelor tehnice la  varianta digitală, pentru care celelalte oferte au fost eliminate, aşa cum vedem din  raportul intern al specialiştilor IT ; 2.  “greşeli” elementare la  calcule, recunoscute de CNEE ladouă săptămâni după anunţarea rezultatelor printr-o erată (anulată acum de CNSC); 3. Acceptarea justificărilor  preţurilor neobişnuit de mici, fără solicitarea de detalii şi fără verificările de rigoare la care era obligată comisia de achiziţii (ex. pag.41 din Decizia CNSC).
  • Alte deficienţe semnalate şi confirmate în Decizia CNSC sunt lipsa totală de transparenţă a evaluării,   inegalitatea de tratament a ofertelor,  interzicerea accesului la dosarul de evaluare pentru contestatari.

 

Per ansamblu, încă o dată s-a dovedit că proiectul noilor manuale a debutat nefericit, după  un an de tergiversări  şi  bâlbâieli manageriale ale autorităţii contractante.  La această provocare, editurile şi firmele de soft au răspuns peste aşteptări,  cu alocarea într-un timp scurt de importante resurse  umane, materiale şi financiare, dar avertizând totodată că nu mai sunt dispuse să tolereze lipsa de transparenţă, tratamentul inegal, neprofesionalismul, demagogia ieftină. Precizăm că editurile n-au refuzat competiţia corectă, concurenţa pe calitate, modernitatea educaţiei, adaptarea la lumea digitală, ci doar au cerut ca proiectul MEN să fie corect, predictibil, transparent şi profesionist.

Şi de ce ne temeam, n-am scăpat!

Practic, cu prilejul deciziei CNSC se confirmă  că  autoritatea contractantă n-a  fost în stare să ofere cadrul organizatoric şi prestaţia unei  evaluări de calitate, bătându-şi joc nu numai de cei 21 ofertanţi, ci, având în vedere consecinţele eşecului licitaţiei, de tot sistemul educaţional şi de întreaga societate.

Ne aşteptam ca organizatorii licitaţiei să-şi recunoască responsabilitatea şi să tragă învăţămintele de rigoare. Dimpotrivă, am  constatat cu uimire şi cu indignare apariţia în spaţiul public, fără o analiză minimă, a unor  declaraţii iresponsabile şi defăimătoare ale ministrului educaţiei şi ale premierului României, care nu găsesc încă nereguli în grădina MEN, dar acuză editurile pentru lipsa manualelor de clasa I şi a II-a de pe bancile elevilor la începutul anului şcolar. În plus, dl. Pricopie a şi avansat soluţia pentru viitor: furnizor unic (din subordinea MEN) şi, desigur, manuale unice.

În loc să asigure o strategie inteligentă, un buget corespunzător, o metodologie simplă şi o descentralizare pentru selecţia şi achiziţia la nivelul şcolii, MEN vrea să recentralizeze totul şi să pună monopol pe o industrie culturală şi creativă, specializată şi adaptată culturii şi educaţiei secolului XXI!

Protestăm vehement împotriva unei asemenea intenţii dictatoriale, care loveşte puternic într-un domeniu şi aşa afectat de recesiunea economică şi de criza lecturii, şi care va duce la pierderea unor locuri de muncă de înaltă calificare în cultura scrisă şi în IT!

Protestăm împotriva îngustării şi reprimării ofertei educaţionale şi solicităm ministrului educaţiei  să adopte, de urgenţă,  următoarele demersuri:

  • Analiza şi dezbaterea publică a proiectului noilor manuale (strategie, buget, metodologie, calendar realist etc.), în prezenţa instituţiilor şi structurilor abilitate,  a reprezentanţilor asociaţiilor cadrelor didactice, asociaţiilor de părinţi, specialiştilor în educaţie, mediului academic şi universitar, industriei de carte şcolară etc.
  • Modificarea OMEN 5559 şi crearea unui cadru juridic adecvat statutului, asigurării şi utilizării manualelor şi auxiliarelor, în conformitate cu legea şi cu interesele accesului la o educaţie de calitate. În acest context, propunem ca ministerul să asigure o subvenţie reală pentru elevii proveniţi din familiile cu venituri mici. Manualele ar urma să se achiziţioneze de pe piaţa liberă, inclusiv din fonduri atrase de la comunităţi, asociaţiile de părinţi, sponsori etc., având acelaşi regim ca rechizitele şi uniformele.
  • Activarea, sub preşedinţia subsecretarului de stat cu atribuţii de profil, a Comisiei consultative pentru problemele  manualelor, constituită prin ordinul ministrului educaţiei încă din 2004.
  • Urgentarea apariţiei noilor proiecte de programe şcolare pentru clasele a III-a, a IV-a şi pentru alte clase la care MEN vrea manuale noi. Avertizăm că deja există o întârziere majoră în calendarul iniţial şi  chiar dacă programele vor fi aprobate până la sfârşitul anului 2014, vor rămâne doar 3-4 luni pentru elaborarea proiectelor, iar procesul de evaluare şi achiziţie va fi declanşat la fel de târziu ca şi anul acesta!
  • Realizarea unui proiect cu finanţare europeană pentru selecţia, pregătirea, examinarea,  şi atestarea ca experţi a  evaluatorilor de manuale.

Soluția de avarie oferită de dl Pricopie: cumpărarea unor manuale vechi și neconforme cu noua curriculă va genera o pagubă nejustificată la buget, având în vedere că oricum noile manuale digitale vor ajunge în școli anul acesta.

Practic, deși ministerul se plânge de lipsa banilor și oferă preturi derizorii pe manuale, domnul ministru Pricopie este dispus să cheltuiască o sumă importantă de bani doar pentru a acoperi o greșeală și a trece cu brio de termenul impus de dl. Victor Ponta.

Nu ştim dacă CNEE este pregătit să remedieze consecinţele acestei licitaţii, dar sperăm ca MEN să adopte măsurile ce se impun şi să înveţe din propriile greşeli. Altfel, ne vom confrunta anul viitor cu altă catastrofă managerială și administrativă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.