În cadrul competiției internaționale de proiecte educaționale de anul acesta, a fost acordat pentru prima dată titlul de „Cel mai bun proiect”, selectat printre cele mai bune proiecte didactice din 32 de țări participante în Acțiunea eTwinning a Comisiei Europene. Unul dintre cei peste 9.000 de profesori români înscriși în eTwinning, doamna profesor Irina Vasilescu, face parte ca fondator din echipa proiectului A Taste of Maths – ATOM, câștigător al marelui premiu. Proiectul s-a bazat pe colaborarea dintre școli din șase țări europene și a urmărit creșterea motivației și interesului elevilor pentru domeniul matematicii. Un scurt film dedicat proiectului a fost postat pe YouTube, ca exemplu la nivel european de proiect educațional: http://www.youtube.com/watch?v=s1KTH7p9fhk.
Berlinul a găzduit recent Conferința anuală eTwinning, eveniment ce a reunit cadre didactice implicate în proiecte educaționale remarcabile, selectate dintre peste 300 de proiecte înscrise în competiția Premiilor europene 2012.
Doamna profesor Irina Vasilescu face parte ca fondator din echipa proiectului A Taste of Maths – ATOM, câștigător al titlului de „Cel mai bun proiect”. Cele 7 cadrele didactice implicate în proiect vor fi invitate să descopere şi să exploreze Future Classroom Lab, (http://fcl.eun.org), la sediul European Schoolnet, precum şi să viziteze instituţiile europene din Bruxelles. În plus, elevii implicați vor avea ocazia să se întâlnească și față în față, fiindu-le asigurată deplasarea în tabăra din Antalya, dedicată celor aproximativ 200 de copii participanți în parteneriatele școlare de învățare prin Internet.
”Facem eforturi extraordinare pentru a menține această oportunitate pentru profesorii români. – a declarat dr. Olimpius Istrate, directorul Centrului TEHNE pentru Inovare în Educație. Însă știm că merită
Încă din 2007, cadrele didactice din România înscrise în proiecte educaționale colaborative de tip eTwinning au avut rezultate deosebite. Beneficiul pe care îl vizăm este la nivelul elevilor, care, dincolo de rezultatele școlare, sunt în mod cert mai bine pregătiți pentru viața socială și ca profesioniști ai timpurilor noastre.”
A Taste of Maths – ATOM este un proiect educațional colaborativ derulat în decursul a șase luni cu elevi de 11-15 ani din Cehia, Grecia, Italia, Olanda, România și Spania. Partenerii fondatori ai acestui proiect sunt dna profesor Irina Vasilescu, de la Școala 195 din București, și dna profesor Maria Teresa Asprella, de la Liceo Classico “E. Duni”, Italia.
„Ideea de proiect a venit de la faptul că auzeam din ce în ce mai des de la elevi întrebarea „Dar de ce învățăm acest lucru, dar la ce ne poate folosi?” și am vrut să le arătăm elevilor că matematica nu este chiar atât de departe de lucrurile mărunte din viața noastră de zi cu zi, de lucrurile de care ne lovim zilnic”, ne-a spus dna Irina Vasilescu profesor la Școala 195 din capitală.
Scopurile și obiectivele proiectului sunt prefigurate încă din titlul lui, „A Taste of Maths – Gustul matematicii”, care poate fi interpretat în trei moduri diferite. Pe de o parte, scopul principal a fost dezvoltarea la elevi a gustului pentru matematică, apetitul pentru aceasta, de aici – gustul matematicii. Pe de altă parte, elevii au legat matematica de viața de zi cu zi, în special de gastronomie și tradițiile culinare. De asemenea, pe lângă această ancorare a matematicii în cotidiană, titlul proiectului face referire la faptul că nu fost abordate aspecte foarte complicate din matematică, ci aspecte ușoare, aspecte pe înțelesul tuturor, aspecte care să fie atrăgătoare și care să poată fi la îndemâna tuturor participanților, pentru o familiarizare treptată și atractivă cu noțiunile matematice.
Proiectul s-a bazat pe colaborarea dintre școli din șase țări europene și a urmărit creșterea motivației și interesului elevilor pentru domeniul matematicii, stimularea spiritului investigativ și curiozității acestora prin combinarea unor elemente comune ale curriculumului matematic cu aspecte familiare, surprinse în viața de zi cu zi din diferite părți ale Europei și utilizând obiecte concrete precum și reprezentări ale conceptelor matematice.
Pentru desfășurarea proiectului a fost folosită o gamă largă de instrumentele web 2.0, selectate în funcţie de grupa de vârstă a elevilor implicați şi de expertiza acestora: avatare, videoclipuri, slideshow-uri, instrumente de videoconferință, instrumente de prezentare, instrumente de animaţie, creare de logo-uri, instrumente care permit crearea de cărţi online. Toate aceste putând fi accesate de cei interesați pe platforma eTwinnng, în spaţiul virtual al proiectului, vizibil public, la http://new-twinspace.etwinning.net/web/p38463/welcome, cât și pe blog-ul extern – http://atasteofmaths.blogspot.com/.
Din punctul de vedere al elevilor, cel mai important a fost faptul că matematica a fost abordată altfel decât la școală – nu era ora aceea din orar pentru care trebuie să-ți faci temele, pentru care trebuie să înveți lucruri și pe care apoi să le aplici ca atare în exerciții teoretice, principalul beneficiu fiind participarea și implicarea elevilor în activitățile de proiect, care au condus la creșterea motivației acestora pentru învățarea matematicii.
„Mi s-a întâmplat ca elevi care la început nu au vrut să participe la proiect să vină după aceea să îmi spună: Data viitoare când vom mai face un proiect vă rog să ma luați și pe mine, chiar dacă nu mă descurc la matematică
” – prof. Irina Vasilescu
Din perspectiva cadrelor didactice, beneficiul a fost abordarea matematicii dintr-un punct de vedere holistic și interdisciplinar, dintre cei șapte parteneri din proiect, doar patru fiind profesori de matematică. Alături de cei patru profesori de matematică au mai fost implicați un profesor de limba engleză, un profesor bibliotecar și un profesor de discipline umaniste.
Desfășurarea activităților din proiect și opiniile elevilor și profesorilor participanți au fost surprinse într-un scurt film dedicat proiectului, disponibil pe YouTube, ca exemplu, la nivel european, de proiect educațional semnificativ: http://www.youtube.com/watch?v=s1KTH7p9fhk
Despre eTwinning
eTwinning este o acțiune a Comisiei Europene dedicată parteneriatelor și colaborărilor dintre școli din Europa, este coordonată de European Schoolnet şi face parte din Programul de Învăţare pe tot parcursul vieţii – Componenta Comenius. Acţiunea eTwinning a fost lansată în 2005, cu scopul iniţial de a facilita parteneriatele între instituţii de învăţământ preuniversitar din Europa. Ulterior, scopurile acţiunii s-au consolidat, platforma etwinning.net devenind o comunitate a şcolilor din Europa, reunind peste 163.000 de cadre didactice din peste 93.000 de şcoli.
În România, acţiunea eTwinning este coordonată de TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educaţie (www.tehne.ro), în parteneriat cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (www.ise.ro). Mai multe informații și detalii: www.etwinning.ro
Despre European Schoolnet:
European Schoolnet (EUN) este un consorțiu format din 30 de ministere ale educaţiei din Europa. EUN a fost creat acum 15 ani, cu scopul de a promova inovaţia în procesul de predare şi învăţare prin intermediul factorilor săi principali: ministere ale educaţiei, şcoli, profesori şi cercetători, scop ilustrat de sloganul său: ”Transforming education in Europe”. – www.eun.org
Despre TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educaţie
Centrul pentru Inovare în Educaţie (TEHNE Romania) este o oganizaţie activă în domeniul educaţiei, derulând programe şi proiecte de elearning, TIC in educatie, dezvoltare curriculară, educaţie pentru cetăţenie democratică, învăţare permanentă şi formarea continuă a cadrelor didactice. – www.tehne.ro