Virtual Lessons. O platforma de invatamant virtual

0
5

Virtual Lessons este un soft educaţional ce vine în sprijinul elevilor dar în acelaşi timp şi al profesorilor. Aplicaţia se doreşte a fi un soft foarte maleabil şi foarte uşor de utilizat. Pe lângă uşurinţa cu care poate fi folosit, softul atrage toţi utilizatorii prin modul său de prezentare ergonomic şi foarte elegant. Se doreşte ca prin folosirea acestui soft procesul de studiere, verificare şi însuşire a noilor informaţii să fie cât mai atrăgător şi eficient. Aplicaţia este una multi-user(cu utilizatori multipli) pentru a putea fi folosită cu uşurinţă, de exemplu, la orele de curs de la şcoală.Este împărţită în două aplicaţii distincte „Serverul” şi „Clientul”, astfel ea poate fi accesată de oriunde şi astfel se pot centraliza toate datele mult mai uşor, pentru a se efectua ulterior diverse statistici. Pentru ca aceast soft să fie accesibil tuturor, este structurat în aşa fel încât utilizatorii să poată interacţiona cu el intuitiv, nefiind nevoie de instruiere specială.

1. Introducere

Virtual Lessons este o platformă de învăţământ virtual, ce doreşte să ducă învăţământul românesc într-o nouă eră. O certitudine este că elevii înţeleg un subiect mult mai bine dacă au ocazia de a interacţiona cu el. Dar acest lucru nu este posibil în toate unităţile şcolare, deoarece dotările din multe dintre şcolile noastre nu sunt întotdeauna cele mai bune.

De la această premisă a pornit ideea noastră. Noi dorim să dezvoltăm o platformă care să ruleze fără probleme şi pe calculatoarele mai modeste, iar configurarea ei să poată fi făcută de oricine. O astfel de platformă poate proiecta în planul virtual multe dintre lecţiile pe care profesorul le predă la clasă. Avantajul este că fiecare elev poate modifica, interacţiona cu respectiva lecţie, fapt care unui profesor i-ar fi imposibil.

Prima versiune a acestei platforme a luat naştere pe 3 Februarie 2009. De atunci platforma a trecut prin focul multor comisii, dar cel mai important pentru noi este faptul că a fost testată de mulţi profesori şi elevi de asemenea. După fiecare testare, echipa îşi dădea seama de cate lipsuri există în platformă, şi se apuca din nou de lucru. Încercând să mulţumim aşteptările chiar şi a celor mai exigenţi utilizatori am rescris de nenumărate ori această platformă, astfel softul actual nu mai păstrează decât numele vechilor versiuni. Noul Virtual Lessons este o însumare a dorinţelor profesorilor care ne-au îndrumat în dezvoltarea acestei aplicaţii, iar pentru echipă este un vis devenit realitate.

2. Caracteristici generale

Pentru că acest soft se adresează tuturor elevilor şi profesorilor, a trebuit să îmbinăm câteva elemente opuse. A fost o adevărată aventură să creem un soft simplu de folosit, intuitiv dar în acelaşi timp foarte complex şi maleabil. Noi dorim ca utilizatorii noştrii să efectueze toate sarcinile pe care şi le-au propus în cel mai plăcut şi rapid mod posibil, astfel încât navigarea în mediul virtual oferit de noi să fie o plăcere şi nu o bătaie de cap.

Ca orice platformă, este compusă din două parţi distincte, „Server”, creierul aplicaţiei şi „Client”, softul propriu-zis. Această separare este necesară deoarece, având un singur loc de stocare a datelor („Serverul”), utilizatorii işi pot folosi informaţiile de pe ce orice Client, cu condiţia să se autentifice. Un alt avantaj al plasării datelor pe o singura staţie este acela că se poate „jongla” cu datele, se pot efectua statistici, comparaţii, interpretări cu toate informaţiile obţinute de la Clienţi.

Aplicaţia este un hibrid, pentru dezvoltarea sa am folosit tehnologii Microsoft (Visual Basic 6.0 folosit pentru design-ul platformei, Office Acces 2003 folosit pentru creearea Bazei de Date) şi nu în ultimul rand tehnologii oferite de Adobe (Photoshop CS4 pentru interfaţa platformei şi a lecţiilor şi Flash CS4 pentru lecţii şi şabloane de lecţii).

Între Server şi Client se creează o legătură prin intermediul Sockeţilor oferiti de Microsoft(ActiveX-ul Winsock „mswinsck.ocx”), pe un port ales de administratorul aplicaţiei (se recomandă folosirea unui port mai mare de 1024 pentru a evita conflicte de adresă cu alte aplicaţii). Trebuie ales cu grijă acest port deoarece un conflict de adresă poate duce la probleme de conectare. Serverul, fiind creierul aplicaţiei, este o componentă vitală, fără el Clientul nu poate oferi utilizatorilor decât permisiuni de vizitator, privându-l de părţile importante ale aplicaţiei.

Acum câteva cuvinte despre aplicaţia în sine. Aplicaţia se doreşte a fi un ajutor pentru profesori şi pentru elevi. Profesorul nu trebuie decât să structureze materialul pe care doreşte să-l predea în cel mai bun mod, sau să se folosească de lecţiile oferite de echipa noastră, iar apoi urmărind rezultatele elevilor şi greşelile frecvente ale acestora trebuie să întărescă pasajele pe care elevii nu le-au înţeles din incursiunile virtuale. Înafară de ajutorul pe care îl primeşte în educarea şi evaluarea elevilor, profesorul mai are la dispoziţie şi un catalog special, care îl ajută să vadă mai multe elemente din evoluţia clasei sau a unui elev anume. Pentru elevi, aplicaţia noastră oferă moduri cât mai interactive şi atrăgătoare de însuşire a noilor informaţii dar şi de verificare. Întrucât aplicaţia are şi o ramură autodidactă, elevul va învăţa mult mai uşor prin descoperire şi mai ales prin interactivitatea cu lecţia. Spre deosebire de un profesor care trebuie sa explice un subiect la cel putin 20 de elevi, neputând acorda atenţie fiecarui elev în parte, softul acordă elevului toată atenţia sa. Pe lângă lecţiile interactive, aplicaţia mai oferă un sistem de verificare a cunoştiiţelor pe mai multe niveluri de complexitate, iar după rezolvarea testului aplicaţia îi oferă posibilitatea de a vedea unde a greşit şi cum era corect. Dar cel mai important lucru pentru elev este că primeşte la fiecare întrebare un feedback, daca a greşit i se explică de ce, iar dacă a răspuns corect i se oferă o informaţie bonus, care îl va ajuta în rezolvarea altor teste.

Până aici aplicaţia noastră este plasată într-un tipar arhicunoscut, acela al aplicaţiilor deja disponibile pe piaţă. Dar echipa nu s-a mulţumit prin a face ceva ce a fost deja făcut, prin a reinventa roata, ci a încercat să adauge cât mai multe elemente noi şi inovative, care să ajute procesul de învaţare. Despre acestea vă vom vorbi în capitolele ce urmează.

Cu alte cuvinte, la implementarea acestei platforme, am urmărit să o „invăţăm” să se adapteze cât mai mult posibil cerinţelor. Astfel ea nu trebuie sa primească o serie mare de parametrii de la administratori, ceea ce o face foarte uşor de configurat, iar pe baza acelor informaţii şi pe baza informaţiilor incluse în codul său ea se va descurca făra probleme. Sistemul de testare nu poate fi păcălit, lucru ce ajută profesorul, cât şi elevul. Astfel el este stimulat să înveţe deoarece va şti că posibilitatea fraudării nu există.

Toate formularele şi paginile de administrare sunt create foarte ordonat şi aerisit pentru a nu produce confuzii şi a fi greu de completat şi de manevrat.

Pe lângă aceste opţiuni, fiecare cuvânt din aplicaţie poate fi tradus sau modificat, predefinit platforma deţine doar două limbi momentan: limba engleză şi limba română. Administratorul deţine un panoul de administrare a limbilor, astfel el poate modifica oricând un termen sau poate adăuga o nouă limbă străină.

Noi considerăm că maleabilitatea, configurarea foarte uşoară şi faptul că este accesibilă oricui sunt marile atuuri ale lucrării noastre.

Softul a fost realizat de:

  • prof. Raluca Costineanu, CN Stefan cel Mare Suceava
  • elev Alex Coman, CN Stefan cel Mare Suceava
  • prof. Giorgie Daniel Vlad, CN Stefan cel Mare Suceava
  • elev Daniel Gherasim, CN informatica Suceava

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.