Astazi, atat in invatamantul universitar cat si in cel preuniversitar, este recunoscut rolul Internetului si (in particular, al) Web-ului in predare, invatare si evaluare. In multe cazuri, Web-ul a devenit un instrument de lucru indispensabil pentru toti actorii educationali, atat in sala de clasa cat si in afara sa. Tehnologiile moderne ofera o gama larga de aplicatii, acestea reprezentand fundatia pentru un nou sistem de furnizare a educatiei si de construire a cunoasterii. Odată cu dezvoltarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, a internetului în speţă, modul clasic de a învăţa suferă transformări rapide şi profunde. Tot mai multe voci exprimă faptul că ne îndreptăm spre o revoluţie în educaţie; rolul actual al profesorului (învăţătorului), acela de intermediar al cunoaşterii, îşi pierde mult din pregnanţă. Formarea este orientată către cel care învaţă, permiţându-le să-şi aleagă conţinutul şi instrumentele corespunzătoare propriilor interese, necesităţi şi nivele de abilitate.
Societatea informaţională reprezintă o nouă etapă a civilizaţiei umane, un nou mod de viaţă, calitativ superior, care implică folosirea intensivă a informaţiei în toate sferele activităţii şi existenţei umane, cu un impact economic şi social major. Permite accesul larg la informaţie al membrilor săi, un nou mod de lucru şi de cunoaştere, amplifică posibilitatea globalizării economice şi a creşterii coeziunii sociale. Societatea informaţională este societatea în care producerea şi consumul de informaţie este cel mai important tip de activitate, informaţia este recunoscută drept resursă principală, tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor sunt tehnologii de bază, iar mediul informaţional, împreună cu cel social şi cel ecologic – un mediu de existenţă a omului. Aceasta se caracterizează prin predominanţa proceselor informaţionale bazate pe tehnologia informaţiei şi comunicaţiei care conduc implicit la reconceptualizarea şi reingineria sistemelor care oferă servicii şi produse de informare.
Keywords:Societate informationala, invatamant, tehnologie, web, resurse, informatii
Introducere
Astazi, atat in invatamantul universitar cat si in cel preuniversitar, este recunoscut rolul Internetului si (in particular, al) Web-ului in predare, invatare si evaluare. In multe cazuri, Web-ul a devenit un instrument de lucru indispensabil pentru toti actorii educationali, atat in sala de clasa cat si in afara sa. Tehnologiile moderne ofera o gama larga de aplicatii, acestea reprezentand fundatia pentru un nou sistem de furnizare a educatiei si de construire a cunoasterii.
Odată cu dezvoltarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, a internetului în speţă, modul clasic de a învăţa suferă transformări rapide şi profunde. Tot mai multe voci exprimă faptul că ne îndreptăm spre o revoluţie în educaţie; rolul actual al profesorului (învăţătorului), acela de intermediar al cunoaşterii, îşi pierde mult din pregnanţă.
Învăţatul este orientat către persoană, permiţând celor ce studiază să-şi aleagă conţinutul şi instrumentele corespunzătoare propriilor interese, necesităţi şi nivele de abilitate.
Web site-ul este un instrument nou, deosebit de puternic, care facilitează procesul de învăţare. Web-ul asigură elevilor şi cadrelor didactice acces la informaţiile ştiinţifice actuale incluse în baze de date, muzee, biblioteci online, etc. Elevii experimentează în direct explorări ştiinţifice şi interacţionează cu cercetători din teren, care pot să le ofere explicaţii şi să îi ghideze în propriile lor căutări. Învăţătorii/profesorii şi elevii pot comunica idei şi pot schimba resurse prin e-mail, chat şi video-conferinţe. Cadrele didactice pot organiza excursii virtuale în centrele de cercetare, muzee de ştiinţe sau de artă, locuri pe care, în lipsa Internetului, elevii nu le-ar putea cunoaşte. Web-ul constituie totodată locul în care elevii îşi pot publica lucrările lor online pentru ca alţi elevi sau profesori să le citească şi să le răspundă.
Cu ajutorul resurselor on-line se poate învăţa de acasă fără a mai fi nevoie de deplasarea către o instituţie de învăţământ şi fără a depinde de un anumit program. Cu ajutorul unei conexiuni la Internet se pot căuta mai multe cursuri dintr-un anumit domeniu având astfel acces la mai multe opinii (spre deosebire de modalitatea clasică de predare în care aveam prezentată doar opinia profesorului de curs). Educaţia cu ajutorul calculatorului se numeşte CBT (Computer Based Training).
Câteva dintre cele mai folosite aplicaţii în acest domeniu sunt: Programe de procesare de text şi calcul tabelar; Programe de prezentare sau desen; Aplicaţii de pregătire pe computer; Baze de date; Organizarea orarului; Aplicaţii de E-mail, Navigare pe web etc.
Resursele web contribuie decisiv la schimbarea tipului de predare, dintr-un un model static, în care elevul este un simplu “receptor” pentru ceea ce predă profesorul, într-unul dinamic, în care procesul de predare-învăţare se ghidează după elev iar acesta este atras să caute pe cont propriu noi surse de cunoaştere.
Studiile realizate în ultimii cinci ani în diferite ţări şi analizele OECD la nivel global au arătat că utilizarea tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor în educaţie contribuie într-o foarte mare măsură la îmbunătăţirea rezultatelor elevilor. Cu toate acestea, mulţi dascăli, fie că preferă metodele clasice de predare, fie dintr-o reticenţă generală faţă de noile tehnologii, resping dinamicizarea orelor şi stimularea elevului cu ajutorul calculatorului, Internetului şi tuturor celorlalte instrumente asociate.
Cele mai populare tipuri de instrumente Web utilizate in educație:
-Wiki-uri. Un wiki este o colecţie de pagini Web proiectat pentru a permite oricui accesul liber pentru a adăuga sau schimba conţinutul, utilizând un limbaj de marcare simplificat. Wiki-urile sunt adesea utilizate pentru a crea situri colaborative,crescând puterea siturilor comunităţilor.
Exemplu: Wikipedia
Wikipedia este o enciclopedie deschisă, operată de fundaţia nonprofit Wikimedia. Numele său este o combinaţie a cuvintelor wiki (tehnologie pentru crearea
siturilor colaborative) şi encyclopedia.
–Bloguri şi microbloguri. Un blog (sau web log) este un site Web, menţinut în mod obişnuit de către un singur individ, companii sau alte instituţii (ex: cele educaţionale), conţinând intrări şi comentarii. Intrările sunt descrieri ale unor evenimente, incluzând text şi alte materiale, aşa cum sunt imaginile şi secvenţele video.
–Reţele sociale (social networks). Un serviciu de tip social network este un software pentru construirea online a unor reţele sociale pentru comunităţi care au activităţi comune pe Web sau sunt interesaţi în exploatarea intereselor şi activităţile altora.
Exemplu: Facebook
Facebook este un site de tip social network lansat în februarie 2004. Accesul este gratuit, permiţând utilizatorilor crearea unor reţele sociale, ca de exemplu cea a unei şcoli.
–Fluxuri de ştiri (în format RSS sau Atom).Un canal de ştiri sau feed furnizează utilizatorilor conţinut Web actualizat. Distribuirea conţinutului Web nou prin intermediul unui canal de ştiri(RSS sau Atom) permite utilizatorilor să se aboneze la acesta prin intermediul agregatoarelor de feed-uri.
–Servicii pentru partajarea conţinutului grafic (photo sharing). Un serviciu pentru găzduirea imaginilor, numit deasemenea serviciu de partajare de imagini, permite utilizatorilor să încarce imagini pe un sit Web.
Exemplu: Flickr
Flickr este un serviciu Web de imagini, reprezentând şi o platformă de comunicaţie online
–Servicii pentru partajarea conţinutului audio/video (video sharing). Un serviciu Web de găzduire video, cunoscut şi ca serviciude partajare video, permite indivizilor să încarce videoclipuri pe un site Web. Serviciul va stoca videoclipul pe serverul său şi îl va afişa într-un format care să permită şi altor vizitatori să îl vizioneze.
Exemplu: YouTube
YouTube este un site de video sharing unde utilizatorii pot încărca, vizualiza şi partaja clipuri video. YouTube a fost creat în februarie 2005 de către trei foşti angajaţi PayPal.
–Servicii pentru partajarea prezentărilor (slide sharing). Un astfel de site implementează cele mai comune şabloane de Web 2.0 design şi interacţiune. Ca şi alte servicii de tip social sharing, utilizatorii pot adauga conţinut,marcaje şi comentarii.
Exemplu: Slideshare
Slideshare oferă posibilitatea încărcării, marcării şi partajării unor tipuri de documente (documente Word, PDF-uri, prezentări).
Utilizarea siteurilor wiki în educaţie
Acestea ajuta la: –coordonarea conferinţelor şi colocviilor – multe şcoli, universităţi sau departamente organizează conferinţe şi colocvii. Permiţând celor care, în cadrul acestor întâlniri, oferă prezentări, să adauge şi să editeze conţinutul, un wiki poate servi ca resursă înainte de eveniment, pe durata şi după încheierea acestuia. De asemenea, wiki-ul poate fi utilizat de administratorul conferinţei pentru organizarea şi popularizarea acesteia;
–sindicarea/agregarea resurselor Web – ca parte a software-ului social, wiki-urile permit utilizatorilor să extragă resurse din alte resurse Web existente sau să ofere conţinut propriu altor situri. Exemple de tipuri de resurse care pot fi incluse în wiki sunt cele furnizate de bloguri, alte wiki-uri, precum şi feed-uri personale sau colaborative furnizate de unele instrumente sociale (ex: Flickr);
–managementul proiectelor între termene – în unele clase de studenţi, aşa cum sunt cele din domeniul informaticii şi arhitecturii, unele proiecte traversează mai multe termene, chiar şi mai mulţi ani. Wiki-urile pot fi utiliza pentru managementul în timp al acestor proiecte, chiar şi în situaţia în care studenţii (sau chiar educatorii) se schimbă;
–crearea unui jurnal propriu – educatorii pot cere fiecărui student să ţină (folosind un wiki) câte un jurnal în care vor demonstra (prin intermediul însemnărilor) dacă au înţeles sau nu conceptele predate la clasă, sau în care vor include rezolvarea temei pentru acasă. Jurnalul va fi utilizat în propriul beneficiu al studentului, de alţi studenţi sau va fi consultat de către educator;
–realizarea prezentărilor – atât educatorii cât şi studenţii pot folosi wiki-urile în locul software-ului tradiţional utilizat pentru prezentări (ex: Keynote, Powerpoint);crearea şi menţinerea unui sistem FAQ(Frequently Asked Questions) pentru o clasă de studenţi;
–gestionarea documentelor unei clase;
–crearea unui spaţiu de dezbateri şi discuţii pentru membri