Referatul prezinta eficienta utilizarii noilor tehnologii in educatie . In actuala epoca a tehnologiei informatice ,educatia este cea mai importanta componenta sociala ,fara de care dezvoltarea potentialului unman este de neimaginat .
Este evidenta necesitatea utilizarii calculatorului in toate scolile pentru asigurarea reala a sanselor egale in educatie .Calculatorul a devenit in timp un instrument didactic care poate fi utilizat in procesul de predare-invatare al oricarei discipline. Cu ajutorul calculatorului se pot elabora si redacta planuri de lectii ,schite,desene,fise de lucru pentru elevi .Aceste materiale pot si periodic actualizate ,pot si listate la imprimanta si apoi multiplicata pentru toti elevi clasei ;se pot utiliza facilitati multimedia pentru a sustine auditiv si vizual teoria ;se pot accesa informatii de pe CD ;CD-uri educationale transdisciplinare se pot elabora schite structurate ,ce contin ,elemente esentiale din tema discutata .
Cu ajutorul calculatorului pot si concepute teste-grila care presupun vizualizarea invatarii ,a variantelor de raspuns.
Avantajul consta in interactiunea dintre computer si raspunsul selectat de elev (vizual si auditiv ).Notarea este obiectiva ,rapida si eficienta .
Unul dintre cele mai folosite sisteme care s-a dovedit eficient si functional este sistemul educational AEL.Elaborat de SIVECO Romania acest sistem poate sustine cu succes toate etapele procesului intructiv-educativ ;preedare-invatare ,evaluare-notare ,permitand astfel utilizarea unr exercitii ,materiale informative ,jocuri etc.
In procesul de insusire a cunostintelor ,se pot utiliza o multitudine de altermative ce respecta principiile didacticii moderne .Toate acestea sunt o prelungire a tehnicilor de algoritmizare .Dintre aceste alternative cateva se disting :
-intruirea asistata de calculator ;
-utilizarea sistemelor expert-educationale ;
Instruirea asistata de calculator ofera posibilitatea de a oferi reprezentari multiple si dinamice ale fenomenelor se de a interactiona diferentiat si constient cu fiecare elev in parte .Noile softuri devin ,din ce in ce mai complexe si elibereaza elevul de rutina zilnica a activitatilor didactice ,incurajeaza asimilarea constructiva a cunostintelor ,asigura contexte optime pentru invatare ,promoveaza reflectia si stimuleaza activitatea intelectuala de tip creativ .Din aceasta perspectiva rolul profesorului se schimba si acesta fiind nevoit sa-si reconstruiasca strategia didactica astfel incat aceasta sa fie interactiva si sa foloseasca tehnici /modalitati de cunoastere cat mai diverse si mai atractive.
Educarea trebuie reganditi in raport cu noile posibilitati tehnologice pe care le are la indemana dar si in raport cu cerintele noii societati care devin din ce in ce mai informatizate .
Folosirea internetului de catre elevi,abilitatile acestora a facut ca sa existe posibilitatea dezvoltarii unor proiecte /activitati initiate de ei dar si orientate spre ei .Prin acest tip de invatare ,elevul are un rol activ,constient de gradul lui de implicare in acest proces ,iar ritmul invatatii este unul propriu si liber ,nu impus .
Acomodarea inca de la varste fragede cu folosirea computerului ca instrument de invatare transforma elevul si il influenteaza prin:
-captarea si orientarea atentiei
-stimularea interesului fata de nori
-dezvoltarea imaginatiei constructive
-stimularea unor fenomene
-beneficiul predarii prin exemplificare multiple ;
-formarea intelectuala prin autoeducatie
-lipsa emotiilor si a stresului ;
-aprecierea obiectiva a rezultatelor si a progreselor obtinute ..
In concluzie,noile tehnologii informatice utilizate in educatie au numeroase avantaje dintre care :
-reducerea timpului de studii
-favorizarea elevilor cu un grad mai atent de insusire a constintelor
-invatarea este centrata pe elev -elevul participand activ la toate momentele ;
-multiplele exemplificari cu componenta vizuala sunt mai usor de inteles .
– evaluarea obiectiva,insusita de elev.
In acest sens ,spusele lui Jaques Delors sunt veridice si mai actualizate.”Educatia are dificila misiune de a transmite cultura acumulata de secole dar si o pregatire pentru un viitor in buna masura imprevizibil.