Copiii sunt învățați să folosească computerele tot mai devreme în ontogeneză. Ce anume și cum va influența computerul dezvoltarea cognitivă și socială a copilului? Există o serie de temeri legate de adicție sau izolare socială, fenomene influențate de utilizarea calculatorului, dar acestea pot fi contracarate de o serie de cercetări a căror concluzie poate fi rezumată de avantajele unei învățări mai productive și mai motivate.
Putem evidenția, ca suport oferit pentru un posibil răspuns în acest context, rezultatele cercetărilor realizate de Patricia Greenfield și colaboratorii asupra jocurilor pe calculator. Aceste rezultate demonstrează stimularea dezvoltării unor abilități cognitive particulare subsumate, în fapt, competenței de procesare a informației spațiale.
Aceasta pentru că cele mai multe jocuri presupun manipularea cu viteză a unor obiecte-imagini.
Se poate estima că utilizarea abilităților spațiale prin jocuri pe calculator poate fi extrapolată și la alte tipuri de activități de învățare: științe, matematică, inginerie și în special, în sfera ocupațională.
Comentariu: Fetele sunt mai puțin atrase de jocurile pe calculator, ceea ce și explică calitățile slabe ale capacității de orientare spațială ale acestora.
Un număr considerabil de cercetări influențate de teoria lui Vâgotsky privind natura socială a învățării au confirmat că lucrul în echipă este benefic în raport cu efortul individual, iar individualizarea învățării și efectele ei mai puțin dorite nu sunt, în mod necesar, o consecință a suportului tehnologic.
Exemplu: Puteți propune copiilor activităţi individuale cu sarcini identice pentru toţi sau situații de soluționare colectivă a unei sarcini comune. Astfel, aceștia pot lucra singuri sau se pot implica în activităţi colaborative cu un grad divers de structurare. Comparați efectele în învățare!
Atenţie! Copiii pot transforma cu ușurință computerul în proteză cognitivă, instalându-se un soi de lene intelectuală.
Multe dintre sarcinile sau activitățile de învățare trebuie realizate direct de către copil, fără nici un fel de ajutor.
Tehnologia poate dezvolta nu numai capacități cognitive, ci și metacognitive. Atunci când elevii selectează teme și asociază anumiți termeni prin căutare pe internet, implicit evaluează rezultatele căutării și se angajează într-un proces de luare de decizii: aleg ceea ce trebuie să citească, fac legături între cunoștințe, iau notițe, formulează întrebări, formulează explicațiile corecte (Gunn & Hepburn, 2003; Hoffman, Wu, Krajcik & Soloway, 2003).
Bineînțeles, acestea sunt abilități extrem de importante în procesul de învățare.