Proiectul Think este o soluţie de e-learning cu o interfaţă prietenoasă, actualmente utilizată şi în liceele din România. Platforma Think.com este un instrument valoros pentru educaţie, alături de o altă platformă, mult mai complexă de e-learning – AEL. Învăţământul românesc traversează o perioadă de detaşare de stilul tradiţional de predare, elevilor actuali fiindu-le necesare modalităţi flexibile de lucru, materiale didactice moderne, adjuvante ingenioase de canalizare a atenţiei. Sistemul Think oferă un cadru pentru dezvoltarea şi utilizarea de materiale şi metode moderne de lucru la diverse discipline, dar şi de adoptare a unei pedagogii care stimulează creativitatea.
Fără a pretinde exclusivitate, învăţământul virtual oferă noi oportunităţi de instruire şi de comunicare, devenind din ce în ce mai popular. Printre particularităţile acestuia, care îi conferă multe avantaje, pot fi amintite:
- presupune o motivaţie clară şi existenţa unui set de deprinderi din partea elevilor;
- activitatea profesorilor este mai elaborioasă, însă materialele dezvoltate pot fi reutilizate ulterior;
- conduce la o schimbare radicală a modului de lucru, a sistemului de parcurgere a informaţiei şi a procedeelor de memorare;
- facilitează schimbul de opinii, cunoştinţe şi evaluarea în timp real a informaţiilor însuşite de elevi.
O platformă de Weblogging şi e-learning oferă suport pentru organizarea unui sistem de învăţare exclusiv prin intermediul Internetului, având o structură şi o funcţionalitate destul de complexă. Aceasta trebuie să includă o secţiune publică, general accesibilă, cu caracter informativ, dar şi secţiuni private pentru elevi, profesori şi personalul administrativ.
Proiectul THINK.COM (www.think.com) îşi are originea într-un proiect educaţional dezvoltat de firma ORACLE. Este o platformă mondială, cu o interfaţă prietenoasă, actualmente utilizată nu doar în Universităţi, ci şi în licee, şcoli gimnaziale, de profesori independenţi şi chiar de părinţii elevilor.
Adoptarea platformei Think a integrat instituţia de învăţământ – Colegiul Tehnic Aiud – într-o veritabilă comunitate internaţională, având acces la experienţa pedagogică şi ştiinţifică a acesteia.
Ca şi utilizator–teacher al acestui site, am constatat că Think promovează ca filozofie a învăţării ceea ce se numeşte „ pedagogia constructivismului social ” (social constructionist pedagogy), sprijinită pe patru mari concepte:
- constructivism: noile cunoştinţe acumulate sunt sedimentate printr-o permanentă raportare a lor la zestrea culturală şi informaţională, nu printr-o simplă „memorizare”;
- construcţionism: învăţarea ajunge să fie efectivă abia atunci când este împărtăşită, discutată, explicată altora;
- constructivism social: diseminarea cunoştinţelor se face într-o manieră sistematică, organizată, conducând la constituirea unei comunităţi culturale;
- empatic şi dizident: un comportament empatic acceptă subiectivitatea, încercând un efort de înţelegere a celorlalte puncte de vedere, un comportament dizident încearcă să îşi păstreze obiectivitatea şi să îşi apere propriile idei căutând lacune logice în ideile partenerilor de discuţie – fapt ce poate constitui pentru aceştia un real stimulent pentru reconsiderarea şi consolidarea propriilor idei. Comportamentul promovat de sistemul Think presupune o sensibilitate la ambele abordări, având permanent capacitatea de a o adopta pe cea potrivită situaţiei curente.
Pot spune că sistemul Think promovează imaginea profesorului ca modelator de personalităţi, care lucrează într-o manieră particulară cu fiecare elev pentru a-l ajuta să dobândească deprinderile şi cunoştinţele ce îl interesează, al profesorului care moderează discuţiile şi activităţile într-o manieră gândită să-i ajute pe elevi să colaboreze pentru a atinge în mod colectiv obiectivele propuse (de ex. pentru un proiect).
Secţiunea privată a unui profesor implicat în activitatea didactică include facilităţi pentru:
- adăugarea / eliminarea de elevi dintr-o listă (My Class);
- plasarea de anunţuri generale sau interne ale unui curs (My messages);
- fixarea temelor de lucru – secţiunea Proiecte -Projects (editarea informaţiilor privitoare la cerinţe, punctaje, modalităţi de realizare, resurse aferente, etc.);
- stabilirea calendarului desfăşurării proiectelor;
- identificarea resurselor utile cursului (link – uri către documentaţii Web) (Write, Upload, Interact)
Secţiunea accesibilă unui elev, după autentificare, include:
- acces la informaţiile corespunzătoare proiectelor la care este înscris;
- facilităţi de vizualizare şi efectuare a temelor, inclusiv suport online pentru acestea;
- parcurgerea online a anunţurilor;
- posibilitatea de gestionare a profilului (fotografii, CV, arii de interes, etc.);
- secţiunile My Class, People, Project existente la un profesor le regăsim şi aici, elevii pot propune chiar ei proiecte, deoarece Think pleacă de la ideea că orice participant la un curs poate fi în acelaşi timp elev şi profesor, înlăturând imaginea profesorului ca „sursă de cunoştinţe”.
Think.com s-ar mai putea îmbunătăţi, la secţiunea profesori, de ex. cu facilitatea de generare de statistici numerice sau grafice – referitoare la cursurile, proiectele dezvoltate – conţinând proporţiile de accesare de către elevi a materialelor aferente sau graficul notelor obţinute, iar la secţiunea elevi ar fi utilă o aplicaţie de tip calendar în care ei să-şi poată marca propriile activităţi (întâlniri cu profesorii, termenele de predare a proiectelor, etc.) şi facilităţi de căutare a informaţiilor.
Această soluţie utilizată pentru creşterea interesului elevilor faţă de lecţiile predate este modernă, este o metodă de lucru uşoară pentru elevi, ei putând gestiona simplu aplicaţia deoarece nu este nevoie de utilizarea unui editor Web sau de cunoaşterea limbajului HTML, iar actualizarea paginilor care se prezintă sub forma unor WebBlogg-uri poate fi făcută de la orice calculator conectat la Internet.
Proiectul Think este un instrument valoros pentru educaţie, alături de o altă platformă, mult mai complexă de e-learning – AEL. Învăţământul românesc traversează o perioadă de detaşare de stilul tradiţional de predare, elevilor actuali fiindu-le necesare modalităţi flexibile de lucru, materiale didactice moderne, adjuvante ingenioase de canalizare a atenţiei. Sistemul Think oferă un cadru pentru dezvoltarea şi utilizarea de materiale şi metode moderne de lucru la diverse discipline, dar şi de adoptare a unei pedagogii care stimulează creativitatea.