Spaţiul virtual e un mediu destinat dezvoltării profesionale şi socializării. Învăţământul românesc a făcut cunoştinţă cu aplicaţiile web 2.0 şi cu „social media“ graţie Centrului TEHNE pentru Inovare în Educaţie.
Ideea unei platforme virtuale pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice mustea de multă vreme în mintea celor de la TEHNE. iTeach a luat contur şi s-a definitivat treptat în ultimii 8 ani în care Centrul a participat la peste 30 de proiecte europene care au avut ca scop dezvoltarea şi promovarea unui învăţământ mai bun. „Era firesc ca şi educaţia din România să ţină pasul cu schimbările„, spune Olimpius Istrate, directorul Centrului, creatorul şi coordonatorul platformei.
„A fost ca un puzzle care s-a întregit pas cu pas: am avut proiecte care au vizat utilizarea softului educaţional şi a platformelor de e-learning, proiecte dedicate noilor metode didactice şi proiecte care au vizat formarea profesorilor în raport cu provocările pe care le întâmpină în activitatea la clasă.” iTeach cuprinde toate acestea, fiind în plus şi o reţea de socializare. Spaţiul virtual oferă cadrelor didactice din toată ţara acces la cursuri online gratuite, la resurse profesionale şi la noutăţile din domeniu.
„iTeach e în primul rând un spaţiu colaborativ, apoi un mediu de formare modern. De curând am descoperit că şi UNESCO foloseşte exact acelaşi tip de platformă pentru comunitatea cercetătorilor şi a practicienilor în educaţie afiliaţi din întreaga lume, iar platforme similare sunt în curs de dezvoltare în mai multe ţări„, explică Istrate.
Cercetările europene din ultimii 10 ani au relevat atât potenţialul folosirii noilor tehnologii în educaţie, cât şi o cerinţă în creştere din partea profesorilor pentru a avea la dispoziţie resurse didactice de calitate. O veste bună în acest sens e că direcţia din Ministerul Educaţiei care se ocupă de formarea cadrelor didactice are acum în lucru o metodologie de acreditare a cursurilor online. O parte dintre cursurile disponile pe iTeach sunt dezvoltate de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) în cadrul programului eTwinning al Comisiei Europene, pe când altele sunt preluate de la compania Intel şi adaptate de TEHNE pentru România.
„În mod particular, aceste cursuri sunt cotate printre cele mai bune din lume, fiind preluate de multe sisteme de învăţământ pentru a realiza o parte din formarea continuă a profesorilor„, explică Istrate. „De exemplu, în Franţa, Portugalia, Iordania şi China, aceste cursuri online sunt derulate direct de Ministerul Educaţei; în Germania sunt preluate de un institut pedagogic din Berlin, iar în Italia, Spania şi Marea Britanie – de ONG-uri sau companii specializate în formarea cadrelor didactice.”
Cursuri la îndemâna profesorilor
În România, o altă categorie de cursuri disponibile pe iTeach sunt cele susţinute de diverse instituţii acreditate să facă formare: Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din Universitatea Bucureşti, Casa Corpului Didactic Bacău, etc., iar TEHNE plănuieşte extinderea colaborării cu astfel de instituţii, pentru ca oportunităţile de formare să fie la îndemâna profesorilor. Pentru aceştia, iTeach.ro e precum „o mână întinsă”, după cum s-a exprimat Emilia Dan, profesoară de informatică la Colegiul Silvic din Gurghiu, judeţul Mureş.
„Pentru mine, care sunt cadru didactic în mediul rural, frecventarea unor cursuri care în general se organizează la oraş nu e simplă. iTeach îmi uşurează accesul la informaţie. Faptul că pot participa la cursuri care să-mi permită dezvoltarea profesională e un prim pas foarte promiţător. Corelat cu faptul că pot să schimb păreri, să consult materialele altor colegi şi, în viitor, să le încarc şi să le ofer spre consultare pe ale mele, pe lângă faptul că e minunat, cuvântul care simt că descrie această platformă e «constructiv».”
Alexandru Enache, profesor de istorie la Şcoala nr. 56 „Jose Marti” din Bucureşti foloseşte iTeach de circa 1 an şi spune că platforma i-a fost de un real folos, demonstrându-i că alternativele la învăţământul tradiţional există şi sunt viabile. „iTeach m-a ajutat să interacţionez cu alţi colegi, de diverse specializări, din alte şcoli, să discutăm despre proiectele existente sau despre dezvoltarea comună a altora. De exemplu, după absolvirea cursului «Abordări bazate pe proiecte», grupa din care am făcut parte a evoluat ca o comunitate mică ce promovează educaţia prin mijloace virtuale.”
Enache mai spune şi că experienţa iTeach i-a schimbat semnificativ modul de predare. „Activitatea la clasă a fost mereu îmbogăţită. În prezent există o comunitate de elevi pasionaţi de istorie, coordonaţi de mine, care au propriul lor forum şi pagini de wiki unde interacţionează.” Peste 5.000 de profesori sunt înscrişi în acest moment pe iTeach.ro. Aproximativ 40% din aceştia provin din mediul rural, iar mai mult de jumătate au peste 45 de ani.
Sursa: Adevarul
Platforma iTeach: www.iteach.ro