Prezenta serie de articole are scopul de a analiza, pe rând, cele mai cunoscute și des utilizate platforme LMS, reliefând avantajele și dezavantajele fiecăreia, precum și trăsăturile distinctive pe care le prezintă.
Blackboard este una dintre platformele cu durata de viață cea mai lungă, fiind lansată în anul 1997. Aceasta este utilizată îndeosebi în mediul academic, atât în ciclul inferior de învățământ, cât și în cel superior, dar și în context guvernamental și în mediul de afaceri în cadrul a numeroase industrii din toată lumea. Cei peste 19.000 de utilizatori ai acestei platforme provin din 100 de țări.
Educatorii sau profesorii care utilizează sistemul Blackboard Learn au posibilitatea de a crea și de a gestiona cursuri online, de a da teme și de a le acorda note elevilor. Colecția de pluginuri cu care poate fi îmbogățit sistemul este una foarte mare, astfel relevându-se flexibilitatea de care dă dovadă Blackboard. De asemenea, platforma LMS poate fi găzduită de campusurile școlare care o folosesc, însă există și opțiunea ca Blackboard să fie gazda.
Interfața platformei poate fi diferită de la o clasă la alta, în primul rând în funcție de versiunea Blackboard Learn utilizată, iar în al doilea rând, de alegerile administratorilor din cadrul universităților. Secțiunile principale sunt Tipuri de conținut, Instrumente pentru curs, Opțiuni cu privire la curs, Gestiunea utilizatorilor, Teme și Ajutor. Fiecare secțiune include mai multe opțiuni și link-uri, iar această ierarhie este una destul de rigidă, întrucât opțiunile nu pot fi transferate de la o secțiune la alta. Cu toate acestea, instructorii pot alege ce opțiuni doresc să includă în primele două secțiuni.
[ot-caption title=”” url=”http://www.elearning.ro/wp-content/uploads/2015/12/image1.jpg”]
Pentru a evita orice tip de confuzii implicate de gestiunea situației școlare a unui număr de elevi care poate atinge ordinul miilor, alături de platformă poate fi utilizat un sistem de administrare al datelor despre aceștia. Sistemul reactualizează situația cursurilor o dată la câteva ore, acestea fiind retrimise în permanență, în mod automat, tuturor utilizatorilor. Un alt beneficiu pe care îl aduce utilizarea unui sistem separat pentru administrarea datelor despre elevi este acela că Blackboard organizează membrii fiecărei clase în grupuri separate. Fiecare universitate care folosește platforma își poate alege propriul sistem pentru a monitoriza situația elevilor.
[ot-caption title=”” url=”http://www.elearning.ro/wp-content/uploads/2015/12/image2.jpeg”]
Conținutul distribuit prin intermediul platformei, link-urile sau instrumentele utile sunt organizate în secțiuni separate denumite module, iar numărul acestora poate crește exponențial dacă nu sunt stabilite dinainte anumite restricții. Primul pas în hotărârea tipurilor de restricții aplicabile pentru a evita supraîncărcarea secțiunii de cursuri este alegerea tipului de conținut care se dorește a fi repartizat. În acest scop pot fi luați în considerare mai mulți factori, cum ar fi tipul de curs care se dorește a fi susținut (dacă acesta este menit să completeze ceea ce a fost predat după metodele tradiționale sau este privit ca o unitate independentă) sau tipul de fișiere care pot fi distribuite (audio, video, imagini, texte ș.a.m.d.).
Platforma de eLearning Blackboard facilitează comunicarea dintre elevi și profesori prin intermediul a mai multor mijloace. De exemplu, ultima versiune a acestui sistem, Blackboard 8.0, pune la dispoziția utilizatorilor două versiuni de chat, o clasă virtuală în care profesorul poate ține prelegeri în scris, iar elevii pot interveni cu întrebări de câte ori doresc, dar și un serviciu de poștă electronică. Secțiunea care înglobază aceste opțiuni este denumită Instrumente de comunicare. Deși principala metodă de a comunica este în scris, utilizatorii pot anexa imagini sau clipuri video mesajului lor.
Spre deosebire de alte platforme de eLearning, Blackboard le permite elevilor să comunice nemijlocit unul cu altul, însă limitele și opțiunile din cadrul acestor discuții sunt stabilite tot de instructor. Acesta decide dacă elevii pot adăuga fișiere, dacă pot începe discuții pe o temă nouă, dacă intervențiile lor pot fi anonime sau dacă pot evalua mesajele altor persoane.
Ceea ce numeroși utilizatori au semnalat cu privire la această platformă este dificultatea întâmpinată în inițierea anumitor comenzi, precum și numărul mare de acțiuni necesare pentru a duce îndeplini acst scop sau a implementa o nouă setare. De exemplu, dacă un profesor/educator vrea să înscrie un elev la un curs, procesul pe care trebuie să îl urmeze implică 17 click-uri separate, acest traseu fiind greu de parcurs în mod intuitiv. În orice caz, unele dintre aceste dezavantaje pot fi compensate de multitudinea de opțiuni suplimentare prin care poate fi îmbogățit sistemul.
Una dintre caracteristicile cele mai importante care diferențiază Blackboard de alte sisteme este aceea că programul poate fi augmentat cu numeroase extensii. Opțiunea, denumită Building Blocks, le permite diverselor companii exterioare să le ofere utilizatorilor Blackboard un număr mare de pluginuri, fie pentru a se putea bucura de unele opțiuni suplimentare, fie pentru a desfășura anumite activități mai ușor. Spre exemplu, pentru a crea și apoi a publica un curs, profesorul sau educatorul poate folosi pluginul Qwickly, de care pot beneficia și elevii deopotrivă. Ei le pot trimite mailuri profesorilor (1), își pot preda temele (2), iar dacă aparțin unui grup, pot trimite mailuri fiecărui membru în parte (3).
[ot-caption title=”” url=”http://www.elearning.ro/wp-content/uploads/2015/12/image5.png”]
[ot-caption title=”” url=”http://www.elearning.ro/wp-content/uploads/2015/12/image6.png”]
[ot-caption title=”” url=”http://www.elearning.ro/wp-content/uploads/2015/12/image7.png”]
Deși poate părea greu de utilizat din cauza numărului mare de acțiuni necesare pentru un proces destul de simplu, platforma Blackboard Learning are numeroase funcții și oferă multiple posibilități clienților care o folosesc. Odată încărcate, cursurile și fișierele rămân stocate și gata de a fi folosite oricând, situația elevilor este monitorizată constant, iar numeroasele metode de comunicare asigură contactul permanent elevi-profesori, dar și elev-elev.
Surse: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/2434/2202
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2486964,00.asp
http://www.softwareadvice.com/lms/blackboard-learn-profile/
https://parezcoydigo.wordpress.com/2009/08/24/oh-blackboard-wherefore-do-i-hate-thee/