Şcolile cu predare simultană reprezintă mai mult decât o realitate a educaţiei primare în multe părti ale Europei, apariţia lor datorându-se mai degrabă necesităţii decât liberei alegeri. Rolul lor este deosebit de important, deoarece permit accesul la educaţie în ariile izolate geografic sau dezavantajate din punct de vedere economic. În ciuda acestui fapt, din cauza particularităţilor geografice şi socio-economice, şcolile cu predare simultană reprezintă, în mod constant, un aspect neglijat al sistemelor de educaţie.
NEMED (NEtwork of Multigrade EDucation) este o reţea transnaţională cofinanţată de Acţiunea 3 Comenius a Programului Socrates al UE care reuneşte specialişti în educaţie şi cercetători cu preocupări comune în cercetarea şi sprijinirea învăţământului cu predare simultană.
Reţeaua este formată din următorii parteneri:
- University of Aegean – coordonatorul proiectului (Grecia)
- ORIENTE – Observatory of Research on Innovation in Education (Austria)
- University of Cyprus (Cipru)
- Chydenius Institute – Kokkola University Consortium (Finlanda)
- Ellinogermaniki Agogi (Grecia)
- Eotvos Lorand University (Ungaria)
- University of Lecce (Italia)
- University of Lisbon (Portugalia)
- Universitatea Politehnica din Bucureşti (România)
- University of Barcelona (Spania)
- European Distance and e-Learning Network (Marea Britanie)
- Institute of Education – University of London (Marea Britanie)
Obiectivele reţelei NEMED sunt:
- să realizeze o analiză detaliată a problemelor învătământului simultan, dar şi a condiţiilor caracteristice acestuia în Europa;
- să ofere suport şi pregătire specializată online educatorilor şi profesorilor implicaţi în reţeaua NEMED;
- să intensifice comunicarea între şcolile cu predare simultană implicate în proiect, în mod special a celor situate în arii izolate;
- să evalueze aplicarea metodologiilor şi practicilor bazate pe TIC referitoare la învătământul simultan;
- să aducă învăţământul cu predare simultană în atenţia politicilor în domeniu şi să contribuie astfel la îmbunătăţirea acestui tip de educaţie;
- să facă recomandări privind îmbunătăţirea învăţământului simultan la nivel european;
- să creeze condiţiile pentu extinderea reţelei.
Metodologia NEMED
Principala “unitate” metodologică a reţelei NEMED este grupul de lucru. Grupurile lucrează independent, însă se reunesc periodic în cadrul întâlnirilor de proiect, făcând schimb de idei, opinii şi rezultate, astfel încât să valorifice cât mai bine rezultatele cercetărilor întreprinse. De asemenea, reţeaua NEMED organizează workshop-uri, permiţând astfel participanţilor să cunoască experienţele şi cercetările grupurilor de lucru.
Exista şase grupuri de lucru, fiecare aprofundând una din următoarele teme:
- TIC pentru şcolile cu predare simultană
- Managementul clasei cu predare simultană
- Societate, cultură şi învăţământul simultan
- Modalităţi de învatare în clasele cu predare simultană
- Dezvoltarea resurselor educaţionale pentru învăţământul simultan
- Politici pentru învatamantul simultan
În cadrul fiecărui grup de lucru, utilizatorii autorizaţi au acces la documentele de lucru, resursele educaţionale şi materialele de instruire, putând, de asemenea, să participe la activităţile grupului prin intermediul instrumentelor de comunicare disponibile.
Rezultate
Website-ul www.nemed-project.org reprezintă punctul central al reţelei NEMED. Pe lângă informaţiile despre proiect, un portal educaţional integrat facilitează comunicarea şi schimbul de informaţii referitoare la cercetările întreprinse, oferind în acelaşi timp suport şi training învăţătorilor şi profesorilor din şcolile cu predare simultană implicate în proiect.
Pe baza rapoartelor de cercetare ale grupurilor de lucru, reţeaua NEMED va produce un “Raport al învăţământului cu predare simultană”, precum şi o serie de recomandări privind măsuri specifice pentru îmbunătăţirea învăţământului simultan la nivel european, care vor fi aduse la cunoştinta decidenţilor politici.
Mai multe detalii pot fi gasite pe adresa: www.nemed-network.org