Situat în Bruxelles, Future Classroom Lab oferă factorilor de decizie din educație informații pentru a-și planifica strategiile pentru viitor, iar profesorilor, directorilor și coordonatorilor TIC din școli – ocazia de a experimenta abordări pedagogice moderne și inovatoare într-un mediu de învățare flexibil. Laboratorul constă dintr-un spațiu reconfigurabil și complet echipat cu instrumente TIC de ultimă oră pentru predare și învățare, dezvoltat de European Schoolnet – organism din care fac parte 30 de Ministere ale Educației din Europa – și la care au contribuit furnizori de top de tehnologie educațională.
European Schoolnet abordează, în multe din proiectele sale, provocările actuale şi viitoare cu care profesorii şi şcolile se confruntă din cauza apariției permanente de noi tehnologii, necesității de a dezvolta la elevi competențele secolului 21 şi de a asigura dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice. Această nouă iniţiativă a European Schoolnet este concepută pentru a ajuta vizualizarea modului în care sălile de clasă convenţionale şi alte spaţii de învăţare pot fi cu uşurinţă reorganizate pentru a sprijini schimbarea stilurilor de predare şi învăţare.
Laboratorul valorifică și oferă continuitate și sustenabilitate rezultatelor unui șir de proiecte ale European Schoolnet, cum ar fi ITEC şi CPDLab. El a fost conceput ca un „laborator viu”, care să ilustreze modul în care noile tehnologii pot fi puse în aplicare în şcoli. În cadrul său, factori de decizie politică, furnizori în domeniul TIC, cadre didactice şi cercetători din învăţământ se pot întâlni pentru a regândi modul în care noile tehnologii pot sprijini procesul de reformă educaţională la nivel naţional şi european, desfășura ateliere de lucru periodice, seminarii şi cursuri privind modul în care tehnologiile existente şi în curs de dezvoltare pot avea un efect de transformare asupra proceselor de predare şi învăţare, sau pentru a dezvolta noi modele economice, pentru ca activităţile de predare şi de învăţare proiectate pentru sala de clasă a viitorului să poată fi integrate pe scară cât mai largă cât mai curând.
Laboratorul include:
- O sală de clasă interactivă, pentru a ilustra modul în care o dispunere tradiţională a spațiului poate folosi tehnologia pentru a spori interactivitatea şi participarea elevilor. Aceasta oferă participanților posibilitatea de a prezenta sau de a testa moduri de predare-învățare interactive, prin intermediul echipamentelor, aplicațiilor sau conținuturilor folosite, într-o dispunere tradițională a spațiului clasei.
- Un spațiu deschis, reconfigurabil și amplu, împărțit în cinci zone unde pot fi explorate utilizări inovatoare ale noilor tehnologii de învățare.
- Ilustrarea scenariilor de predare-învățare pentru clasa viitorului dezvoltate în cadrul proiectului iTEC, proiect care implică 14 Ministere ale Educației (http://itec.eun.org)
- O continuare a oportunităților de formare profesională din cadrul proiectului CPDLab (http://cpd.eun.org), prin cursuri direct legate de nevoile de formare a cadrelor didactice în clasa viitorului.
Cele cinci ”zone de învățare” sunt legate de acțiuni și etape concrete ale activității la clasă și denumite după activitatea pentru care sunt concepute.
1. Prezentare: o zonă pentru adunări și activități informale derulate de elevi/cadre didactice: prezentări, întâlniri, vizionări. Dispunerea în trepte permite vizibilitatea, încurajează participarea, crează un spațiu propice unui forum de discuție, iar mobilierul modular și tabla interactivă cu dispunere flexibilă face posibil lucrul în grup.
2. Investigare: o zonă flexibila pentru lucrul în proiecte, activități practice de grup, pe teme de științe/tehnologie și folosind tehnologiile moderne integrate. Așezarea meselor individuale poate fi reconfigurată în funcție de activitate. Activitățile desfășurate pot include studierea și cercetarea folosind un microscop, netbook sau dispozitiv de înregistrare de date, dezvoltarea competențelor legate de rezolvarea problemelor și programare, folosind instrumente diverse, inclusiv roboți.
3. Creație: o zonă dedicată creațiilor video, care permite elevilor să demonstreze înțelegerea noțiunilor prin prezentarea lor folosind tehnologiile multimedia. Favorizează dezvoltarea competențelor de utilizare a acestor tehnologii și oferă un context real pentru exersarea abilităților de prezentare și de lucru în grup.
4. Schimb: o zonă pentru lucrul în grupuri mici la o sarcină fixată, sub observația pasivă a cadrului didactic, ideală pentru activități colaborative, învățare bazată pe proiecte, încurajarea muncii în echipă și a abilităților de management al proiectelor. Înzestrată cu o tablă interactivă dual touch, care permite cadrelor didactice îndrumarea mai îndeaproape a unor elevi/grupuri. Elevii pot crea ei înșiși, cu ajutorul tablei interactive, resurse care să demonstreze înțelegerea și însușirea conceptelor, resurse care pot fi apoi folosite în plenul clasei, la recapitulări etc.
5. Dezvoltare: o zonă retrasă, favorabilă studiului, cercetării, activităților individuale sau învățării informale. Ea poate fi folosită pentru a pune în practică ideea de ștergere a granițelor dintre învățarea de la școală și cea de acasă, pentru a face cunoștință elevilor cu utilizări ale tehnologiilor mobile, pentru folosirea unor instrumente cum ar fi Youtube, iTunes, podcasturi, jocuri educaționale, aplicații pentru smartphone etc.
Mai multe amănunte pot fi găsite la adresa http://cfl.eun.org, iar videoclipuri la http://www.youtube.com/playlist?list=PL662C18A1BE47960B.