Tehnologia modernă ne oferă o gamă diversă şi pentru a anima entuziasmul generaţiilor actuale de elevi in propria instruire. De ce ar fi necesar să includem astfel de tehnici de lucru în procesul de învăţământ, când putem să mizăm pe interacţiunea nemijlocită cu elevii noştri? Cum poate un profesor obişnuit cu o anumită rutină didactică să-şi depăşească reticenţele şi să recunoască avantajele reale ale unor aplicaţii moderne ? De ce unii dintre noi privim cu superficialitate învăţarea cu ajutorul instrumentelor comunicarii moderne când elevii noştri sunt nişte nativi virtuali? Iată câteva întrebări la care m-aş încumeta să răspund.
Nu de mult timp am pornit la drum, constientizând ca orice schimbare implică dorinţa de adaptare, iar aceasta voinţa de a se realiza. În alţi termeni, o motivare intrinsecă indeajuns de puternică pentru a schima mentalitatea unui cadru didactic deja format, cu satisfacţii şi realizări care l-ar putea mulţumi profesional. Poate aici se află acel punct de declic pe care trebuie să-l punem noi în mişcare. Pentru cei care nu am avut privilegiul de a studia informatica, a fost o provocare să reuşim să îmblânzim acest instrument lipsit de empatie, numit computer, dotat cu un feedback pertinent şi promt. De ce n-am surmonta un al doilea pas, acela de a-l ni-l face chiar prieten ȋn profesarea carierei noastre?
Plecând la drum cu asfel de întrebari, pe care orice om responsabil şi rezonabil şi le-ar pune cu certitudine, mi-am promis ca orice informaţie este un pas înainte, orice încercare este un câștig, iar orice eşec este o provocare.
Platforma etwinning mi-a fost prima redută. Am reuşit să înţeleg principiile organizării, ce resorturi o pun în mişcare şi, mai ales, care îi sunt beneficiile. O comunitate virtuală europeană profesională, preocută de aceleaşi probleme: motivarea elevilor, abordări didactice inovative, frământari pentru depășirea unor dificultăţi în alicarea unor instrumenre de evaluare etc. Un prim câştig real – o confruntare ideatică multiculturală şi plurivalentă. Un brainstorming european, avizat şi performant.
Posibilitatea participării la webinare ce te familiarizează cu o multitudine de tehnici de organizare a infirmatiei, sistematizarea ei prin organizatori grafici spicynodes sau mindmapping ca să amintim câteva exemple. Iată cum am reușit prin colaborare să elaboram o hartă a unei poveşti, surprinzând tot ceea ce profesorul urmăreşte tradiţional în analiza unui basm: momentele naraţiunii, personaje şi caracterizarea acestora, stil, registru, perspectivele auctoriale, ce pot fi vizualizate la http://www.mindmeister.com/102320960/little-red-riding-hood.
Ce a constituit noutatea? Posibilitatea de a schimba firul naraţiunii, de a alege şi modela personajele după voinţa noastră, de a le negocia trăsăturile lor cu membrii echipei , de a recrea un fir narativ ȋn colaborare cu alţi membrii etwinning cu care am avut placerea de a empatiza și de a fi entuziaști ȋn rezolvarea unei sarcini comune. Experienţă multiplă, nu numai pe plan cognitiv, dar mai ales pe plan afectiv, etic și chiar moral.
O alta facilitate învăţată a fost posibiliatea subtitrarii online a unui film românesc astfel încât ceilalţi parteneri să ia contact direct cu tradiţiile şi obiceiurile celorlalţi. O formă inovativa de a prezenta planul de rezolvare a unei teme în colaborare este http://www.thinkquest.org ce se pretează ca instrument de lucru în abordarea pe proiecte.
Poate cel mai interesant dintre toate mi s-a părut posibiliatea proiectării unui proiect etwinning, implementarea lui, identificarea partenerilor, managementul spatiului comun de lucru, numit twinspace. E adevarat ca am beneficiat si de ajutorul cursurilor modelate pe platforma iteach, pe care le recomand cu căldură. Ȋn acord cu ceilalţi parteneri ai proiectului, se stabilesc activitatile proiectului, scopurile acestora, anvergura, colaboratorii si instrumentele de realizare. Acesti pași reprezintă de fapt etapele colaborării ȋn clasele virtuale regăsite ȋntr-un alt curs parcurs pe platforma recent.
Care sunt coordonatele eficientizării colaborării? Posibilitatea proiectării ȋn acord cu ceilalţi membrii ai echipei, ameliorarea imediată a disfuncţiilor semnalate, optimizarea managementului prin posibilitatea schimbului de informaţii ȋn staff room, sporirea colaborării ȋntre elevi printr-un spaţiu alocat strict acestora, pupils corner, blogul, posibilitatea utilizării mesajelor instant. Spaţiul alocat permite chiar și chat-ul ȋntre participanţi. Produsele și reprezentările proiectului sunt postate de către elevi, care primesc posibilitatea de a descărca pe platformă documente, prezentări power point, fotografii, filme educaţionale, desene. Proiectul are un logo, realizat chiar de o elevă. Didactic vorbind, aceasta abordare imi permite sa centrez invatarea pe cerintele scolii secolului XXI : dezvoltarea competentelor TIC, autonomia in elaborarea sarcinilor, dezvoltarea competentelor de comunicare in spatiul virtual, dezvoltarea stimei de sine prin valorizarea elevilor implicati, motivarea si incitarea interesului celorlalti elevi care nu fac parte propriu-zis din proiect, optimizarea colaborarii intre elevi, competente sociale, cunoștinţe interdisciplinare și transdisciplinare.
Ceea ce am afirmat se doreste a fi o pledoarie pentru cei care mai au ȋncă reţineri ȋn a aborda ȋnvăţarea din perspectiva noilor tehnologii. și poate pentru a fi mai convingătoare, va propun să vizitaţi pagina proiectului, care , deși se află ȋncă ȋn derulare, poate să fie adaptat și doleanţelor dumneavoastră, dacă vă exprimaţi părerile. http://new-twinspace.etwinning.net/web/p60520.