Soft-ul de evaluare „Teste computerizate pentru educație tehnologică” este un pachet de teste extrem de util atât profesorului de educație tehnologică cât și elevilor de gimnaziu care studiază această disciplină. Testele cuprind mai multe subiecte, fiecare subiect folosind un tip de itemi, și sunt elaborate cu ajutorul instrumentului software Hot Potatoes. Soft-ul de evaluare poate fi folosit în lecţiile susţinute pe platforma AeL, ca alternativă.
Preocupată constant de îmbunătăţirea calităţii procesului de predare-învăţare a disciplinei educaţie tehnologică, simţind nevoia de a-mi realiza materiale didactice, căutând soluţii de a utiliza calculatorul la clasă, am realizat soft-ul de evaluare ”Teste computerizate pentru educaţie tehnologică – clasele V-VIII”. Acesta poate fi folosit pentru evaluarea tuturor conţinuturilor din programa actuală de educaţie tehnologică, utilizând aproape toate tipurile de itemi.
Toate testele soft-ului de evaluare sunt elaborate cu instrumentul software Hot Potatoes, a cărei platformă permite atât generarea propriu-zisă a exerciţiilor, cât şi configurarea acestora sub forma unor pagini web, foarte uşor de accesat cu ajutorul unui browser. Programul este oferit comunităţii educaţionale de către Universitatea din Victoria (Centrul de Ştiinţe Umaniste) în anumite condiţii. Programul poate fi folosit gratuit de către instituţii non-profit din sistemul de învăţământ de stat cu condiţia ca materialele produse să fie folosite liber de oricine în sistemul world wide web.
Cu ajutorul suitei de programe Hot Potatoes am realizat: exerciţii bazate pe întrebări, exerciţii cu variante multiple de răspuns, exerciţii cu alegere duală, exerciţii cu răspuns scurt; exerciţii care vizează împerecherea (asocierea) de cuvinte sau imagini; exerciţii de completare a spaţiilor libere; aritmogrife (cuvinte încrucişate); exerciţii cu propoziţii amestecate, foarte bune pentru fixarea unor definiţii. Un test cuprinde mai multe subiecte, fiecare folosind un tip de itemi, elaborate cu ajutorul instrumentului software Hot Potatoes şi configurarea acestora sub forma unor pagini web dar şi pagini web realizate cu alt soft decât acesta. Exerciţiile le-am grupat cu programul The Masher, sub o denumire, cu un aspect uniform, cu hiperlegături pentru navigare şi o pagină de index. Apoi, paginile index le-am legat între ele, realizând un material compact, structurat pe clase şi ţinând cont de timpii de evaluare: evaluarea iniţială, evaluarea continuă şi evaluarea finală (de bilanţ), foarte uşor de accesat.
Testele soft-ului de evaluare "Teste computerizate pentru educație tehnologică-clasele V-VIII" pot fi folosite in lectiile de evaluare sustinute pe platforma AeL, ca alternativă. Platforma oferă posibilitatea de a realiza teste, dar necesită timp pentru elaborarea acestora. Învăţând să realizăm teste cu soft-ul Hot Potatoes avem posibilitatea de a le realiza acasă, când şi cum dorim, le salvăm pe CD sau pe un alt suport de memorie externă şi folosi/ modifica la nevoie. In acest sens, am realizat cartea electronica "Evaluarea computerizata in invatamant", Editura Bibliotheca,Targoviste, care ajuta pas cu pas profesorul sa-si elaboreze testele cu Hot Potaoes si cum sa-si realizeze material didactic interactiv.
Următorul pas în direcţia valorificării facilităţilor oferite prin extinderile suitei Hot Potatoes (JQuiz), ar fi realizarea de material didactic informatic pentru instruirea asistată diferenţiată. Fiecărui elev i-ar putea fi oferite automat sarcini de lucru diferite, în funcţie de capacitatea lui de a le rezolva.
Cel mai bine ar fi adaptată activitatea dacă se propune doar câte un exerciţiu, iar în funcţie de răspuns să i se ofere următoarea sarcină didactică, mai uşoară, mai grea sau similară. Presupunând că activităţile sunt interconectate liniar, se poate coborâ spre sarcini mai uşoare, dar după rezolvarea şi înţelegerea lor se poate reveni şi urca din nou spre exerciţii mai dificile. Un exemplu de testare adaptativă, la un capitol din educaţie tehnologică, clasa a VII-a, este postat pe site-ul: www.softeduc.ro.
Pentru a creşte calitatea actului de evaluare pot fi folosite, combinat, metodele propuse de autor cu tehnologii şi metode tradiţionale.