Ministerul Educaţiei Naţionale lucrează la un proiect pe fonduri structurale pentru următorul exerciţiu bugetar al UE 2014-2020, în valoare de aproximativ 100 milioane euro, pentru digitalizarea claselor de învăţământ. Primele manuale digitale, pentru clasa I şi a II-a, vor fi pe băncile elevilor de anul viitor.
Smart Classroom
„Se lucrează la un proiect pe fonduri structurale pentru bugetul 2014-2020. Vorbim de peste 100 milioane de euro” , a spus Pricopie, cu prilejul lansării proiectului Smart Classroom. El a spus că, începând de anul viitor, când vor intra în vigoare manualele digitale, toate clasele I și a II-a vor avea la dispoziție un videoproiector, un calculator sau un laptop și un ecran.
„Pentru fiecare problemă avem o foaie de parcurs destul de clară, astfel încât pentru un timp relativ scurt să avem conținuturile digitale. Nu presupune să ai și tabletă, și tablă digitală, dar în primul rând să ai conținut digital la care să aibă acces toți copiii din România și cei plecați în străinătate. Apoi, pasul al doilea este să scriem un proiect gen ELI cu dimensiuni extrem de mari pentru a atinge o a doua fază a digitalizării claselor. Școlile sunt legate la internet, nu pe bandă largă, dar suntem în faza de finalizare a unui proiect care duce la conectarea tuturor școlilor din România la acest tip de internet„, a explicat ministrul.
Potrivit acestuia, va exista conexiune la internet corespunzătoare pentru toate școlile, iar conținuturile digitale vor fi realizate într-un timp scurt.
Remus Pricopie a subliniat necesitatea formării cadrelor didactice în vederea digitalizării școlilor.
„Cea mai costisitoare este această infrastructură digitală—echipamentele. Eu cred că în 4-5 ani nu o să recunoaștem clasa pentru că asistăm după mulți ani la o schimbare fundamentală de filozofie a clasei„, a adăugat Pricopie.
La rândul său, ministrul pentru învățământ superior, Mihnea Costoiu, a precizat că în scurt timp se va realiza conexiunea tuturor școlilor la internet de mare viteză.
„Este important să avem softul educațional. Sper că la începutul anului 2014 să avem ELI al învățământului, să fie realizat și să-l depunem pe noul exercițiu financiar european, pe 2014-2020. Lucrăm intens și sperăm să facem acest lucru din primele luni ale anului viitor„, a spus Costoiu. El a subliniat faptul că digitalizarea școlilor nu va însemna ca elevii să studieze după documente PDF și a spus că vor fi dezvoltate softuri educaționale interactive.
Manuale digitale
Oricum, primele manuale digitale, pentru clasa I şi a II-a, vor fi pe băncile elevilor de anul viitor, a anunţat luni, 16 septembrie 2013, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, într-un interviu pentru Adevărul Live.
”Anul viitor vom avea manuale digitale. Am fost exagerat de optimist şi am anunţat că de anul acesta le introducem. (…) Tocmai pentru a demonstra disponibilitatea la dialog, transparenţa, am amânat procesul cu exact atâtea luni cu cât au cerut reprezentanţii editorilor, au spus că au nevoie între 6-9 luni din momentul în care cunosc programa, care a fost aprobată în primăvară şi eu am spus ok. În martie-aprilie vom avea manualele câştigătoare şi vor putea fi încărcate pe manuale.edu.ro. Estimăm că anul viitor vom avea manuale digitale pentru clasele I şi a II-a şi va fi timp suficient pentru profesori să se uite la manuale, să se obişnuiască cu ele, în plus vom face cursuri cu toţi profesorii, pentru că este o abordare nouă şi trebuie să înţeleagă acest lucru.”
În plus, acesta a adăugat că „atunci când sistemul va fi pregătit” elevii vor avea parte de opţionale noi, cum ar fi Educaţia pentru sănătate, o matematică mai uşoară şi, în viitor, şi catalog digital.
Catalogul electronic
Remus Pricopie, pentru Adevărul: „Catalogul digital este un lucru foarte bun, dar în acest moment este dezvoltat de şcoli prin iniţiative private. În mod normal ar trebui să avem o platformă la nivel naţional care să conţină datele acestea şi în prezent lucrăm la un astfel de proiect, finanţat prin fondurile structurale. Totuşi, un profesor mi-a semnalat că pierde mult timp completând toate rubricile din catalogul virtual, observaţie absolut corectă. (…) Trebuie să ne concentrăm pe prezenţa tuturor la clasă, a profesorilor, a elevilor şi pe ce se întâmplă în clasă de la primul până la ultimul minut. După opt ani de şcoală constatăm că aproape 34.000 de copii nu sunt în stare să ia nota 5, înainte de orice paradigmă noi trebuie să-i învăţăm pe copii ce înseamnă să meargă la şcoală, să-şi facă tema de la o zi la alta, să respecte ce înseamnă de fapt şcoala.”
Surse: Adevarul.ro și Agerpres
Imagini: New York Times: No child left untableted