Resursele Web au devenit aproape indispensabile in predare, invatare si evaluare. Noile tehnologii ofera o gama variata de aplicatii, metodele conventionale de predare avand din ce in ce mai mult o alternativa viabila. Aplicatiile Web sunt mult mai complexe, accesibile si variate, astfel cei care invata pot accesa de acasa resursele necesare, doar cu cateva click-uri.
Dezvoltarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor a condus la nuantarea modului clasic de a invata. Astfel putem observa ca ne indreptam spre o revolutie in educatie; rolul actual al profesorului, acela de intermediar al cunoasterii, isi pierde mult din pregnanta. Invatarea este orientata catre persoana, permitand elevilor/ studentilor sa-si aleaga continutul si instrumentele corespunzatoare propriilor interese.
Introducere
Modul de invatare traditional a devenit greu de gestionat in comparatie cu invatamantul bazat pe resursele Web. Putem spune ca acest tip de resurse reprezinta de fapt noile carti ale epocii moderne.
Web site-ul este un instrument nou, foarte eficient, care faciliteaza procesul de predare/ invatare si nu numai. Web-ul asigura elevilor un pachet variat de informatii stiintifice fiind incluse in baze de date, biblioteci online, etc. Atat profesorii cat si elevii pot schimba idei, opinii, prin intermediul e-mailului, chat-ului sau site-uri de socializare. Acestia pot organiza excursii virtuale in muzee de arta sau stiinta, in centrele de cercetare, locuri mai greu accesibile elevilor. De asemenea, elevii pot publica proiecte, lucrari online acestea fiind vizualizate si evaluate fie de cadrele didactice, fie de colegi.
E-learning vs invatamantul traditional
Clasa este acum un mediu virtual de invatare iar aceasta nu mai este determinata de timp si spatiu. Lectiile on-line pot prezenta acelasi continut si pot fi dezbatute la fel ca si lectiile „conventionale”. Avantajul este insa faptul ca aceste lectii pot fi accesate oricand si oriunde. In conditiile unei motivatii suficiente, orice student care are acces la un calculator poate obtine o educatie cel putin egala cu unul care beneficiaza de un program traditional.
Invatamantul bazat pe resurse Web prezinta numeroase avantaje fata de invatamantul traditional. Cursantii isi pot alege domeniile de cunoastere, isi pot urmari propriile interese si pot accesa informatiile la propriul nivel. Timpul nu este determinat ca intr-o sala de curs, programul fiind mult mai flexibil. Elevii pot accelera procesul de invatare sau il pot incetini. Deasemenea acest tip de invatare permite atat elevilor cat si profesorilor sa interactioneze intr-o comunitate on-line fara a fi prezenti in acelasi loc sau timp.
Elevii au posibilitatea de a prezenta mai multe informatii procesate cu atentie fara a mai fi implicati emotional. Spre exemplu intr-o discutie on-line, elevii introvertiti tind sa fie mai activi din mai multe motive. In mediul virtual, inhibitia cauzata de aspectul fizic este diminuata. Astfel, elevii au mai mult timp pentru dezvoltarea cognitiva, pentru adaptarea, corectarea si prezentarea ideilor fara distractori din afara. Ei nu trebuie sa concureze cu extravertitii din punct de vedere emotional, care tind sa domine sala de clasa intr-un timp relativ scurt.
Acest tip de invatamant permite profesorului personalizarea cursurilor, introducerea de link-uri externe, slide-uri PowerPoint, documente de tip audio si video in clasa sa virtuala. Astfel elevul devine un „cautator de cunoastere, mai degraba decat un depozit” (Freire, 1970).
CBT (Computer Based Training) sau educatia cu ajutorul calculatorului este mult mai eficienta decat modalitatea clasica de predare, elevii avand acces la mai multe cursuri dintr-un anumit domeniu spre deosebire de metodele traditionale de predare in care aveam prezenta doar opinia profesorului de curs.
Fara indoiala accesul factorilor implicati in activitatea educationala la resursele web cresc calitatea procesului de invatamant. Internetul este aproape indispensabil atat pentru elevi cat si pentru profesori. Acesta imbunatateste procesul de predare-invatare, ajuta la transmiterea informatiilor de catre profesori si la asimilarea acestora de catre elevi.
Cele mai populare aplicatii utilizate in acest domeniu sunt cele de desen sau prezentare, organizare, calcul tabelar, navigare pe web, aplicatii de pregatire pe computer, e-mail, site-uri de socializare.
Studiile realizate in ultimii cinci ani in si analizele OECD la nivel global demonstreaza ca utilizarea TIC in educatie contribuie intr-o mare masura la inbunatatirea rezultatelor acestora. Cu toate acestea, multi profesori, fie ca prefera metodele clasice de predare, fie dintr-o reticenta generala fata de noile tehnologii, resping dinamicizarea orelor si stimularea elevului cu ajutorul calculatorului, Internetului si tuturor celorlalte instrumente asociate.
Cu ajutorul resurselor web cadrele didactice au posibilitatea de:
- a se informa, documenta si extrage informatii utile dezvoltarii lor profesionale
- a vizita site-ul ministerului, inspectoratului pentru a fi la curent cu noile programe scolare si cu programele in derulare la care pot participa; de asemenea, pot accesa forumuri dedicate cadrelor didactice si pot comunica cu colegi din alte scoli pe teme de interes comun
- a accesa informatii de pe site-uri de tip wiki(exercitii de auto-evaluare/ teste)
- a declansa desfasurarea unor activitati/aplicatii
- a crea o biblioteca on-line, etc.
In acelasi timp insa, resursele Web pot influenta invatamantul intr-un mod negativ. In multe universitati, educatie on-line este egala cu postarea cursurilor pe o platforma de specialitate. Desigur ca acest lucru este absolut util, dar de multe ori informatiile nu mai sunt asimilate de catre elevi asa cum ar fi trebuit sa fie.
Cele mai utilizate instrumente Web in educatie :
- E-mailul -face conexiunea intre doua sau mai multe persoane care au o adresa de e-mail. Deasemenea prin intermediul acestui instrument se poate trimite acelasi mesaj(mail) catre mai multe persoane, in acelasi timp, fara a mai fi necesara duplicarea acestuia. Grupurile sunt un alt motiv pentru folosire e-mailului. Acestea ofera posibilitatea sustinerii unei discutii cu un grup de persoane prin e-mail, cu conditia ca toti acestia sa aiba o adresa de e-mail, prin care sa poata fi contactati.
- Forumuri de discutii -ofera posibilitatea de interactionare, discutii si schimb de experienta cu ceilalti utilizatori fara a fi necesar ca acestia sa fie conectati sau se afle in acelasi timp si in acelasi loc cu tine.
- Chat-ul-ofera posibilitatea de a discuta cu oricine se afla conectat la retea in acelasi timp, si care foloseste acelasi program. Este similar cu o conversatie telefonica, folosind, insa, tastatura.
- Video conferinte – pentru comunicarea prin intermediul camerei web la distanta.
- Wiki-uri. Sunt reprezentate prin colectii de pagini Web proiectat pentru a permite oricui accesul liber pentru a adauga sau schimba continutul, utilizand un limbaj de marcare simplificat.
- Bloguri si microbloguri. Un blog este un site Web, mentinut in mod obisnuit de catre o singura persoana, companii sau alte institutii, cum ar fi cele educationale, continand intrari si comentarii. Intrarile sunt descrieri ale unor evenimente, incluzand text si alte materiale, asa cum sunt imaginile si secventele video.
- Retele sociale (social networks). Este un software pentru creearea online a unor retele sociale pentru comunitati care au activitati comune pe Web sau sunt interesati in exploatarea intereselor si activitatile altora.
- Fluxuri de stiri (in format RSS sau Atom). Poate fi un canal de stiri sau feed care furnizeaza utilizatorilor continut Web actualizat.
- Servicii pentru partajarea continutului grafic (photo sharing). Este un serviciu pentru gazduirea imaginilor, numit deasemenea serviciu de partajare de imagini. Acesta permite utilizatorilor sa incarce imagini pe un site Web.
- Servicii pentru partajarea continutului audio/video (video sharing). Este un serviciu Web de gazduire video si permite indivizilor sa incarce videoclipuri pe un site Web. Serviciul poate stoca videoclipul pe serverul sau si il va afisa intr-un format care sa permita si altor vizitatori sa il vizioneze.
- Servicii pentru partajarea prezentarilor. Ca si alte servicii de tip social sharing, utilizatorii pot adauga continut (powerpoint), marcaje si comentarii.
Putem spune despre aceste instrumente ca au un rol foarte important pentru cadrele didacatice, acestea avand posibilitatea sa: coordoneze o conferinta, un proiect sau un colocviu, sa realizeze prezentari, sa gestioneze documentele unei clase/ grup, sa creeze un spatiu de dezbateri si discutii pentru membrii unei glase/ grup sau sa colecteze date.
Concluzii:
Desi invatamantul prin intermediul resursele web prezinta numeroase avantaje fata de invatamantul traditional, putem afirma faptul ca nu intotdeauna metodele de e-learning sunt cele mai eficiente. Este evident faptul ca numarul utilizatorilor de resurse web este in ascensiune iar odata cu acestia si calitatea invatamantului creste. Putem remarca deasemenea valentele benefice pe care internetul le are in predarea, invatarea sau evaluarea disciplinelor scolare si faptul ca nu mai exista multe domenii in care resursele web sa nu joace un rol fundamental in rezolvarea problemelor curente. Invatamantul de tip e-learning castiga teren in fata celui traditional iar elevii aproape ca asociaza internetul cu un veritabil profesor.