”Este o obligatie sa introducem aceste manuale digitale. Incepem cu clasa I din toamna”, a declarat la finele lui aprilie ministrul Remus Pricopie. Eu spun foarte clar ca obligatia ministerului este sa asigure manuale de calitate, gratuite si accesibile fara discriminare oricarui elev si dascal. (Oana Badea, pentru Ziare.com)
De asemenea ii reamintesc ministrului ceea ce singur constatase: „Degeaba vorbim de manuale digitale, daca scoala n-are acoperis„.
Ministrul a anuntat public ca din toamna lui 2013 elevii clasei I vor utiliza manuale in format digital. Cu siguranta ca exista deja o strategie cu privire la introducerea manualelor digitale in intreg invatamantul preuniversitar.
Tocmai de aceea, din acest moment ministrul are obligatia sa faca publice, pe langa rezultatele dezbaterilor cu toti cei implicati, editori, profesori, parinti (dezbateri despre care nimeni nu a auzit…), documentul strategic lamuritor cu privire la studiul de impact, pilotare si rezultatele pilotarii, precum si etapele amplului proces de transformare al manualelor scolare. Altfel, „Ce? Cum? cu ce cost?” sunt intrebari fara raspuns, intrebari care nasc multe speculatii.
Am reluat declaratiile ministrului si am constatat ca aceasta idee a manualului digital reprezinta o framantare de data recenta. Fermentul pare a fi lansarea manualului digital „Lectia verde – Creeaza-ti mediul!”. Desi in martie ministrul declara: „Sper ca, din toamna, sa deschidem platforma manuale.edu.ro„, in doar o luna speranta a capatat dimensiunea certitudinii.
Daca in martie ministrul stia ca „In Polonia, sistemul manualelor digitale se piloteaza in mai multe scoli. Noi speram sa dezvoltam acest proiect si sa il dezvoltam din fonduri structurale 2014-2020„, azi trebuie sa explice de ce brusc sistemul preuniversitar din Romania nu ar mai avea nevoie nici de pilotarea manualelor digitale si nici de fondurile structurale. De unde vine graba asta mare?
Cand accentul cade atat de puternic pe digitalizarea manualelor scolare, accesul egal la educatie incepe sa se confunde in anumite privinte cu accesul egal la informatie.
Comisia Europeana avertizeaza ca pana in 2013, 54% din populatia Romaniei nu a ajuns niciodata in fata calculatorului. Fara o strategie care sa tina cont de realitatile societatii si ale scolii romanesti riscam cresterea prapastiei dintre elevii apartinand unor categorii sociale si unor medii de provenienta. Sa nu uitam ca 45% din populatia Romaniei locuieste in mediul rural.
Despre formarea celor care vor preda utilizand manualul digital nu l-am auzit vorbind deloc pe domnul ministru. Suntem in luna mai si abilitarea pentru utilizarea acestui tip de manual trebuia demult inceputa daca ar fi fost un plan bine gandit. Asa se face oriunde in lumea asta mare. Cei care stiu despre ce este vorba asteapta „ghiduri si instrumente pentru cadrele didactice, oportunitati de formare si de schimb de experienta, exemple concrete de practici.” Sunt oare pregatite toate acestea?
Articolul integral: Ziare.com