Mihaela Brut: Instrumente pentru E-Learning. Ghidul informatic al profesorului modern

    0
    236

    Învăţământul românesc trece printr-un proces de profundă modernizare, în primul rând datorită tendinţei şi politicii de utilizare a mijoacelor ICT în pregătirea şi desfăşurarea orelor. Profesorii simt din ce în ce mai acut nevoia de a-şi dezvolta propriile materiale didactice, de a-şi organiza cursurile într-o manieră modernă. Modelele actuale de învăţare sunt centrate pe student, oferindu-i o mai mare autonomie, încurajându-i învăţarea activă, acordându-i un rol important în crearea de materiale, în comunicarea şi participarea la procesul de predare-învăţare.

    Elearning-ul devine o realitate din ce în ce mai prezentă în toate formele şi nivelele de învăţământ. În liceele din România a fost distribuită platforma integrată de instruire asistată de calculator AEL, împreună cu un set de materiale didactice deja proiectate. Elevii sunt stimulaţi să utilizeze diverse materiale Web pentru pregătirea temelor şi chiar să dezvolte materiale didactice şi software educaţional. În universităţi, toţi studenţii înscrişi la modulul pedagogic trebuie să urmeze cursul de Instruire asistată de calculator, iar standardele de funcţionare a secţiilor de învăţământ la distanţă cer utilizarea unei platforme de elearning.

    Profesorii – mai tineri sau mai în vârstă – simt din ce în ce mai des nevoia de a-şi elabora propriile materiale didactice, de a-şi organiza într-o manieră modernă cursurile. În epoca Internetului, adoptarea unui stil tradiţionalist de predare riscă să nu mai percuteze, indiferent de importanţa sau noutatea disciplinei. Acest lucru rămâne valabil nu doar în cazul profesorilor, ci şi al oricărei persoane care are de susţinut o prezentare în faţa unui public, care are de coordonat o comunitate de interes sau care are de instruit un anumit tip de audienţă.

    Cartea Instrumente pentru E-Learning. Ghidul informatic al profesorului modern îşi propune să ofere o privire de ansamblu cât mai cuprinzătoare asupra ceea ce înseamnă elearning-ul în epoca actuală, prin prisma diverselor tipuri de instituţii, organizaţii, proiecte, instrumente software specializate, scopul principal fiind acela de a crea abilitatea localizării rapide a oricărui tip de informaţie legată de domeniul educaţiei. Sunt prezentate modelele de învăţare şi de livrare a lecţiilor cu ajutorul calculatorului (tutoriale, exerciţii, jocuri educative, situri Web), metodele de evaluare/ examinare, tipurile de instrumente software de dezvoltare a materialelor didactice, structura şi funcţionarea unei platforme de elearning, diverse programe educaţionale, universităţi virtuale, proiecte de învăţare la distanţă, publicaţii Web de auto-instruire, portaluri de elearning.

    O altă miză importantă a cărţii este aceea de a oferi cititorilor întreaga instruire necesară în vederea organizării, dezvoltării şi publicării pe Web a propriilor materiale didactice. Plecându-se de la premisa unor cititori începători în domeniul IT, sunt descrise, pe rând, modalităţile de regăsire şi organizare a resurselor educaţionale de pe Web, de utilizare a unor instrumente de editare unui site Web, a cursurilor, tutorialelor, testelor on-line, de organizare a unei comunităţi virtuale instalând şi utilizând forumuri de discuţii, aplicaţii de tip chat, messenger, lecţie virtuală, videoconferinţă, şi chiar de instalare, configurare şi utilizare a unei platforme de elearning open-source.

    Un lucru care ni se pare foarte interesant este acela că, pentru orice noţiune explicată în carte sunt furnizate şi adresele unor tutoriale sau instrumente Web de auto-instruire, ce pot fi utilizate în vederea aprofundării respectivei noţiuni.

     

    Astfel, printre subiectele de interes ale cărţii se numără:

    • Localizarea pe Web a informaţiilor legate de educaţie 
    • Crearea sitului Web al unei discipline
    • Aplicaţii de tip Site-Builder
    • Macromedia Dreamweaver şi Microsoft Front Page
    • Construirea de prezentări Power Point
    • Dezvoltarea unui curs on-line
    • Metode şi instrumente de testare on-line
    • Dezvoltarea unei comunităţi virtuale
    • Situri Web ce pun la dispoziţie materiale educaţionale şi cursuri gratuite
    • Platforme de e-learning open-source
    • AEL: paşii urmaţi în administrarea platformei şi în pregătirea şi desfăşurarea lecţiilor
    • E-learning în România: portaluri educaţionale, învăţământ deschis la distanţă, cursuri on-line
    • Programe şi proiecte europene din domeniul educaţiei

    Cartea se adresează tuturor celor care doresc să înveţe cum să îşi întocmească într-un mod profesionist materiale didactice moderne – de la tutoriale, cursuri interactive, materiale de testare – şi cum să integreze aceste materiale într-un site Web, chiar într-o platformă de elearning.

    Mai multe informaţii pot fi consultate la pagina Web destinată cărţii: http://consilr.info.uaic.ro/~elearning/index.html

    Add
    E-learning: sisteme si solutii personalizate

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.