Ca în orice dispută legată de educaţia copiilor, există conservatori, care cred că varianta tradiţională este cea mai bună, şi inovatori, care sunt dispuşi să arunce şi mâine la gunoi toate cărţile de hârtie. Desigur, problema nu se pune aşa, dar e bine de văzut ce au făcut alte state europene sau de dincolo de ocean în această privinţă şi ce urmări au avut deciziile lor.
De exemplu, în Irlanda, cărţile electronice sunt deja folosite de la începutul acestui an şcolar, în locul copiilor lor de hârtie. Acest lucru a fost decis în urma succesului pe care l-a avut un pilot de doi ani în mai multe şcoli selectate de către compania Educaţional din Irlanda (Edco). Compania a anunţat că a realizat toate manualele electronice necesare programei pentru clasele gimnaziale la sfârşitul anului trecut, pentru a fi disponibile pentru începerea anului şcolar. […] E-book-urile, care au fost realizate într-o perioadă de cinci ani, pot fi folosite de pe majoritatea aparatelor electronice, de la laptopuri la iPad-uri. […]
Manualele digitale sunt privite ca o soluţie inovatoare şi pozitivă, deoarece înseamnă o eliminare a unor costuri atât pentru părinţi, cât şi pentru şcoli. De asemenea, acestea oferă posibilitatea învăţării într-un mod mult mai interactiv, în clasă, dar şi acasă, pe gustul copiilor care sunt deja familiarizaţi de mici cu computerele, tabletele şi telefoanele inteligente. Manualele electronice cuprind filmuleţe, teste electronice, animaţii, le permit elevilor să ia notiţe, să sublinieze lucrurile importante şi chiar să pună semne de carte acolo unde li se pare necesar.
Dacă în Irlanda acest nou sistem al manualelor digitale a fost adoptat doar la nivel gimnazial, după doi ani de program pilot, în Statele Unite ale Amercii, preşedintele Obama a anunţat că doreşte ca până în anul 2017 fiecare elev să ţină în mână un manual digital. Mai mult decât atât, chiar din acest an, toate şcolile din toate statele americane au primit o recomandare la nivel naţional, şi anume că pot folosi din fondurile destinate achiziţionării de cărţi tipărite şi cărţi electronice, acestea putând fi citite pe iPad, Kindle sau pe orice alt aparat similar. De asemenea, şcolile au fost sfătuite să cumpere şi software pentru manualele digitale.
Pe de altă parte, companiile care produc astfel de manuale au fost încurajate să lucreze împreună pentru împlinirea acestui deziderat şi, mai mult decât atât, să micşoreze preţurile pentru a face mai accesibile manualele pentru cei aproximativ 50 de milioane de elevi din SUA. […]
Deşi programul-pilot irlandez a avut succes, iar în Statele Unite ale Americii există chiar un program naţional de dotare a şcolilor cu cărţi electronice şi cu manuale ce se pot actualiza periodic pe internet, încă se mai pune problema dacă aceasta este soluţia pentru a-i face pe copii să înveţe mai bine.
Ultimul raport realizat de compania americană Scholastic pune accentul tocmai pe efectele pe care le au aceste cărţi electronice, din ce în ce mai multe, asupra copiilor cu vârste între 6 şi 17 ani. Astfel, deşi cărţile electronice ajung mai degrabă la adulţi decât la copii, studiul a arătat că 46% dintre cei intervievaţi au citit măcar o dată o carte electronică. Cititul pe iPad sau pe alte tablete este motivul care a dus la creşterea numărului de cărţi electronice citite de copii. Cei mai mulţi citesc acasă, dar asta nu este deloc surprinzător, pentru că acolo au mijloacele necesare pentru a face acest lucru, în timp ce în şcoli nu sunt suficiente computere. Studiul a mai arătat că atât cărţile electronice, cât şi cele de hârtie joacă roluri diferite în casele în care încă mai există un număr mare de cărţi tipărite. Mai exact, părinţii preferă cărţile tipărite, dar atunci când călătoresc sau când copilul este lăsat singur, apelează cu mai mare uşurinţă la cărţile digitale.
Articolul complet: Revista Scoala Romaneasca