Folosirea TIC si a muzicii electronice pentru reducerea abandonului scolar in Europa

0
67

În Europa, prea mulţi tineri părăsesc prematur şcoala fără acele competenţe de bază cerute de o implicare activă în societatea cunoaşterii şi necesare pentru accesul pe piaţa muncii. Scopul principal al proiectului e-Motion, finanţat de UE, este reducerea ratei abandonului şcolar, punând accentul în special pe tinerii care sunt expuşi riscului de excludere socială (migranţi, minorităţi etnice sau provenind dintr-un mediu defavorizat din punct de vedere socio-economic).

Abordarea aleasă pentru atingerea acestui obiectiv constă în folosirea unor tehnici inovatoare pentru a modifica felul în care se realizează învăţarea în grup, în special prin folosirea muzicii electronice, făcând în aşa fel încât programa şcolară să pară mai potrivită pentru elevii care au renunţat la şcoală sau care sunt pe cale sa facă acest lucru. Dacă schimbăm modul în care se realizează transferul de cunoştinţe şi de competenţe, prin folosirea inovatoare a TIC, cu siguranţă acest lucru va stârni mai mult interes din partea copiilor cu dificultăţi de învăţare.

Folosirea TIC în proiectul e-Motion nu reprezintă un scop în sine, ci un instrument de transformare a proceselor de învăţare şi predare prin folosirea unor metode moderne alături de cele tradiţionale. Proiectul are drept scop aplicarea unei abordări experimentale prin folosirea TIC, în special a muzicii electronice şi a informaticii. O înţelegere a tehnologiilor sonore contribuie la înţelegerea unor concepte importante din fizică, precum acustica si tehnologia undelor, iar procesul de creaţie al muzicii electronice necesită de asemenea cunoaşterea unor elemente de matematică, fizică şi informatică. Prin această abordare inovatoare, proiectul are drept scop declarat îmbunătăţirea nivelului de competenţe ale tinerilor privind materii importante din programă, precum matematica şi limbile străine.

Strategia Lisabona a identificat necesitatea micşorării numărul de tineri care părăsesc şcoala şi încearcă să intre pe piaţa muncii având competenţe reduse sau practic inexistente. Mulţi dintre aceşti adolescenţi devin în cele din urma membri ai grupului NEET (Not in Education, Employment or Training – Nici Educaţie, nici Angajare, nici Formare). Strategia stabileşte obiective specifice pentru ca tinerii să poată dobândi competenţe adecvate care să faciliteze tranziţia de pe băncile şcolii la locul de muncă, obiective pe care multe dintre Statele Membre nu reuşesc încă să le îndeplinească.

E-MoTion este un proiect parţial finanţat de Comisia Europeană prin Programul Lifelong Learning – TIC. Instituţia coordonatoare: A.C.S.I. Italia (Associazione Cultura e Sport Italiana); parteneri: Liverpool Chamber of Commerce (Marea Britanie), TEHNE – Centrul pentru Inovare în Educaţie (România), Plymouth University (Marea Britanie), Barcelona Media (Spania).

Sursa: Elearningpapers.eu No.19/Apr.2010
Articolul complet: http://www.elearningeuropa.info/files/media/media22477.pdf
Articol semnat de: Franco Alvaro – coordonator proiect E-motion (ASCI Italia)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.