eTwinning este o comunitate de excepţie. Este o lume nouă atât pentru elevi cât şi pentru cadrele didactice. Elevi şi profesori din şcolile Uniunii Europene se întâlnesc virtual pe platforma eTwinning, se cunosc, discută, colaborează, îşi planifică proiectele educaţionale, fac schimb de bune practici, îşi cunosc reciproc ţările, culturile, valorile, obiceiurile, limbile de comunicare, experienţele didactice, desfăşoară activităţi împreună extinzându-şi orizontul cultural şi competenţele sociale, lingvistice, competenţele şi abilităţile digitale. Este o comunitate minunată de învăţare, un cadru excelent de colaborare educațională şi te face să te simţi cu adevărat European. Peste 202.000 de cadre didactice din 105.000 de şcoli europene îşi desfăşoară proiectele pe această platformă. Ultima estimare era de cca 28.000 de proiecte.
Articolul de față constă într-o scurtă prezentare a platformei eTwinning și a experienţei participării noastre la proiectul Three shapes.
eTwinning, comunitatea şcolilor europene, face parte din Comenius, Programul Uniunii Europene destinat şcolilor. A fost iniţiat în 2005 în cadrul Programului de Învăţare pe tot Parcursul vieţii al Comisiei Europene şi este recomandat de Comisia Europeană pentru colaborarea dintre cadre didactice, elevi din învăţământul preuniversitar, grădiniţe, scoli, licee, la nivelul Uniunii Europene. În acest context a fost creată platforma eTwinning, care facilitează găsirea de parteneri şi proiecte educaţionale eTwinning şi Comenius. În Romania, eTwinnig si-a început activitatea in 2007 sub îndrumarea Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei si cu sprijinul TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educaţie.
Grădiniţa cu Program Prelungit ”Şotron” Botoşani se numără printre instituțiile educaționale înscrise pe platforma eTwinning și care derulează câteva proiecte, dintre care cele mai proeminente sunt ”Three shapes” şi ”Happy Easter, Europe!”, la care am participat împreună cu copiii grupei ”Ştrengarii”.
Proiectul ”THREE SHAPES’’ ne-a adus satisfactii deosebite atât mie şi întregii echipe de proiect, cât şi tuturor copiilor și elevilor participanţi. Derulat în anul şcolar 2012-2013, acest proiect a reunit elevi şi cadre didactice din nouă şcoli şi grădiniţe din șase ţări europene: Slovacia, Polonia, România, Norvegia, Bulgaria, Turcia. Obiectivele proiectului au fost: 1. Să stimuleze creativitatea copiilor, elevilor; 2. Să dezvolte competenţe de utilizare a noilor tehnologii atât cadrelor didactice, cât și elevilor; 3. Să dezvolte abilităţi de cooperare internaţională şi competenţe de comunicare în limba engleză tuturor participanţilor la proiect.
Participarea la acest proiect a însemnat pentru o mare provocare, o mare experienţă de învăţare dar şi o nouă practică educativă menită să stimuleze creativitatea copiilor şi motivaţia acestora.. Schimbul de idei şi bune practici cu colegii din ţările partenere şi-a demonstrat pe deplin eficacitatea, creativitatea şi motivaţia.
Proiectul a început la ideea colegilor din Slovacia, care ne-au acceptat ca şi parteneri de proiect, împreună cu şcolile din celelalte ţări, și s-a desfășurat în cea mai mare parte sub forma unui joc între copiii țărilor partenere. Odată acceptaţi, a început activitatea de colaborare şi organizare pentru stabilirea obiectivelor, a activităţilor pe care urma să le desfăşurăm fiecare dintre noi, dar şi a celor comune, deoarece cooperare înseamnă în primul rând activităţii desfăşurate împreună.
Activităţile comune ale proiectului au fost: 1. Imaginaţia; 2. Jocul de ghicit; 3. Evaluarea jocului; 4. Pregătirea dicţionarului; 5.Prezentarea dicţionarului.
Odată stabilite obiectivele şi activităţile, s-a trecut la organizarea spaţiului virtual al proiectului. Fiecare şcoală participantă putea să gestioneze spaţiul propriu, fiecare profesor având drept de administrator. De asemenea, fiecare avea posibilitatea să posteze, pe lângă creaţiile copiilor, aspecte din timpul desfăşurării activităţilor de proiect, prezentări proprii, păreri, sugestii, materiale. Camera profesorilor, spaţiu special amenajat pentru colaborarea cadrelor didactice, unde elevii nu au acces, ne-a dat posibilitatea să discutăm, să ne punem de acord, să ne organizăm, să ne împărtăşim din experienţele proprii. Au fost folosite mai multe instrumente de colaborare digitală precum: chat-ul, email-ul, jurnalul de proiect, twinspace, blog-ul etc. Intr-o prima fază, fiecare scoala s-a prezentat, si-a prezentat echipa de copii şi profesori, activităţile, apoi au prezentat o formula de salut, fiecare printr-o modalitate proprie. Noi ne-am prezentat printr-un PPT şi o colecţie de desene, făcute de copiii Grupei ”Ştrengarii”, postate în spaţiul destinat nouă de catre administratorii de proiect.
Proiectul a demarat, iar sarcina fiecărei echipe de proiect a fost să ceeze imagini diverse folosind trei figuri geometrice: cerc (nu oval), patrulater (de orice fel) şi triunghi (de orice fel). Puteau fi folosite doar trei figuri geometrice, fie de acelaşi fel, fie combinate. De exemplu, din trei cercuri se poate face un om de zapada, sau un dreptunghi şi două cercuri – o masină, sau un cerc şi două dreptunghiuri – un ceas etc. Ideea a fost de a se crea cât mai multe imagini, stimulând imaginaţia copiilor. Fiecare echipă a dat fiecărei creaţii proprii câte un nume, apoi imaginile au fost postate în spaţiul destinat fiecărei şcoli, dar fără a fi afişate denumirile creaţiilor. Unele şcoli au creat desene pe calculator respectând regula de bază – doar trei figuri. Altele au preferat să realizeze imaginile prin colaj sau desen pe foia de hârtie, sau chiar prin joc manipulativ de masă, cu forme decupate din hârtie.
Noi am creat imaginile prin joc manipulativ, folosind trusele Logi I şi II care conţin piese geometrice din plastic foarte utile pentru activitățile din grădiniță. Acest lucru a fost posibil după desfășurarea în prealabil a mai multor jocuri logico-matematice prin care copiii au învățat formele geometrice, culorile, mărimea şi grosimea pieselor din trusă: triunghi, cerc, pătrat, dreptunghi. La început, am creat imagini folosind toate piesele din trusă, creațiile nefiind restricționate de forma şi numărul pieselor (formelor) folosite. Am exersat creativitatea copiilor și prin desene, respectând aceleași reguli. Apoi am trecut la crearea imaginilor respectând regula comună pentru toți participanții la proiect, aceea de a folosi doar trei piese.
Creațiile au fost foarte bogate și sugestive, copiii manifestând un interes și o satisfacție deosebită atunci când reușeau să îmbine piesele în așa fel încât să le iasă o imagine cât mai interesantă. Motivația copiilor sporea și mai mult la ideea că imaginile, creațiile lor vor fi văzute și ghicite de către copii, elevi din alte țări precum Slovacia, Bulgaria, Turcia, Norvegia, Polonia, dar și de copiii de la Școala din Voluntari, România. Printre creațiile lor se numără imagini ca geantă, copac, munte, iarbă, casă, om de zapadă, semafor, valiză, bicicletă, plic, scări, podium de premiere, baloane, brad, planete, ochii cu nasul, mașină, vagon, rachetă etc. Am trecut apoi la desene pe calculator realizate cu ajutorul câtorva copii cu reale calități și competențe în utilizarea calculatorului. Toate aceste creații le-am postat în spațiul virtual destinat grădiniței noastre. La fel au procedat și celelate școli partenere, fără însă a fi postate și numele dat creației respective. Copiii Grupei ”Ştrengarii” s-au arătat foarte încântaţi şi interesaţi de creaţiile colegilor din celelalte şcoli europene, care de asemeni erau destul de bogate şi interesante.
A doua activitate comună a constat în invitarea elevilor, copiilor să ghicească ce reprezintă fiecare imagine creată de către colegii lor. Din nou, imaginația copiilor și elevilor a fost deosebită prin denumirile pe care le-au atribuit imaginilor create. Acest joc a durat o lună, timp în care copiii școlilor partenere au avut timp suficient să viziteze virtual celelalte școli și să ghicească creațiile colegilor din celelalte țări. Fiecare copil trebuia să scrie denumirea ghicită în limba țării sale, dar și în limba engleză, în așa fel încât limba comună de comunicare a fost limba engleză, atât pentru copii, cât și pentru cadrele didactice implicate în proiect. Ca produs al acestui proiect, fiecare școală, după ce a prezentat imaginile cu denumirile inițiale, a realizat un dicționar cu cuvintele ce denumeau atât imaginile create, cât și cele ghicite, în limba engleză și în limbile țărilor participante la proiect. Aceste dicționare au fost reunite la sfârșit într-unul mare care se cheama Dicţionarul Three Shapes.
La sfarșitul acestei etape a urmat evaluarea activităților desfășurate, iar echipa de profesori a concluzionat că proiectul și-a atins obiectivele în ceea ce priveşte creativitatea, dezvoltarea competenţelor de utilizare a noilor tehnologii, precum și dezvoltarea competenţelor de cooperare și comunicare în limba engleză. Creaţiile noastre s-au bucurat de foarte mare succes, paginile noastre fiind răsplătite cu numeroase like-uri şi comentarii de felicitare. Participarea într-un număr foarte mare a copiilor la activitățile de creaţie, dar și la cele de ghicit, imaginația lor bogată, ca și buna cooperare între profesorii implicaţi şi între elevii participaţi au dus la reușita proiectului nostru. Profesorii din Slovacia, Bulgaria, Norvegia, Polonia şi România au aplicat pentru eTwinning Quality Label. Au obţinut aceste certificate Slovacia şi România, adică noi.
În urma obţinerii celor doua Certificate, am intrat automat în cursa pentru obţinerea European Quality Label pe care l-am şi obţinut, fapt ce a încununat cu succes proiectul nostru. Acest Certificat este o recunoaştere la nivel European a faptului ca am desfăşurat un proiect deosebit, frumos, de calitate, după toate standardele europene, iar copiii au obţinut eTwinning Pupil Quality Label pentru activitatea lor în cadrul proiectului.
Pentru mine, participarea la acest proiect a fost o foarte mare aventură. Utilizarea noilor tehnologii, desfăşurarea proiectului în limba engleză, schimbul de bune practici, de idei, colaborarea cu colegi din alte şcoli europene pentru realizarea şi reuşita proiectului, faptul că Grădiniţa ”Sotron” se află pe site-uri internaţioale alături de şcoli şi grădiniţe europene, prezenţa grădinitei nostre pe lista şcolilor de elită care au câştigat Certificatul de Calitate European în septembrie 2012, contribuţia la ridicarea prestigiului grădiniţei în care îmi desfăşor activitatea, pentru mine înseamnă foarte mult Acest lucru reprezintă o experienţă important în dezvoltarea mea profesională, mi-a deschis calea spre o altă perspectivă educaţională, mi-a conferit încredere şi determinarea de a începe noi colaborări internaţionale.