Articolul prezintă pe scurt cursul „Creating eLearning courses – hands-on tools and practical tips”, care se desfăşoară în Malta şi la care am participat în decembrie 2009.
Date generale:
Organizat de AcrossLimits Ldt., Malta;
Durata: 5 zile;
Finantat de catre: Lifelong Learning Programme;
Frecventa: lunar;
Poate fi gasit în catalogul Grundtvig;
Adresa de internet: http://acrosslimitstraining.com/elearning/;
Numar de participanti în sesiunea noiembrie 2009: 9;
Tarile de origine: Franta, Anglia, Germania, Italia, Portugalia, România;
Follow-up: participantii vor pastra legatura si îsi vor împartasi experientele in elearning, platforma cursului va putea fi folosita pentru consolidarea cunostintelor si exersarea lor; implementarea în scoala a celor învatate.
Obiective:
- (Obiectivul principal al cursului:) demistificarea ideii de elearning si transformarea ei într-o notiune accesibila chiar si persoanelor cu mai putina pregatire tehnica;
- folosirea practica a mai multor instrumente care pot crea parcursuri de învatare diferite;
- împartasirea experientelor si succeselor obtinute in acest domeniu;
- diseminarea de proiecte inovatoare si moduri noi de a folosi învatarea on-line în Europa.
Metodologie:
- metodologia cursului a constat explicatii pedagogice îmbinate cu utilizare practica de instrumente, pentru a permite cadrelor didactice participante sa obtina cât mai multa experienta în utilizarea diferitelor instrumente în crearea de medii de învatare on-line.
- s-a axat atât pe transferul de materiale de curs în module on-line, cât si pe construirea de teste si chestionare on-line, simulari si jocuri multimedia, crearea de materiale informationale de referinta si a comunitatilor de învatare virtuale,
- detaliile si ideile practice despre cum se pot îmbina cursurile traditionale si cele on-line au fost oferite permanent, folosind exemple sugerate de participanti.
Programul cursului:
Ziua 1: prezentarea cursului si a participantilor, notiuni de baza despre elearning, comparatie cu învatarea f2f, resurse educationale si notiuni de utilizare a LMCS;
Ziua a 2-a: carti electronice, învatare sincrona, aplicatii pentru clase virtuale: Dimdim, WiZiQ;
Ziua a 3-a: elearning în timp real, interactivitate si teste; evaluare on-line, jocuri si simulari, utilizare practica a LMCS si creare de module de curs.
Ziua a 4-a: folosirea instrumentelor pentru crearea de teste, cum ar fi Hot Potatoes, învatarea prin colaborare, forumuri, wiki, bloguri. Crearea de materiale de invatare conform SCORM;
Ziua a 5-a: inovatie în elearning, studii de caz pe proiecte din Malta si din Europa; finantarea programelor de elearning in UE; concluzii.
Introducere în elearning:
1) Stiluri de învatare – evolutie:
• Face-to-face (f2f);
• Învatare la distanta, învatare asistata de calculator, videoclipuri educative, CD-uri multimedia;
•Predare si învatare pe internet.
2) Interactiunea umana devine din ce în ce mai redusa, atât profesorii cât si elevii sunt frustrati si demotivati;
3) Rezultate: abandon scolar, performante scolare reduse, lipsa de entuziasm.
Greseli tipice:
- "Daca am pus tot materialul pentru predare on-line, atunci elevii vor întelege totul pe cont propriu";
- "Eu nu cred în chat-ul cu elevii – este o pierdere de timp";
- "Atâta timp cât am pus în material imagini si animatii, el devine interesant si interactiv"
- "Elevilor nu ar trebui sa li se permita sa vorbeasca banalitati pe platforma de predare";
- "Eu nu vreau sa fiu filmat live!".
Dificultati inerente:
- Durata unui modul de curs vs. durata concentrarii;
- Materiale scrise vs. materiale vizuale ;
- Informare vs. instruire ;
- Elearning individual vs. într-un grup sau comunitate;
- Teorie vs. experienta;
- Provocarea finala este motivarea – a noastra si a elevilor.
Elearning în Uniunea Europeana:
- Motive pentru finantare:
- în economia globala de azi, educatia nu mai e limitata la sala de clasa. TIC poate ajuta învatarea în medii traditionale, dar si în fata provocarii lansate de învatarea pe tot parcursul vietii;
- învatarea bazata pe TIC poate fi atât interactiva, cât si colaborativa, oferind un mediu de învatare variat si motivant atât în interiorul cât si în afara salii de clasa;
- permite personalizarea învatarii conform nevoilor, atât în termeni de continut , cât si de metoda (cum si când se învata). Învatarea poate avea loc la momentul dorit, folosind orice canal ales: PC, TV sau chiar telefonul mobil;
- este esential pentru învatarea continua, care este la rândul ei esentiala pentru perspectivele de angajare ale indivizilor, dar si pentru economia europeana în ansamblu;
- aduce modificari modului în care concepem formarea si învatarea;
- educatorii trebuie sa ia în considerare noi moduri de învatare, iar autoritatile educationale sa ofere sprijinul necesar celor care utilizeaza noile medii în institutii de învatamânt;
- de la scolarizare pâna la formarea profesionala, TIC poate contribui la consolidarea procesului de învatare in diferite moduri, indiferent de disciplina.