2010: Gazeta Matematica la 115 ani de aparitie

În cei 115 ani de apariţie, Gazeta Matematică a contribuit şi continuă să contribuie la formarea de specialişti, conştiinţe şi caractere. Elevii, profesorii de diverse discipline, matematicienii, inginerii, economiştii, cercetătorii etc., ce au rezolvat, în timpul şcolii, liceului sau în facultate, probleme din Gazeta Matematică, sau au publicat probleme propuse şi articole în Gazeta Matematică, au fost animaţi de o pasiune pentru matematică, pentru gândirea creativă, pentru demonstraţie şi argumentaţie. Această pasiune era încurajată de un cadru stimulator şi motivant al colaborării la Gazeta Matematică.

Top 100 – Activitatea creativă la Gazeta Matematică (1895-2005)
Gazeta Matematică şi Învăţământul de Matematică

De la aparitie, in anul 1895, si pana in prezent, revista a insemnat un reper important al matematicii romanesti  si o adevarata scoala de matematica ce a contribuit la formarea numeroaselor generatii de tineri pasionati de matematica, din randul carora s-au desprins multi matematicieni ce fac cinste Romaniei in intreaga lume. Gazeta Matematica este cea mai cunoscuta revista de matematica din Romania destinata tineretului in vederea dezvoltarii si intaririi invatamantului de matematica. Revista s-a declarat de la prima aparitie ca o revista de cultura matematica pentru tineret.

De ce Matematica ?

Soarta Gazetei Matematice este constituita din ”urcusuri si coborasuri”, asa cum se intampla si cu  viata unui om.  Vitregile vremii au fost infrante cu ajutorul unor iubitori ai Gazetei Matematice, si nu au fost putini. Si tinerii si cei mai in varsta trebuie sa cunoasca aceste aspecte, astfel ca din experientele prin care a trecut Gazeta Matematica sa se extraga acelea care conduc la progres, la dezvoltare si la cunoastere. Daca Matematica nu ar fi fost “nimic nu ar fi fost”: nici roata si nici calculatorul, nici tiparul si nici telefonul, nici Informatica si nici Cibernetica. Dar, fata de toate aceste entitati materiale inventate de om, Matematica il ajuta pe om sa gandesaca toata viata, sa creeze si sa-si imagineze, sa iubeasca natura si pe semenii sai, sa fie emotiv si curajos, sa fie consecvent si ordonat, sa viseze si sa fie fericit.
Un rol promordial in promovarea matematicii in randul tinerilor il are profesorul de matematica. Acesta trebuie sa isi indeplineasca menirea de dascal prin folosirea metodelor didactice si pedagogice cele mai adecvate descoperirii studierii matematice de catre cati mai multi elevi si studenti.  Dascalul trebuie sa vada in elevii sai nu “elevi buni” si “elevi slabi”, ci “elevi” ce trebuie sa fie indrumati sa-si descopere aptitudinile catre domeniile cunoasterii si sa fie incurajati sa parcurga “step by step” tainele invatarii si descoperirii cunoasterii stiintifice. Elev fiind, acad. prof. Miron Nicolescu (1903-1975) isi aminteste ca s-a abonat la Gazeta Matematica la indemnul profesorului sau de matematica. Iata ce spune in acest sens: ”Primul contact cu aceasta revista nu a fost usor. Mi se parea ca nu voi intelege niciodata nimic. Gheata s-a spart numai atunci cand am vazut ca pot rezolva si eu o problema propusa de altii. A urmat atunci un moment pe care nu-l voi uita niciodata:  momentul in care mi-am vazut o nota matematica, tiparita in revista. A urmat  apoi un articol, apoi alte articole. Drumul fusese trasat. De la inceput am stiut ca nu voi putea urca mai sus in cercetarea adevarurilor matematice decat muncind necontenit ” (“Academician profesor Miron Nicolescu”  de Solomon Marcus, Gazeta Matematica, nr. 11, 1975).
Astazi, profesorul de matematica trebuie sa se adapteze la noile conditii impuse de noua dezvoltare a societatii romanesti. Se spune de catre elevi, studenti si parinti ca “Matematica este grea, ca este arida si ca este mult prea abstracta si teoretica”. Ministerul de resort, asociatiile profesionale, comisiile de specialitate si in general profesorii de matematica trebuie sa porneasca de la aceasta situatie in analiza si definirea programelor de reforma a sistemului educational.

Inceputul – Fondatorii si „Stâlpii“ Gazetei Matematice

In octombrie 1894, cinci tineri ingineri Victor Balaban, Vasile Cristescu, Ion Ionescu, Mihail Roco şi Ioan Zottu (considerati fondatorii G.M.), tineri absolvenţi ai Şcolii de Poduri şi Şosele din Bucuresti (azi Universitatea “Politehnica” Bucuresti), au luat in discutie rezultatele slabe obţinute de candidaţi la examenul de admitere din acel an. In concluzie, s-a propus înfiinţarea unei reviste romanesti de matematică pentru “elevii liceelor noastre”. Numele revistei “Gazeta Matematica” a fost propus de Victor Balaban. Acesta nu isi va vedea visul implinit deoarece se îmbolnăveşte grav, si va muri  la varsta de 25 de ani.
“Stalpii“Gazetei Matematice sunt considerati: Ion Ionescu, profesor la Scoala Politehnica, celebrul matematician Gheorghe Titeica, profesorul de mecanica Andrei Ioachimescu si inginerul Vasile Cristescu (autorii culegerii ITIC).

Evolutia Revistei Gazeta Matematica

Rezolvitorii de probleme, la început puţini – în număr de 90 în anul 1950 – se înmulţesc permanent, ajungând la câteva mii în anul 1974. Fiecare număr al Gazetei conţinea câteva pagini  cu numele rezolvitorilor scrise mărunt, ordonate alfabetic pe localităţi.
Cuprinsul Gazetei se îmbogăţeşte permanent cu noi rubrici, de la Articole, Note matematice, Chestiuni de examen, Bibliografii, la Cereri, Diverse, Probleme rezolvate, Probleme propuse, Rubrica rezolvitorilor. Sunt cuprinse aproape toate domeniile matematice: aritmetica şi teoria numerelor, algebra, geometria (sintetică, analitică, diferenţială, descriptivă), trigonometria, analiza matematica, logica matematica  etc. Din anul 1980 s-a introdus o rubrica noua “Probleme de informatica”. De asemenea, din acel moment au aparut in revista si cateva articole de informatica avand in vedere amploarea informaticii si interesul tinerilor pentru informatica si utilizarea calculatorului. Acest lucru asigura succesul revistei si atragea multi elevi, profesori, matematicieni, ingineri si cercetatori. Pe langa toate acestea, redactia reusea sa ordoneze rezolvarile de probleme aparute in revista si sa premieze anual pe foarte multi elevi. Aceasta recunoastere reprezenta si o consideratie pentru activitatea desfasurata de profesorii de matematica din scolile din Romania.
Trebuie sa evidentiem importanta redactiei Gazetei Matematice privind modul de organizarea al tuturor activitatilor legate de revista: publicarea problemelor propuse si a articolelor, verificarea rezolvarilor trimise la redactie, publicarea numelor rezolvitorilor de probleme, publicarea problemelor date la diverse examene sau concursuri de matematica, publicarea solutiilor de probleme, publicarea de articole si probleme privind perfectionarea profesorilor de matematica, publicarea de note matematice, publicarea de materiale privind activitatea membrilor Societatii de Stiinte Matematice, azi Societatea de Stiinte Matematice din Romania (SSMR).

Dupa anul 1989, in cadrul redactiei Gazetei Matematice s-au produs mai multe schimbari. Tirajul a inceput sa scada. În anul 1995,  în cel de-al 110-lea an al apariţiei sale, Gazeta Matematică Seria B s-a tipărit în 8000 de exemplare, iar Seria A în 700 de exemplare. Aparitia revistei a fost posibila si prin atragerea unor sponsori. Astazi, revista si activitatea de promovare a matematicii este sustinuta de compania Softwin. S-au divesificat modalitatile de comunicare si de prelucrare a tuturor informatiilor legate de activitatea revistei. Toate aceste forme incearca sa faca fata diverselor aspecte negative aparute in ultimii ani privind interesul tinerilor fata de matematica, si in general fata de invatatura si educatie. De fapt, daca se face o analiza mai atenta se poate deduce ca exista probabil aceleasi conditii negative ce au determinat pe cei cinci tineri fondatori ai Gazetei Matematice, in anul 1895, sa se gandeasca la o initiativa privind cultura matematica a tinerilor din liceele romanesti.
Astazi, evident sunt mult mai multe modalitati de initiativa, dar trebuie sa remarcam faptul ca intuziasmul si vointa unor tineri nu pot fi planificate si nici nu pot fi cautate sau controlate. In concluzie, solutiile se gasesc tot in manifestarile, atitudinile si initiativele tinerilor nostrii, iar ceilalti –colegi, prieteni, organizatii, guvernanti- au obligatia sa-i sprijine si sa-i incurajeze. In zilele noastre, prin utilizarea tehnologiilor IT si Web exista variate modalitatide atragere a tinerilor in activitatea de rezolvare de probleme: http://www.olimpiade.ro, http://www.viitoriolimpici.ro/, http://www.concurs-euclid.ro/, http://www.cangurul.ro/, http://www.arhimede.ro/, http://www.experior.ro .

TOP 100: Probleme si articole in Gazeta Matematica (1895-2005)

  Probleme si articole publicate in GM (perioada 1895-2005) de catre elevi, profesori, matematicieni, ingineri, cercetatori.

NOTA: Informatiile privind numarul de probleme propuse si articole publicate in G.M. in perioada 1895-2005 sunt preluate din editia electronica a Gazetei Matematice realizata de SSMR si compania Softwin. Aplicatia ofera serviciul "Lista autori". Datele au fost preluate manual si prelucrate automat prin sortare dupa nr. total de probleme propuse si articole.

REFERINŢE
1. SSMR, Gazeta Matematica, Editie electronica (1895-2005), SSMR si SOFTWIN, http://www.gazetamatematica.net
2. Mircea Trifu, “FENOMENUL GAZETA MATEMATICĂ LA 110 ANI, O (posibilă) istorie despre fapte şi oameni”, http://www.gazetamatematica.net/?q=node/26
3 Mircea Trifu, “Ion Ionescu (Bizet) (1870-1946) “, http://www.viitoriolimpici.ro, http://www.viitoriolimpici.ro/olimp/staticContent/history/profile_3_docs/IstoriaMatematicii3.pdf
4. M. Vlada, “Tehnologii creative şi inovative în Învăţământul virtual – Conferinţele CNIV şi ICVL”, http://topub.unibuc.ro/?p=558, http://virtuallearning.ning.com

Marin Vlada

Marin Vlada

Dr. Marin Vlada is Professor in Computer Science at the University of Bucharest, concerned with education and research in Computer Science, in particular Artificial Intelligence, Computer Graphics & Virtual Reality, Web Programming and Educational Technology (New technologies for e-Learning, e-Training, e-Skills). He is the co-ordinator and founder of CNIV and ICVL projects "2010 - Towards a Knowledge Society – 2030" (New Technologies in Education and Research) at the University of Bucharest.