VEMUS este acronimul pentru Virtual European Music School – Şcoala Europeană Virtuală de Muzică. Proiectul VEMUS îşi propune proiectarea, dezvoltarea, implementarea şi evaluarea unui mediu educaţional virtual destinat învăţării
instrumentelor populare de suflat. Partenerii sunt institute de cercetare şi companii din 6 ţări, printre care şi România.
Proiectul VEMUS a început în luna octombrie 2005, are o durată de 3 ani şi îşi propune proiectarea, dezvoltarea, implementarea şi evaluarea performanţelor unui mediu educaţional virtual destinat învăţării instrumentelor populare de suflat, precum şi a unei metodologii pedagogice inovative, bazate pe utilizarea noilor tehnologii de informare şi comunicaţionale, care să permită multiple abordări.
Sistemul se va adresa elevilor de nivel înepător şi mediu şi va integra componente eLearning bazate pe un set de metode pedagogice novatoare, interactive, flexibile, pentru a promova predarea muzicii în diferite contexte şi situaţii educaţionale:
-
Studiul individual: Un prim set de instrumente vor fi dezvoltate pentru creşterea eficienţei şi atractivităţii sesiunilor de studiu individual. VEMUS îşi propune să maximizeze eficienţa acestui mod de învăţare atât prin evaluarea online a prestaţiei studentului, cât şi prin oferirea de feedback complet la terminarea exerciţiului.
-
Studiul în clasă: VEMUS va dezvolta şi valida instrumente inovatoare pentru a sprijini predarea muzicii în clasă pe grupe de studiu, gândite atât ca sprijin pentru profesori în procesul de predare, cât şi ca suport pentru activităţi educaţionale colaborative. Aceste instrumente vor reprezenta elementele de bază pentru introducerea platformei VEMUS în activităţile educaţionale în clasă.
-
Învăţămânul la distanţă: Platforma VEMUS va oferi facilităţi de întreţinere şi management al conţinutului, instrumente pentru crearea de conţinut nou, precum şi instrumente de comunicare şi colaborare care vor permite atât realizarea activităţilor de tutoriat la distanţă, cât şi monitorizarea progreselor făcute de studenţi. Aceste facilităţi vor permite accesul la educaţie muzicală al diverselor categorii defavorizate de populaţie.
Integrarea celor trei moduri de învăţare într-un mediu educaţional integrat va permite combinarea activităţilor virtuale cu cele tradiţionale, creând bazele tehnologice şi pedagogice pentru o platformă virtuală destinată studenţilor şi profesorilor din întreaga Europă: şcoala Europeană Virtuală de Muzică. Introducerea noilor instrumente pentru predarea muzicii vor permite explorarea unor practici pedagogice novatoare, care vor îmbogăţi metodele tradiţionale de învăţare, predare şi evaluare.
Unul din principalele scopuri ale proiectului VEMUS este de a contribui la consolidarea Ariei de Cercetare Europeană în domeniul tehnologiilor pentru societatea informaţională, prin participarea activă a partenerilor din noile state membre, precum şi din cele candidate. în acest sens, parteneriatul VEMUS include 8 organizaţii din 6 ţări, dintre care 3 sunt ţări membre noi sau candidate:
-
ILSP: Institute for Language and Speech Processing (coordonatorul proiectului, Grecia)
-
GRAME: Centre National de Creation Musicale (Franţa)
-
KTH: Royal Institute of Technology (Suedia)
-
EA: Ellinigermaniki Agogi (Grecia)
-
BALTECK: UAB "BALTECK" (Lituania)
-
NAKAS: Philippos Nakas S.A. (Grecia)
-
MIKSIKE: Miksike LearningFolders Ltd. (Estonia)
-
TEHNE: Centrul pentru Dezvoltare şi Inovare Educaţie (Rom⮩a)
VEMUS ("Virtual European Music School") este un proiect finanţat de Comisia Europeană, în cadrul Programului Cadru 6 – IST (Tehnologii pentru Societatea Informaţională – TSI).
Mai multe informatii despre proiect pot fi gasite pe adresa: http://www.vemus.org