Ce inseamna o instruire eficienta si cum gandim invatarea bazata pe proiecte?
Cum ne conectam la resursele virtuale?
Cum se vede invatarea din perspectiva elevului si cum stim ce stie elevul?
…Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile la care profesorii si elevii invata impreuna sa raspunda."Ce inseamna o instruire eficienta si cum gandim invatarea bazata pe proiecte?
Cum ne conectam la resursele virtuale?
Cum se vede invatarea din perspectiva elevului si cum stim ce stie elevul?
Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile cu impact semnificativ pentru eficienta procesului de predare."
Schimbarea este raspunsul…schimbarea rolului profesorului, declara prof. Violeta Grecea, de la Liceul "Matei Basarab" din Ramnicu Valcea in urma participarii la cea de a doua sesiune de instruire din cadrul Programului Intel®Teach – Predarea in Societatea Cunoasterii.
Venind in intampinarea dorintei profesorilor de a afla cat mai multe despre invatarea "centrata pe elev", bazata pe modalitati active (metoda proiectului), SIVECO Romania a demarat anul acesta implementarea la nivel national a unui nou program de formare in domeniul IT: Intel®Teach – Predarea in Societatea Cunoasterii.
Dezvoltat la nivel mondial de catre Intel Corporation in colaborare cu Institute of Computer Technology (ICT), aceasta initiativa promoveaza integrarea noilor tehnologii in clasa, in activitatile didactice, pentru a facilita invatarea centrata pe elev, prin metode active.Trainingul recent desfasurat la Ramnicu Valcea si care a reunit 92 de profesori din intreaga tara s-a realizat pe grupe asistate de facilitatori si observatori, fiecare modul al cursului fiind sustinut de catre "Senior Teachers".
Facilitatorii au avut rolul de a usura transferul de informatie dintre Senior Teachers ai fiecarui modul catre cursanti, astfel incat cele cinci zile de instruire sa mentina o continuitate in prezentarea continutului stiintific. De asemenea, facilitatorii au avut si rolul de tutore pentru evaluarea portofoliilor cursantilor. Astfel, evaluarile de la sfarsitul cursului si interpretarea fiselor de observatie au condus la certificarea a 86 de "Master Teachers" in cadrul celei de a doua sesiuni a cursului Intel®Teach – Predarea in Societatea Cunoasterii.
Mirela Negreanu, inspector la Centrul National de Formare a Personalului din Invatamantul Preuniversitar CNFP si profesor de psiho – pedagogie, a condus echipa observatorilor.
"Prin Programul Intel®Teach – Predarea in Societatea Cunoasterii, urmarim sa identificam caile prin care elevii si profesorii pot utiliza tehnologia pentru a stimula procesul de invatare prin cercetare, comunicare si colaborare. SIVECO Romania incurajeaza integrare noilor tehnologii in procesul didactic, instruirea diferentiata, dezvoltarea gandirii critice pentru rezolvarea de probleme si a lucrului in echipa pentru optimizarea instruirii. Evenimentul de la Ramnicu Valcea este un inceput care reda speranta multor profesori prezenti pentru eficientizarea procesului didactic. Impulsionati de feedback-ul deosebit de pozitiv al profesorilor, vom continua acest eveniment cu o caravana a consfatuirilor nationale si regionale, alaturi de profesorii noi acreditati, seniori si masteri", declara Dana Vladoiu, Training Project Coordinator, SIVECO Romania.
Profesorii care au participat la curs au inteles ca rolul lor are un impact direct asupra modului in care elevul se implica in actul educational.
Ei trebuie sa formeze o echipa cu elevii, sa devina facilitatori, indrumatori ai acestora, fara a se limita la transmiterea de informatii si evaluarea cantitativa a elevilor. Invatarea centrata pe elev porneste de la ideea ca elevul nu trebuie sa reproduca, ci sa fie responsabil de propria dezvoltare, atat din punct de vedere social cat si profesional. Rolul profesorului implica analiza fiecarei situatii de invatare, organizarea actului educational si adaptarea lui la specificul elevului, evaluarea personala si colectiva a intregului proces.
Cursul Intel®Teach – Predarea in Societatea Cunoasterii, desi dedicat profesorilor, urmareste maximizarea gradului de angajare a elevului in actul educational, cu ajutorul profesorilor sai.
Elevul devine responsabil de ceea ce invata, ceea ce implica, evident, un mai mare efort din partea acestuia pentru ca incepe sa gandeasca, sa-si puna intrebari, sa caute raspunsuri. El este propriul administrator al invatarii, autoevaluarea avand un rol important in dezvoltarea personala. Astfel, elevul devenit adult poate face fata mai bine provocarilor unei societati in continua schimbare.
Cunoscandu-si punctele forte, el va reusi sa se adapteze mai repede si sa foloseasca tehnologiile informationale aparute si sa isi sustina astfel dezvoltarea profesionala.
"Profesorii trebuie sa ii faca pe elevi sa se implice in noi situatii de viata prin aplicarea notiunilor teoretice, sa isi aleaga modul de invatare, sa isi evalueze munca, sa coopereze, sa foloseasca in mod util tehnologia informatiilor si comunicatiilor. Practic, sa devina resposabili, cu sprijinul profesorilor, pentru propria dezvoltare profesionala", considera prof. Violeta Grecea.