DESIGN LEARNING – creare de conținut interactiv cu adevărat RELEVANT pentru cursanți

0
105

Cele mai bune cursuri online sunt cele care pun cursanții la treabă! De aceea, munca de proiectare a unui eLearning nu se rezumă la a transpune informația sub formă de text – poză – evaluare. Pentru a crea acel sentiment autentic de „engagement”, curiozitate și plăcere a descoperirii, cursantul are nevoie să fie provocat, să i se ceară părerea, să participe activ la construirea informației în curs. 

Pentru a face toate aceste lucruri, ai nevoie de conținut interactiv.

3 PAȘI pentru proiectare vizuală a unui conținut interactiv

Atunci când proiectezi interacțiuni pentru un conținut de învățare digital, este ușor să devii copleșit încercând să îți imaginezi cum va arăta în final cursul eLearning și dacă acesta va fi eficient pentru utilizatori. 

Cele mai creative soluții sunt legate de înlăturarea oricăror bariere tehnice și proiectarea cursul într-un mod 100% vizual. Cum poți face asta? 

 

  1. Schițarea ideilor – este necesar să începi de la o reprezentare schematică a întregului conținut digital. Poți porni de la un storyboard pentru un conținut nou, sau direct de la materialul pe care dorești să îl transformi în conținut digital. 
  2. Identificarea potențialului interactiv – indiferent de baza informațională pe care o ai, următorul pas este să identifici conținuturile ce au potențial interactiv. Aceste conținuturi sunt legate de acțiuni. Fie că sunt operațiunile dintr-un proces/o procedură, fie o intervenție, o reacție sau orice inițiativă din partea cursantului ce este explicată în text, poate deveni conținut interactiv. 
  3. Proiectarea interacțiunilor – nu orice acțiune este interacțiune! Foarte important este să facem diferența între aceste două modalități prin care cursantul va intra în contact cu informația. Dacă acțiunea se rezumă la un click pentru a dezvălui un conținut, ceea ce nu aduce un aport semnificativ în procesul de reținere a informațiilor, interacțiunea este mai mult decât atât. Prin interacțiune, cursantul face parte din curs și influențează prin deciziile lui modul în care îi va fi prezentată informația. Cele mai relevante interacțiuni sunt cele care reproduc comportamente din viața reală, fie o conversație cu un client, cu un manager (roleplay interactiv), fie reacțiile într-o anumită situație (studiu de caz situațional), fie rezultatele în urma utilizării unui soft (simulare folosire aplicație).     

În concluzie, este important să transformi acțiunile în interacțiuni pentru a provoca cursantul să gândească conținutul, nu doar să îl parcurgă. Paradoxul este că acesta va aprecia faptul că a „muncit” pentru a finaliza cursul. Satisfacția lucrului încheiat prin efort este mai mare decât a parcurgerii liniare a unui conținut clasic.

Un DESIGN inedit pentru un conținut cu adevărat RELEVANT

Cathy Moore, un cunoscut Training Designer din Statele Unite propune un concept inedit de a crea un design de învățare având la bază un obiectiv de business, și nu unul de învățare. Acest obiectiv ar trebui să răspundă la întrebarea: ce se va schimba în afacere mea prin acest curs? (ex: creșterea vânzărilor cu 10%; îmbunătățirea satisfacției clienților cu 20%; reducerea erorilor cu 30% etc). Odată ce am stabilit acest obiectiv major al cursului, el se va poziționa central, iar în jurul lui vom aduce doar conținut relevant pentru îndeplinirea acestuia. 

Primul nivel al design-ului va fi creat nu de ceea ce oamenii trebuie să știe pentru a îndeplini obiectivul, ci de ceea ce oamenii trebuie să facă pentru a atinge acest obiectiv. O listă de acțiuni ce au potențial dovedit că ajută la îndeplinirea obiectivului va fi necesară pentru a gândi mai apoi interacțiunile în curs. Pentru a alcătui această listă, vom răspunde la întrebarea: ce trebuie să facă cursanții pentru a îndeplini obiectivul?

 

Al doilea nivel va fi reprezentat de activități. Aici intervine munca de design al procesului de învățare în care, pentru fiecare acțiune descoperită anterior, va trebui să creezi o activitate practică care să simuleze cât mai real comportamentele din realitate. Dacă, de exemplu, echipa ta de vânzări nu pune întrebări deschise clienților pentru a afla cu adevărat nevoile acestora, iar vânzările sunt scăzute din această cauză, cursul tău online va trebui să exerseze capacitatea cursanților de a pune întrebări, de a le identifica pe cele deschise, de le folosi în discursuri variate, până când aceștia se vor simți confortabili cu ele și le vor aplica și în viața reală, iar cea mai potrivită formă de interactivitate pentru acest scenariu este un roleplay.

 

Ultimul nivel al design-ului bazat pe obiectiv este reprezentat de informație, însă nu orice informație, ci strict informația necesară cursantului să poată îndeplini fiecare activitate pe care ai gândit-o anterior, activitate care, ne reamintim că are ca scop îndeplinirea obiectivului. Dacă informația nu se leagă în mod direct de activități, ea nu trebuie să fie adăugată în curs. 

În concluzie:

  • Identifici obiectivul de business;
  • Identifici ce acțiuni trebuie să facă cursanții pentru a îndeplini obiectivul;
  • Concepi design-ul unor activități practice care să exerseze fiecare acțiune; 
  • Adaugi minimul de informație necesar cursantului pentru a se descurca în activitățile practice.

Testează această metodă și vei crea un curs 100% relevant pentru cursant, interactiv, aplicat strict pe ce are nevoie, provocator și cu impact direct în business.