Curs Comenius: Multimedia si interactivitate in elearning

Acest articol impartaseste din experienta unui curs de formare Comenius pe tema valorificarii resurselor e-learning in activitatile didactice.

La inceputul lunii noiembrie 2009 am participat la un curs de formare Comenius, in cadrul Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii, in Austria, in orasul Wiener Neustadt, pe tema explorarii si valorificarii potentialului platformelor de invatare interactiva, integrate in activitatile de predare/ invatare/ evaluare desfasurate cu elevii. Cursul "Multimedia and Interactivity in e-learning", organizat de Europäische Bildungsinitiative, a reunit 10 participanti din 5 tari europene (Grecia, Turcia, Italia, Croatia, Romania) si a reprezentat, atat pentru mine cat si pentru ceilalti cursanti, o experienta deosebita, foarte utila din punct de vedere profesional si memorabila din punct de vedere personal. Cursul si-a propus familiarizarea participantilor (in majoritate profesori de informatica) cu metodele de realizare a unor unitati de invatare de tip e-learning, cu continut multimedia, folosind platforma de invatare interactiva Moodle si integrand resurse pedagogice create cu sprijinul eXe, Shockwave, GIF, OpenOffice, Macromedia, Photo story, Flash, SCORM.

Sunt profesor de limba engleza la o scoala gimnaziala si marturisesc ca mi-am dorit familiarizarea cu facilitatile oferite de platformele e-learning pentru a imi imbunatati demersul didactic si pentru a apropia si mai mult elevii de studiul limbii engleze si de conceptul de invatare in mediu virtual. In cadrul cursului la care am participat ni s-au prezentat, intr-o maniera bine organizata, aspecte teoretice ale conceptelor de e-learning si multimedia (avantaje, limite, caracteristici), modele metodologice si tehnologice de e-learning (cu accent pe platforma interactiva Moodle), materiale si aplicatii multimedia (animatii, prelucrari de imagini, sunet si video), softuri pentru crearea de aplicatii si unitati e-learning de impact in activitatile cu elevii. Am apreciat preocuparea trainerului pentru dobandirea de catre cursanti de cunostinte teoretice, dar mai ales, de abilitati practice , sesiunile de informare (expozitiva, prin prezentari powerpoint si demonstratiile profesorului) fiind atent imbinate cu cele de exercitiu practic individual, cu asistenta si fara,cu intelegerea mecanismelor si etapelor de lucru, dar si a avantajelor si limitelor aplicabilitatii lor in clasa.

De asemenea, activitatile cursului au facilitat apropierea dintre cursanti, am lucrat precum o echipa bine sudata, s-au legat prietenii si s-au pus bazele unor colaborari viitoare. Desi timpul a fost prea scurt pentru a avea pretentia dobandirii unor cunostinte foarte avansate in domeniu, crearea unei platforme interactive pe care sa o exploatez in timpul orelor de curs si in afara lor a reprezentat o prioritate in activitatea personala didactica, dupa intoarcerea de la stagiu.

Astazi am bucuria sa marturisesc ca elevii au primit cu mult interes platforma creata la nivelul scolii (http://sloboziaconachi.edumoot.com), sunt foarte implicati in sarcinile propuse si descopera zi de zi beneficiile integrarii platformei interactive in activitatile de invatare. Cursurile propuse elevilor vin in intampinarea intereselor si nevoilor lor de invatare, completand constructiv activitatile clasice din timpul orelor. Astfel, pentru inceput (- platforma este foarte "tanara" -), le-am oferit elevilor cursuri de istorie a Marii Britanii, aspectele prezentate incitand atat curiozitatea cat si inteligenta elevilor, care, valorificand caracterul interdisciplinar al activitatilor, isi imbunatatesc competentele lingvistice si cele digitale, si isi largesc orizontul cultural. De asemenea, elevii intra in relatii de colaborare pe platforma, comunica intre ei, se cunosc mai bine si realizeaza activitati in echipe si individual. Schimbul de impresii, asteptari si nevoi este facilitat de catre utilizarea forumului, a blogului sau a mesageriei instant. Intalnirile virtuale programate sau nu, in mediu sincron sau asincron, mobilizeaza elevii, ii motiveaza sa descopere tot mai multe lucruri, si, trebuie sa o spun, ii tin departe, cel putin pentru cateva ore, de tentatiile altor activitati in spatiu virtual, mai putin educative si folositoare. Recomand cu caldura acest curs tuturor colegilor mei profesori dornici sa se initieze in acest fascinant domeniu al e-learning-ului si sa valorifice imensul potential de invatare al platformelor interactive, deoarece satisfactiile vor depasi cu mult eforturile depuse.

Disclaimer.
Activitatea de formare a fost realizata cu sprijinul financiar primit in cadrul Programului de Invatare pe Parcursul Intregii Vieti si din fonduri FSE-POSDRU prin proiectul "Schema de sustinere complementara a mobilitatii europene a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar beneficiare ale Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii (Lifelong Learning)". Continutul prezentului material reprezinta responsabilitatea exclusiva a autorului si AN, OI POSDRU, AM POSDRU si Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru modul in care continutul informatiei va fi folosit.