Cum să faci un e-Learning storyboard de succes

Cum să faci un e-Learning storyboard de succes

Tips&Tricks pentru a-ți ușura munca

Lucrul în sistem remote a devenit o normalitate pentru mulți angajați în aceste vremuri, iar nevoia de a învăța de la distanță pune companiile în situația de a crea conținut digital din materialele pe care le-au folosit exclusiv la sală, până acum.

Însă, de multe ori este dificil să faci această schimbare, dacă nu ai un plan coerent pentru a începe un curs e-learning. Aici intervine ideea de Storyboard.

 

Ce este un Storyboard?

Termenul „storyboard” provine din producția de film, unde creatorii schițează conținutul într-o serie de imagini statice. Un storyboard pentru e-learning este puțin diferit, pentru că el schițează modelul cursului și include informațiile, tipul de material digital care va fi folosit pentru a prezenta informațiile (text; imagine, schemă grafică; video; audio; quiz etc.), dar și secvențialitatea în care aceste informații apar în curs. Nu începeți un curs de e-learning fără o cale clară în minte; ca orice alt efort, planificarea este esențială. În acest scop, un Storyboard poate fi foarte util.

 

De ce am nevoie de un Storyboard?

Storyboard-ul oferă multe avantaje, atât pentru designer-ul de conținut, ce are o imagine completă a cursului și calibrează constant cantitatea de informație, cât și pentru validarea și verificarea obiectivelor pe care îți dorești să le atingi prin cursul pe care îl creezi.

Iată care sunt câteva din beneficii directe ale unui Storyboard:

  • Oferă instrucțiuni pentru secvențialitatea informațiilor și arată modul în care se raportează și se potrivesc diferite elemente;
  • Generează un plan coerent pentru dezvoltarea proiectului care poate primi feedback, ajustări, îmbunătățiri și poate permite lucrul concomitent al mai multor persoane implicate în crearea cursului (SME; Grafic Desginer; Instructional Designer; Projet Manager; Client);
  • Mărește viteza de creare a unui conținut digital, pentru că oferă un suport stabil pe care orice entitate implicată în curs poate progresa pe task-ul alocat;
  • Susține logica și consistența Storytelling-ului. Indiferent că vrei să prezinți istoria companiei, o aplicație, o procedură nouă, tehnici de vânzare sau metode de lucru, cursul tău trebuie să spună o poveste, iar Storyboard-ul te ajută să urmărești constant firul narativ al poveștii pe care o creezi prin curs. În final, povestea va implica cursantul în conținut, la fel ca un film bun în care abia aștepți să vezi ce urmează.

 

Cum creez un Storyboard

Cel mai la îndemână mod de a crea un Storyboard este să folosești un template, pe care apoi, îl poți personaliza pe nevoile specifice ale cursului.

Cu toate acestea, există câteva elemente care sunt imperios necesare unui Storyboard pentru e-learning:

  • Datele de identificare ale proiectului – antet; numele proiectului; numele cursului; data; persoanele implicate; etc
  • Textul integral împărțit în secțiuni/ecrane;
  • Suportul audio – fie textul care trebuie înregistrat pentru fiecare secțiune, fie fondul sonor pe care dorești să îl adaugi;
  • Instrucțiuni de navigație/interacțiune – include tot ceea ce un cursant poate sau ar trebui să facă pe ecran; fie că e vorba de un quiz sau apăsarea unui buton care deschide o altă fereastră cu informații adiționale, toate aceste detalii trebuie să se regăsească în Storyboard.
  • Media – speficați ce imagini, animații apar pe ecran, dar și poziționarea acestora. Sfat: puteți adăuga schițe ale imaginilor în locul descrierii acestora în cuvinte, iar Grafic Designer-ul care se va ocupa va înțelege mult mai bine ce vă doriți.

În general, scenariul de e-learning ar trebui să fie cât mai detaliat și specific posibil, iar pentru a face acest lucru, un editor de conținut te poate ajuta nespus prin template-urile pe care le conține. Vrei să transmiți ideea ta celorlalți membri ai echipei, deci dă-le tot ce au nevoie pentru a o aduce la viață.

Tips & Tricks

Chiar dacă poate părea suficient crearea unui Storyboard pentru un curs e-learning, există o serie de întrebări la care e bine să răspunzi înainte de a te apuca de scenariu.

Evaluarea nevoilor: Care este publicul țintă? Care este nivelul lor de calificare? Cum au mai intrat sau dacă au mai intrat în contact cu acest conținut/subiect în trecut?

Organizarea materialelor: Cu ce trebuie să lucrați? Ce material de învățare v-a fost oferit? Ce fișiere sunt disponibile?

Definirea obiectivelor: Care este obiectivul cursului? Ce îmi doresc să știe cursantul la finalul cursului? Ce problemă rezolv prin acest curs? Am obiective secundare?

Selectarea tehnicii instrucționale: Cum doresc să fac cursul, prin prezentare text și imagini, prin mai multe quiz-uri, prin animații, prin mai mult conținut video?

Secvențialitate: Cum împart cursul în module? În ce ordine intră capitolele? Ce subiecte trebuie să primeze? La ce materiale pot renunța?

 

Poate suna destul de dificil să faci tot acest demers de organizare înainte de a te apuca efectiv de treabă, însă odată setat acest cadru de lucru, viitoarele cursuri vor fi și mai ușor de făcut, și mai de impact pentru utilizatori. Efortul inițial se va compensa cu o calitate sporită a cursurilor și o eficiență crescută a ta pe viitor!

Perescu Alexandra

Perescu Alexandra

Instructional Designer la ASCENDIA S.A.