Unii cred în progres şi în îmbunătăţirea calităţii vieţii – mai ales a calităţii vieţii copiilor, care sunt, după cum se zice, „adulţii de mâine”. Însă întrebarea este: spre ce evoluăm (dacă evoluăm)? Sau, în altă ordine de idei, cum va fi viaţa în viitor? Pentru ce îi pregătim pe elevii de astăzi? Nu putem găsi uşor un răspuns în ceea ce priveste viaţa, dar despre tehnologie ştim cu toţii: evoluează continuu. Iar noi trebuie să ţinem pasul. De asemenea, această evoluţie poate fi surprinsă şi în modul în care învăţăm pe alţii şi suntem instruiţi.
Autori:
student Christian Constantinescu
studentă Mariana Tănasă
(Facultatea de Matematică şi Informatică, Universitatea din Bucureşti)
1. Importanţa utilizării computerului în mileniul III. Cât este de necesar computerul în ziua de azi?
Trăim în mileniul informaţiei, iar prezenţa computerului şi a tehnologiei în viaţa noastră este deja un lucru firesc. Oricine are un PC mai mult sau mai puţin performant, iar interesul pentru tehnologia informaţiei creşte constant, odată cu dezvoltarea (exponenţială) a acesteia. Deoarece cantitatea de informaţie pe care trebuie să o acumuleze în şcoală a crescut semnificativ în ultimii ani (şi este în creştere), elevul din ziua de azi se orientează către utilizarea computerului ca un mijloc de informare şi de asistare în procesul de învăţare. Surse de informaţie precum Internetul şi programele educaţionale sunt din ce în ce mai folositoare, numărul de utilizatori ai Internet-ului şi solicităriile pentru soft educaţional aflându-se în ascensiune.
Este de remarcat faptul că Internetul este una dintre principalele surse de informare folosită în activitatea didactică, chiar dacă majoritatea declară că preferă metodele „clasice” de predare. În consecinţă, „calculatorul” a devenit o necesitate pentru elevi şi profesori deopotrivă, cei din urmă manifestând în ultima vreme o preocupare sporită.
Spus pe scurt, utilizarea computerului – fie el văzut ca o jucărie, instrument ajutător sau sursă de informare – este importantă într-o eră dominată de descoperiri şi progrese tehnologice, dar mai ales de nevoia de cunoaştere şi informare continuă în toate domeniile.
2.Instruirea asistată de calculator – mai avantajoasă decât metodele clasice de predare?
Însă care este avantajul IAC (instruirii asistate de calculator)? Există o sumedenie de metode didactice, împărţite în mai multe categorii, fiecare având un anumit rol bine definit în educarea elevului şi a formării deprinderilor de învăţare a acestuia. Întrucât elevul este în centrul instruirii, metoda aleasă de fiecare profesor trebuie să se axeze mai mult pe interesele celui care învaţă, sau cel puţin să realizeze un echilibru între stilul individual de învăţare şi logica disciplinei. Elevul trebuie să fie conştient de bagajul de informaţii pe care îl are şi să-şi îmbunătăţească capacitatea de a învăţa singur. IAC vine în ajutorul celor carora le lipsesc sau au deprinderi autodidacte scăzute.
Faţă de alte metode de predare, IAC este avantajoasă din mai multe puncte de vedere şi constituie un mijloc eficient de familiarizare a utilizatorului de orice vârsta cu un instrument necesar în activitatea profesională, socială, culturală din timpurile moderne. Iată câteva avantaje:
i) Uşurinţa în folosire şi obişnuinţa. Pentru a putea învăţa şi pentru a folosi aplicaţiile didactice pe calculator, elevul trebuie doar să ştie câteva lucruri de bază precum folosirea mouse-ului şi a tastaturii sau navigarea prin link-uri, unele programe necesitând în plus cunoaşterea unei limbi străine precum limba engleza.
ii) Permite organizarea şi sistematizarea rapidă a ideilor şi dezvoltă intuiţia. Bineînţeles, acest lucru depinde de conţinutul disciplinar şi de cât de bun este programul folosit. Învăţarea unui limbaj de programare este de tip relaţională (noţiuni care depind de altele şi aşa mai departe), deci în acest caz documentaţia folosită permite fixarea regulilor de sintaxă şi a celor specifice limbajului într-un timp mai scurt. Acest lucru se întâmplă şi în cazul învăţării prin metode de comunicare orală, însa avantajul îl constituie descoperirea soluţiei de către elev, într-un timp mai scurt.
iii) Menţin atenţia prin interactivitatea şi atractivitatea conţinutului multimedia şi oferă un mod vizual de reprezentare a problemelor şi a soluţiilor acestora. În cadrul disciplinei informatică, folosirea unei reprezentări vizuale a unui algoritm (ex.: problema comis-voiajorului) este des folosită.
Unele programe educative conţin mici teste (quiz-uri) la sfârşitul capitolelor sau a lecţiilor pentru recapitulare şi întărirea învăţării, pe care elevul le rezolvă individual, în ritmul propriu.
Principiile didactice care se aplică foarte bine în instruirea cu ajutorul calculatorului sunt principiul intuiţiei şi principiul legării teoriei de practică (mai ales pentru cei pragmatici) deşi unele programe pun mai mult aspectul pe teorie (de exemplu, softurile pentru matematică) ceea ce este natural în cadrul materiei pe care o prezintă.
De asemenea, softurile educaţionale oferă un suport motivaţional pentru elev, îl ajută să-şi găsească ariile de cunoaştere în care excelează.
Pentru ca învăţarea să fie eficientă, trebuie să ne preocupe un aspect foarte important în dezvoltarea intelectuală a elevului: atenţia. Din păcate, nu multe programe sau prezentări pun accent pe acest principiu al învăţării conştiente şi active. Elevul se poate plictisi uşor şi îşi poate pierde interesul pentru materie, mai ales la acele domenii de cunoaştere al căror conţinut curricular este predominant teoretic, în detrimentul aspectelor aplicative (matematica, fizica, chimia) şi poate fi uşor distras de jocuri, Internet sau alte programe. Însă chiar şi aceste programe pot fi create în aşa fel încât să sporească dorinţa de cunoaştere a elevului. Sau profesorii pot fi pregătiţi pentru a putea valorifica mai bine valenţele educative ale computerului şi aplicaţiilor acestuia.
3. Cum va influenţa tehnologia metodele de predare în viitor?
Cu siguranţă se va vedea un dinamism crescut în sfera soft-ului educaţional şi a tehnicilor de predare folosind calculatorul. Probabil că majoritatea şcoliilor vor beneficia de echipamentul şi resursele necesare pentru învăţare cu ajutorul computerului. Unele instiţutii vor fi mai dotate decat altele sau nu vor avea un soft foarte bun (până la urmă, soft-urile bune au şi un preţ piperat). Putem fi siguri însă că tehnologia nu va da înapoi şi nici metodele de predare, şi, deşi nu ştim exact ce va fi în viitor, cererea de programe de tip eLearning şi de soft educaţional va creşte.