Zorii eLearning-ului corporatist in Romania

eLearning-ul este viitorul, insa pentru furnizorii interni de astfel de servicii va mai dura un pic pana cand vor apare contractele mari. Dupa ce clientii vor asimila conceptul, vor incepe sa cumpere pachete de eLearning de la jucatorii mari din afara, care au o imagine mai buna si o oferta mai larga de produse. De asemenea, multinationalele au in majoritatea cazurilor parteneri traditionali in aceasta zona. Producatorul roman de eLearning va trebui sa se multumeasca deocamdata cu niste contracte mai mici.

Training-ul online este un subiect la moda in Romania. Ca si in alte zone ale training-ului, viteza de import a noilor concepte face sa folosim acesti termeni fara insa a intelege in profunzime semnificatia acestora.
 
Inainte de incerca sa prezentam implicatiile acestui nou concept, va propun un set de definitii scurte care sa ne ajute sa avem un limbaj comun cand vine vorba de training online sau, asa cum vom vedea mai jos, de eLearning.
 
LMS (Learning Management System) = un pachet de software, de obicei de mari dimensiuni, care initiaza managementul si livrarea training-ului catre cursanti. Majoritatea LMS-urilor sunt sisteme ce folosesc web-ul, facilitand accesarea si administrarea sistemului oriunde, oricand.
 
Training Online = termen general ce descrie diverse metode de livrare / publicare de materiale de training pe web.
 
eLearning =  termen general care se refera la invatarea prin intermediul calculatorului, dar poate include si tehnologii mobile ca PDA, telefoane mobile sau MP3 players. (vezi mLearning).

 eLearning-ul este, prin definitie, o forma de invatamant la distanta. Acest termen se poate referi de asemenea si la website-uri educationale. Este folosit tot mai des in zona corporate pentru a defini training-ul online.
 
mLearning = este urmatoarea generatie de eLearning si se refera la livrarea materialelor educative catre cursantii extrem de mobili. Tehnologiile de livrare folosite sunt PDA-urile, telefoanele mobile, intrumentele audio digitale, etc. Caracteristicile acestor tipuri de materiale educative sunt: compactizare, formate de livrare simple si cantitate minimizata de informatie.
 
Invatamant la distanta = livrarea materialelor educative catre studentii care nu sunt fizic la cursuri. Profesorii si studenti pot comunica sincron sau asincron, cand doresc si / sau au timp, prin schimbarea de mesaje sau materiale printate. De asemenea, pe masura ce tehnologia devine tot mai generoasa, aceste materiale pot fi si sub forma audio / video, etc.
 
Clase virtuale = forumuri de cursanti care schimba idei si cunostiinte. Au un grad mare de interactivitate, in comparatie cu alte forme de eLearning (vezi masterele online de la SNSPA – http://www.uva.ro).
 
Desigur ca de multe ori aceste definitii sunt ambigue sau se suprapun. De asemenea, pe masura ce tehnica evolueaza, asistam la largirea definitiilor initiale. Cel mai complet si mai corect termen, care sa includa intelesul de training online pentru clientii corporativi, mi se pare a fi eLearning.
 
Cristian Banu, General Manager la DLS – Direct Learning Systems -http://www.learningsystems.ro – ne explica si ne ajuta sa intelegem mai bine ce inseamna si ce pot face platformele de E-learning.
Citam:
 
"Instrumentele online  – plaformele de eLearning – sunt solutii software care trebuie sa raspunda unor nevoi. Ele pot fi scalate, adaptate, modificate, astfel incat sa raspunda cel mai bine cerintelor unei organizatii. Eventual, chiar se poate realiza unul de la zero, personalizat pe organizatie.
 
Instrumentele puse la dispozitie de platformele de eLearning performante ofera un grad sporit de interactivitate: avem interactivitate sincrona pe chat, sincrona deschisa prin "seminar" sau forum, comunicare privata asincrona printr-un sistem de mesagerie inchis. De asemenea, se poate include si comunicare video.
 
Activitatile cursantilor sunt bine monitorizate si ofera statistici utile priving actiunile cursantilor. De asemenea, supervizorii pot avea acces la informatie dupa criteria de cautare foarte fine.
 
Dezvoltarea training-urilor online depinde in principal de 2 factori:
 
– Dezvoltare tehnologica
– Capacitatea organizatiilor de a asimila noile tehnologii.
 
Aici, din experienta proprie, este interesant de notat evolutia domeniului: la inceput, principalii clienti erau departamentele de IT care solicitau cursuri de specializare. A urmat perioada cursurilor de comunicare, iar in prezent, se inregistreaza un interes deosebit din partea departamentelor de resurse umane (DLS are cateva programe interesante dedicate acestui segment de clienti).
 
Clientul ideal de pe piata romaneasca mi se pare a fi o companie cu angajati aflati in mai multe locatii. Pentru un astfel de client economiile si ROI-ul sunt mult mai usor de inteles si apreciat."
 
Am incheiat citatul.
 
 
In perioada 18 septembrie – 14 octobrie, Public Share si Interactive People au realizat au realizat primul studiu referitor la interesul, utilizarea si perceptiile mediului de afaceri romanesc fata de utilizarea instruirii prin eLearning.
 
Citam din rezultatele acestui studiu:
 
"eLearningul reprezinta o alternativa noua pentru mediul de afaceri, mediu care doreste sa afle mai multe informatii privind modalitatile de utilizare ale acestuia. Interesul pentru educatie al participantilor este evident, peste 96% dintre respondeti declarand ca exista cel putin o forma de instruire in cadrul companiilor unde lucreaza, aceasta fiind instruire la locul de munca, coaching, training cu consultanti interni sau externi sau eLearning. Cu toate acestea doar 24,39% din respondenti utilizeaza eLearning-ul ca modalitate de instruire la locul de munca.
 
Angajatii companiilor care doresc sa utilizeze E-learning-ul ca modalitate de instruire in viitorul imediat vizeaza in primul rand cursuri privind dezvoltarea abilitatilor personale (36,59%), pe cand angajatii companiilor care utilizeaza deja eLearning-ul ca modalitate de instruire doresc dezvoltarea instruirii privind normele specifice domeniului de activitate (70%).

Interesul pentru noi informatii legate de eLearning, atat in viitorul imediat (70,73%), cat si pe termen mediu si lung (19,51%) arata ca aceasta modalitate de instruire se gaseste pe agenda imediata a companiilor romanesti.
 
Cel mai important beneficiu al eLearningul-ui, asa cum este el perceput de catre participanti, este cresterea volumului de instruire (48,78%), urmat de reducerea costurilor si completarea instruirii traditionale (46,34%).

Principalul factor care influenteaza negativ adoptarea unei solutii eLearning este neincrederea, atat a angajatilor (34,15%), cat si a managerilor (31,71%), dar si lipsa unor oferte atragatoare (29,27%). Factorii care influenteaza pozitiv adoptia eLearning-ului sunt reprezentati de infrastuctura tehnica (65,85%) si nivelul bun al cunostintelor de operare a calculatorului (63,41%).
 
Respondentii studiului s-au regasit intre participantii la Targul de Training si Educatie de Afaceri Business-Edu, desfasurat la World Trade Plaza in perioada 19-21 Septembrie.
 
Structura respondentilor este :
 
– Companii : Servicii/Consultanta (34%), Media (12%), Productie (20%), Financiar (17%), Distributie (10%), FMCG (5%), Energetic (2%).
– Pozitii in companie : Manageri HR (10%), personal HR (46%), pozitii manageriale (15%), alte pozitii (29%).
– Dimensiunea companiilor : peste 1000 de angajati (29%), intre 100 si 1000 de angajati (37%), sub 100 de angajati (34%)".
 
Am incheiat citatul.
 
 In continuare este util sa facem o distincite intre firmele care ofera solutii de eLearning (si implicit si metode predefinite de evaluare) si firmele care ofera solutii software pentru ca fiecare client sa poata genera propriile solutii de evaluare online.
 
Printre furnizorii de eLearning interni se numara:
http://www.academiaonline.ro/
http://www.interactivepeople.ro/
http://www.learningsystems.ro/
http://www.uva.ro/
 
Credem ca numarul acestor furnizori este mult mai mare si ne cerem scuze anticipat fata de cei pe care i-am omis. Nu am avut timp si energie sa sapam suficient de mult intr-o piata atat de dinamica ca cea romaneasca.
 
Printre jucatorii mari de solutii eLearning la nivel mondial se numara Skill Soft – http://www.skillsoft.com/. Numeroase companii mari au cumparat solutii furnizate de aceasta firma.
 
Ca software care poate genera module de evaluare personalizate, este Perception Software: http://www.questionmark.com/us/home.htm. Acest soft, pe langa numeroase si generoase facilitati care ne ajuta sa realizam si sa trimitem evaluari, genereaza o multime de rapoarte extrem de utile atunci cand este implicat un numar mare de cursanti.
 
Desi acest sistem de training este foarte popular in afara, el este departe de a fi perfect.
Acest lucru se datoreaza in principal lipsei de control asupra intelegerii corecte a notiunilor prezentate. Informatie curge intr-un singur sens – dinspre calculator catre auditor.
 
De asemenea, firma care adopta un sistem de eLearning, furnizeaza angajatilor sai un sistem de training, validat ulterior de un sistem virtual de evaluare. Cursantii pot fenta insa sistemul prin a cere sfatul cuiva care a dat testul sau prin a da ‘Print screen’ la fiecare pagina. Nivelul real de cunoastere este de multe ori dificil de evaluat corect.
 
Pentru a avea mai mult control asupra acestui proces a fost realizate sisteme de management ale invatarii – LMS (Learning Management System). Aceste sisteme sunt practic alcatuite dintr-un plan individual de training, corespunzator pozitiei de intrare in companie. Evident, aceste planuri de dezvoltare profesionala si personala sunt in stransa legatura cu atributiile postului. 
 
LMS integreaza module online de training, seminarii si training clasice, precum si module practice, care sunt validate la indeplinirea lor de catre managerii directi ai cursantului.
 
De asemenea, pentru a motiva angajatii sa parcurga acest sistem de formare, LMS-ul a devenit un criteriu de promovare profesionala si financiara.
 
Dupa implementarea acestui sistem, s-au inregistrat insa si unele anomalii – manageri promovati extrem de rapid pe criteriul LMS-ului au uneori o experienta modesta.
 
In companiile mari (peste 1.000 de angajati) este imposibila o evaluare individuala a nivelului de cunoastere. Oamenii devin cifre. Cifrele sunt date de LMS. Esti promovat sau concediat pe baza acestor cifre.
 
eLearning-ul este viitorul, insa pentru furnizorii interni de astfel de servicii va mai dura un pic pana cand vor apare contractele mari. Dupa ce clientii vor asimila conceptul, vor incepe sa cumpere pachete de eLearning de la jucatorii mari din afara, care au o imagine mai buna si o oferta mai larga de produse. De asemenea, multinationalele au in majoritatea cazurilor parteneri traditionali in aceasta zona. Producatorul roman de eLearning va trebui sa se multumeasca deocamdata cu niste contracte mai mici.  
 
Recomandam insa prudenta la adoptarea lui, si mai ales adaptarea acestui produs la o Romanie in care experienta de management este, din pacate, inca modesta. Criteriile strict teoretice de promovare in zonele superioare ale managementului pot afecta pe termen mediu si lung dezvoltarea durabila a organizatiei, care are nevoie de experienta venita din practica.
 
De asemenea, nu trebuie neglijat riscul depasirii prea lejere a unor examene din platformele de E-learning. Cantitatea tot mai mare de munca la care suntem expusi, stresul pastrarii slujbei si dorinta de a promova sunt de multe ori inamicii procesului de invatare.