Web 2.0 – o şansă pentru femeile antreprenor (E-Chance 2.0 for Women Entrepreneurship)

E-Chance 2.0 for Women Entrepreneurship este un proiect Leonardo da Vinci de Transfer de Inovaţie care vizează promovarea antreprenoriatului în rândul femeilor folosind tehnologii bazate pe aplicaţii web 2.0, urmărind să cultive mentalitatea antreprenorială la femei şi să promoveze accesul la formare prin utilizarea de instrumente flexibile şi interactive bazate pe web 2.0.
Proiectul a demarat în luna octombrie 2009 şi s-a finalizat în septembrie 2011, fiind implementat de 8 organizaţii partenere din 5 State Membre ale Uniunii Europene: Spania, Republica Cehă, Letonia, România şi Italia.
Principalul rezultat al proiectului este un instrument flexibil şi deschis de formare bazat pe Web 2.0. Platforma combină elemente de instruire formală şi informală şi crează medii mixte de e-learning, care oferă antreprenorilor femei un set de competenţe de bază şi capacităţile în ceea ce priveşte web 2.0. Platforma on-line poate fi accesată la adresa: www.e-chance2.eu iar mai multe informaţii privind proiectul se găsesc pe pagina de web a proiectului www.echance2.eu.

Proiectul E-Chance 2.0 for Women Entrepreneurship vizează promovarea antreprenoriatului în rândul femeilor folosind tehnologii bazate pe aplicaţii web 2.0 şi tehnologii asociate precum wiki-uri, blog-uri, reţele sociale, sursă deschisă, conţinut deschis, partajarea de fişiere, munca in colaborare, etc. Antreprenoriatul la nivelul femeilor este la un nivel mai scăzut din cauze asociate cu unele minusuri cum ar fi lipsa de informaţii, de contacte şi de acces la reţea, precum şi cu puncte slabe precum oferta inflexibilă de facilităţi de îngrijire a copiilor şi dificultăţi în armonizarea obligaţiilor de afaceri cu cele de familie. Flexibilitatea utilizării tehnologiilor bazate de aplicaţii web 2.0 poate ajuta la depăşirea acestor deficienţe şi la îmbunătăţirea mediului antreprenorial pentru femei.

Astfel, proiectul e-Chance 2.0 vizează să cultive mentalitatea antreprenorială la femei, să promoveze accesul la formare prin utilizarea de instrumente flexibile şi interactive, să îmbunătăţească abilităţile şi calificările femeii cu privire la utilizarea tehnologiilor bazate pe web 2.0, să promoveze inovarea şi creativitatea în rândul tuturor femeilor, să sporească abilitata femeilor de a lucra pe cont propriu.

Principalul rezultat al proiectului este un instrument flexibil şi deschis de formare care promovează mentalitatea antreprenorială la femei, îmbunătăţind abilităţile personale şi favorizând capacităţile referitoare la societatea cunoaşterii. E-Chance 2.0 ar putea sprijini femeile cu privire la ideea de antreprenoriat, ar putea promova acest proces în rândul femeilor şi în acelaşi timp le-ar îmbunătăţi abilităţile şi capacităţile pentru viaţă.

PLATFORMA DE INSTRUIRE bazată pe Web 2.0 combină elemente de instruire formală şi informală şi crează medii mixte de e-learning, care oferă antreprenorilor femei un set de competenţe de bază şi capacităţile în ceea ce priveşte web 2.0.

Obiectivele de formare ale instrumentului sunt:

  • să dezvolte abilităţile şi competenţele referitoare la TIC şi Web 2.0 în rândul femeilor antreprenor şi potenţialelor femei antreprenor;
  • să califice femeile pentru a le creşte şansele de ocupare;
  • să creeze un mediu de învăţare inovator;
  • să faciliteze resursele de învăţare într-un context flexibil;
  • să îndeplinească nevoile femeilor referitoare la societatea cunoaşterii;
  • să sporească egalitatea opţiunilor pe piaţa muncii şi oportunităţile de muncă flexibile;
  • să intensifice schimbul de experienţă între femei din diferite ţări europene

Instrumentul interactiv E-chance 2.0 este un rezultat comun dezvoltat prin parteneriat şi reflectă în acelaşi timp o perspectivă globală şi contextele naţionale ale partenerilor din proiect.

Acest instrument de formare nu propune doar un set de module de formare, ci şi o întreagă experienţă de învăţare care include teste de autoevaluare, manual de bune practici, poveşti de succes despre femei antreprenor, resurse suplimentare, forumuri şi alte platforme de comunicare precum Facebook şi Youtube.

Elaborarea mediului de învăţare s-a bazat pe diverse aspecte pedagogice, instrucţionale şi grafice, precum şi elemente de accesibilitate a conţinutului, de exemplu: coerenţa textului, interactivitatea pe parcursul temelor şi navigarea uşoară şi intuitivă. În acest fel, este posibil să stimuleze interesul utilizatoarelor/ cursantelor şi să faciliteze transferul de informaţii şi cunoştinţe.

Au fost respectate principii de bază ale integrităţii şi transparenţei ţinând cont de punctul de vedere al utilizatoarei.

Instrumentul interactiv E-chance 2.0 oferă utilizatoarei, dar şi formatorului, o experienţă de învăţare diversificată şi completă.

Instrumentul este definit printr-o structură principală – modulele de formare -, susţinută de resurse externe care completează şi consolidează abordarea învăţării.

Platforma este bazată pe Moodle, respectând filosofia de învăţare a acestei platforme, şi creşte participarea şi contextul colaborativ în rândul cursantelor. În acelaşi timp, instrumentul respectă spiritul central al proiectului şi exploatează potenţialităţile de învăţare ale Web 2.0.

Conţinuturile de învăţare sut prezentate în două formate diferite: formatul PDF care permite descărcarea şi utilizarea conţinuturilor fără accesarea platformei sau utilizarea conexiunilor de internet; şi formatul FLASH care permite o experienţă de e-learning completă.

Platforma on-line poate fi accesată la adresa: www.e-chance2.eu  iar mai multe informaţii privind proiectul se găsesc pe pagina de web a proiectului www.echance2.eu . Atât platforma de instruiré cât şi pagina de web a proiectului sunt disponibile şi în limba română.

Liliana Grecu

Liliana Grecu

Cercetator stiintific in cadrul Institututlui national de Cercetare Stiintifica in Domeniull Muncii si Protectiei Sociale, cu o experienta de 10 ani in implementarea proiectelor europene finantate prin programul Leonardo da Vinci