Viitorul educatiei: ce cred cadrele didactice din Europa implicate in proiecte eTwinning

A fost publicat recent raportul „The Future of Learning: European Teachers’ Visions. Report on a foresight consultation at the 2010 eTwinning Conference, Sevilla, 5-7 February 2010”.

Am făcut parte din delegația României la Conferința Anuală eTwinning 2010 de la Sevilla și personal m-am implicat activ în atelierul „Competențe cheie”, descris în paginile 27-30 ale raportului.

Raportul pornește de la premisa că principalele „părți interesate” în domeniul educației sunt cadrele didactice și, cu toate acestea, ele sunt rareori consultate atunci când este vorba despre provocări și schimbări viitoare pentru educație și formare.

Pentru a face un pas in direcția schimbării acestei stări de fapt, IPTS (The Institute for Prospective Technological Studies) a încercat discuții despre viitorul educației cu cadrele didactice prezente la Conferință. Acest raport (http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC59775_TN.pdf) prezintă, în limba engleză, rezultatele sesiunilor de consultare, descriind punctele de vedere ale cadrelor didactice participante cu privire la viitorul învățării/predării/evaluării.

Concluziile acestui proces de consultare confirmă necesitatea de a inova și moderniza educația pentru pregătire adecvată a elevilor pentru viitor. Profesorii participanți, implicați în marea lor majoritate în proiecte eTwinning de succes, prevăd că, peste 15 ani, obiectivele de învățare se vor centra pe competențe, nu pe cunoștințe; că învățarea va fi mai adaptată la nevoile fiecăruia și va fi mai conectată la viața reală; tehnologiile vor fi o parte integrantă a învățării, a muncii, a vieții, iar profesorii înșiși vor învăța pe tot parcursul vieții.

În timpul sesiunilor conferinței, acestea au fost provocările recunoscute pentru sistemele europene de educație și formare profesională: în primul rând, învățământul trebuie să se schimbe pentru a răspunde mai bine nevoilor economiei și societății; în al doilea rând, TIC într-adevăr creează schimbare în procesul de predare/învățare/evaluare, dar trebuie sa fie dezvoltate mai multe cunoștințe cu privire la punerea în aplicare efectivă a acestora; în plus, cadrele didactice trebuie să fie încurajate și sprijinite să fie parte a punerii în aplicare a schimbărilor; schimbarea organizațională este, de asemenea, necesară pentru a permite și încuraja inovația în sistemele educaționale; politicile ar trebui să fie în mai strânsă legătură cu dezvoltarea practicilor educaționale.