Utilizarea TIC in promovarea educatiei ecologice

Să explicăm importanţa educării tinerei generaţii în spiritul respectului faţă de mediul înconjurător? Nu cred că mai e nevoie. Organizăm împreună cu elevii acţiuni de ecologizare, astfel încât să devină conştienţi de cantitatea de deşeuri pe care poate să o suporte natura, astfel încât să se obişnuiască cu deprinderea sortării deşeurilor, sperând să nu uite ce i-am învăţat şi că unii dintre ei îi vor învăţa la rândul lor pe alţii.

Însă ne punem o întrebare: cât din ceea ce aflăm aici află şi comunitatea noastră, cea în care trăim, muncim şi ai cărei copii încercăm să îi schimbăm în mentalitate şi deprinderi. Cât din ceea ce îi învăţăm le rămâne?

Realizăm acţiuni deosebite. Haideţi să spunem asta la cât mai mulţi. Îi învăţăm pe elevii noştri lucruri utile, care le pot utiliza ca şi reguli de comportament o viaţă întreagă, haideţi să nu-i lăsăm să uite ce au făcut şi mai ales cum s-au simţit atunci.

Iar Tehnologia ne poate ajuta.

prof. Maria-Ema Fâciu
prof. Aurelia Bocancea

 “Educaţia copilului trebuie să urmărească formarea acestuia în spiritul respectului faţă de mediul înconjurător”

din Convenţia cu privire la drepturile copilului

 

 Am stat mult timp să ne gândim cum să începem acest articol. Date statistice? Le cunoaşteţi toţi: păduri tăiate făcând loc alunecărilor de teren şi inundaţiilor, specii pe cale de dispariţie deoarece habitatul lor natural a fost distrus de către oameni, extrageri de minereuri şi alte resurse cu metode ieftine (“doar suntem o ţară săracă, nu ne permitem metode ecologice”) creând deşeuri periculoase şi lăsând în urmă un peisaj sterp, prelucrarea acestor resurse în industrii nemordernizate, ce adună amenzi peste amenzi pentru poluare şi încheind cu groapa de gunoi de lângă aproape fiecare râu şi pârâu.

Un american de la Corpul Păcii, pe care l-am întâlnit acum câţiva ani, exasperat de inerţia oficialităţilor în ceea ce priveşte o situaţie de mediu exclama : "You are the country of  "So, what"! (Sunteţi ţara lui "Şi ce dacă"!)".

Să vă explicăm importanţa educării tinerei generaţii în spiritul respectului faţă de mediul înconjurător? Nu cred că mai e nevoie. Suntem conştienţi că elevii sunt un public important pentru educaţia ecologică din rolul lor de gestionari şi consumatori “de mâine” a resurselor. Organizăm împreună cu ei acţiuni de ecologizare – astfel încât să devină conştienţi de cantitatea de deşeuri pe care trebuie să le suporte natura, acţiuni de reciclare – astfel încât să se obişnuiască cu deprinderea sortării deşeurilor, sperând să nu uite ce i-am învăţat şi, poate, unii dintre ei îi vor învăţa la rândul lor pe alţii.

 

Însă ne punem o întrebare: cât din ceea ce aflăm aici află şi comunitatea noastră, cea în care trăim, muncim şi ai cărei copii încercăm să îi schimbăm în mentalitate şi deprinderi. Cât din ceea ce îi învăţăm le rămâne?

Realizăm acţiuni deosebite. Haideţi să spunem asta la cât mai mulţi. Îi învăţăm pe elevii noştri lucruri utile, care le pot utiliza ca şi reguli de comportament o viaţă întreagă, haideţi să nu-i lăsăm să uite ce au făcut şi mai ales cum s-au simţit atunci.

Cum să facem asta? În multe moduri: întâlniri, festivaluri, serbări, reviste, albume de amintiri, acţiuni care să ne unească pe noi, educatorii, elevii şi comunitatea, acţiuni pe care mulţi dintre dumneavoastră le-aţi realizat deja. Ceea ce vă propunem noi este o metodă de eficientizare a tuturor acestor realizări deosebite utilizând tehnologia informaţiei. Tot ceea ce avem nevoie: un calculator, un scaner, o imprimantă, un aparat de fotografiat / filmat (dacă e posibil digital, dar nu obligatoriu), legătură la internet şi câteva soft-uri care vin în general cu calculatorul sau pot fi înlocuite cu variante free (fără taxă de licenţă). Pare mult pentru un singur om? Dacă da, să nu uităm că nu suntem niciodată singuri.

 Haideţi să facem împreună un scurt studiu de caz. Orice proiect cuprinde în general trei etape : promovare, desfăşurarea efectivă şi diseminarea rezultatelor

Cum promovăm? În general mergem în clasa / clasele unde predăm şi spunem: “Valea ….. (cum îl cheamă pe râul / pârâul de la marginea localităţii) s-a umplut iarăşi de gunoaie. Cine merge cu mine sâmbătă într-o acţiune de ecologizare ? Spuneţi şi prietenilor de la alte clase care mai doresc să participe". De ce să aşteptăm să-şi facă efectul "telefonul fără fir"? De ce să afle doar şcoala despre ceea ce facem noi şi nu întreaga comunitate? De ce să nu folosim tehnologia? Cum? Avem mai multe metode simple şi ieftine.

1. afişul – costă 2-3 RON un afiş A3, color, la un centru de copieri. Dacă avem 30 de elevi participanţi şi 2 dintre ei plătesc un afiş, avem 15 pe care le putem răspândi în locurile cele mai publice, de la intrarea şcolii până în piaţă. Ştiaţi că pentru acţiunile de voluntariat comunitar primăriile sunt obligate să vă ofere afişaj gratuit? Trebuie doar să anunţaţi. Avem nişte oficiali căpoşi? Gestionarii de magazine sunt mai înţelegători, iar dacă nu îi uitaţi să le mulţumiţi şi să îi menţionaţi în etapa de diseminare, vă vor ajuta şi data viitoare. Cum putem realiza un afiş? Word-ul este cel mai comun mijloc. Toate calculatoarele din şcoli au licenţă pe întreaga suită Microsoft Office. Lucrăm acasă sau printr-un ONG şi vrem să fim corecţi până la sfârşit? Suita Open Office este echivalentă Microsoft Office-ului, dar este free. Se poate descărca de pe site-ul: http://download.openoffice.org

Iată un exemplu de afiş:

2. mail-ul, newsletter-ul – varianta electronică a “telefonului fără fir”. Faceţi-vă o listă de mail-uri: elevi, foşti elevi, părinţi, colegi, colaboratori, instituţii. Cereţi-le ajutorul şi suportul sau pur şi simplu anunţaţi-i ce doriţi să realizaţi. Poate majoritatea mesajelor dumneavoastră vor fi şterse fără a fi citite, dar dacă insistaţi, şi mai ales dacă îi faceţi parteneri şi în activitatea de diseminare, vor sfârşi prin a vă asculta. Cum ne facem o căsuţă poştală? E simplu şi mai ales gratuit: www.email.ro, www.kappa.ro (română) sau mai performante, dar în engleză: http://mail.yahoo.com, www.hotmail.com.

3. broşuri, pliante – ceva mai costisitoare decât afişul, necesită timp pentru a fi studiate. Locurile ideale de promovare? Spaţiile unde trebuie să aştepţi: cabinete medicale şi stomatologice – ai timp să citeşti în linişte, îţi mai alungi gândurile şi mai ales laşi publicaţia pe loc, nu o iei acasă. Şi dacă implicaţi aceleaşi locaţii şi în activitatea de diseminare, pacienţii vor avea ocazia să citească şi pliantul de promovare şi cel în care faceţi cunoscute rezultatele. Cum putem realiza un pliant / broşură? Suita Microsoft Office Profesional cu care este dotată platforma AeL primită în şcoli conţine şi aplicaţia Publisher, soft specializat exact în acest gen de publicaţii. Nu aveţi aplicaţia? Word-ul sau echivalentul Open Office poate fi utilizat la fel de bine, ceva mai dificil, e adevărat ca să lucrezi pe coloane, dar dacă ne realizăm un template / şablon îl putem folosi pe acesta mereu şi mereu. Muncim o dată din greu, dar utilizăm produsul câţiva ani.

Iată un exemplu de broşură:

4. prezentări – deşi e o metodă utilizată cel mai des în diseminări, nimeni nu mă opreşte ca la o consfătuire, conferinţă, seminar să prezint ce voi face, cum voi face şi ce anume am nevoie. Luaţi datele de contact şi anunţaţi-i apoi şi când aţi făcut şi ce rezultate aţi obţinut. Cum realizez o prezentare? Cea mai utilizată aplicaţie: Power Point. Nu avem licenţă? Suita Open Office conţine un echivalent.

5. pagini dedicate pe site-uri – poate fi site-ul şcolii, a unor ONG-uri cu care colaboraţi sau propriul dumneavoastră site găzduit pe un server free: http://www.inregistrare-domenii.ro/webhosting-gratuit.html, http://www.freewebhosting.ro/index_ro.htm.  Cum realizez o pagină web? Poate fi ceva mai complicat, dar nu imposibil: de la documente word salvate ca şi pagini web, până la utilizarea unui editor de pagini HTML. Astfel de editoare free le puteţi descărca de pe internet şi în general sunt simplu de utilizat: http://www.evrsoft.com/, http://www.virtualmechanics.com/products/dwarf/, http://www.nvu.com/. De asemeni, există site-uri de web hosting ce oferă şi uneltele de editare a paginilor.

Cum desfăşor o acţiune ecologică cu ajutorul tehnologiei? Cele mai multe acţiuni de gen au loc pe teren, în natură, dar tehnologia ne poate fi de un real ajutor în etapele de organizare, de strângere şi prelucrare a datelor, de editare a rapoartelor de activitate. Astfel putem utiliza:>

1. motoarele de căutare – putem căuta orice, de la mersul trenurilor la cazare sau datele de contact ale responsabililor parcurilor naturale cu care dorim să luăm legătura. Ce avem nevoie? O legătură la internet. Cel mai utilizat motor de căutare: www.google.ro – prezintă şi variantă în limba română cu opţiuni de căutare specifice.

2. editoare de imagini – fotografiile scanate sau descărcate de pe o cameră digitală trebuie prelucrate pentru a putea fi utilizate eficient, o imagine putând avea la o rezoluţie standard de 200 pixeli / inch (dpi) chiar şi 8 MB. Altfel dimensiunea materialelor pe care le realizaţi va fi foarte mare, deoarece, a reduce lungimea / lăţimea imaginii după inserarea în document nu înseamnă şi reducerea dimensiunii ca fişier, acesta rămânând tot de 8 MB, chiar dacă pe pagina are doar 2×3 cm (înmulţiţi 4, 5 imagini pe care le utilizaţi într-un pliant cu 8MB, mai adăugaţi ceva şi pentru text şi s-ar putea să vă trebuiască un CD pentru a-l salva). Scaner-ele vin pe CD-ul de instalare şi cu programe de prelucrare primară a imaginilor preluate în acest mod. Pentru fotografiile preluate de pe o cameră digitală sau simplu salvate de pe internet putem apela la "bătrânul" Paint – ineficient pentru imaginile de dimensiuni mari, ce depăşesc un ecran sau putem descărca un editor de imagine free – editoarele performante Corel Photopaint, Adobe Photoshop, au costuri de licenţiere foarte mari. Cele mai uşor de utilizat şi cu destule funcţii de prelucrare le găsiţi la: http://www.gimp.org/downloads/,  http://www.irfanview.com/. Puteţi găsi chiar şi editoare on-line, ce vă permit să prelucraţi imagini şi să creaţi animaţie fără a mai descărca programul în calculatorul dumneavoastră: http://www.online-image-editor.com sau http://www.imageeditor.net. 

3. editoare de film – la instalarea Windows-ului, veţi primi şi aplicaţia Windows Movie Maker. Nu este ceva deosebit, dar îşi face treaba.

 4. unelte de colaborare on-line – o colaborare eficientă în cadrul unui proiect este dificil de obţinut, iar aici utilizarea tehnologiei poate îmbunătăţi foarte mult situaţia.

E-mailpoate fi utilizat pentru multiple scopuri: transmiterea unor liste de acţiuni, materiale, imagini sau simple informaţii;

– Chat-uri Online – camere virtuale, unde pe baza unui anumit topic de conversaţie se “întâlnesc” persoane cu interese comune;

Mesaje Instant (IM) – permit persoanelor să solicite şi să trimită mesaje text în timp real unor persoane de contact preselectate care sunt online în momentul respectiv;

Weblog (prescurtat blog) este o publicaţie web ce conţine articole periodice, ce au de obicei caracter personal – asemenea unui jurnal, fiind afişate în ordine cronologică inversă. Pot fi utilizate foarte eficient pentru schimbul de impresii sau de idei. Există zone free de blog ce pun la dispoziţie atât spaţiul de depozitare a textului şi imaginilor, cât şi editorul de text. De obicei au o cantitate limitată de informaţie ce poate fi stocată, deci prelucrarea imaginilor este esenţială. Un astfel de spaţiu de depozitare, creat special pentru educatori şi elevi – http://www.21classes.com/. La această adresă puteţi vizualiza blogul utilizat ca exemplu: http://rezervatieceahlau.21classes.com.

 

Wiki – este un tip de website care permite vizitatorilor să adauge, să şteargă, să editeze  şi să modifice în alt mod un conţinut. Autorul unui wiki poate fi notificat cu privire la toate modificările şi poate urmări şi monitoriza dezvoltarea conţinutului site-ului. Este un mijloc foarte eficient de a publica rezultatele cercetărilor unei echipe. Un site wiki free, exclusiv cu scop educaţional îl puteţi găsi la http://wik.is/. De asemeni, fiind free, cantitatea de informaţie este limitată, deci prelucrarea corectă a imaginilor şi filmelor – da, puteţi posta şi filme şi sunete – este esenţială. La adresa http://ecosisteme.wik.is veţi găsi exemplul nostru:

5. tehnoredactarea rapoartelor – orice proiect trebuie să se încheie cu o şedinţă internă în care să fie prezentate rezultatele obţinute. Reprezentările grafice, diagramele, situaţiile statistice, "cum a fost inainte, cum e după" sunt absolut obligatorii nu doar datorită cifrelor, datelor, ci datorită efectului lor motivant: iată o îmbunătăţire, iată că se poate şi mai bine, iată că a avut efect – reiese din cifre, din calcule, se vede în grafic. Cum obţinem acestea? Utilizând Microsoft Excel, sau echivalentul acestuia din Open Office ce ne pun la dispoziţie unjelte specializate în prelucrarea datelor din tabele, de la formule de calcul până la editoare de diagrame şi grafice.

6. Dacă realizaţi o activitate de cercetare pe echipe, de exemplu, studierea gradului de poluare a apei din diferite surse, o unealtă excelentă de colaborare on-line şi de calcul tabelar în acelaşi timp este Google Docs pe care vă puteţi face cont gratuit. Cum? Intraţi pe www.google.com şi accesaţi din meniul More / Mai mult opţiunea Documents / Docs. După înregistrare veţi avea acces la o zonă similară Excel-ului, dar în care vor putea lucra simultan mai mulţi utilizatori.

 

Cum fac diseminarea? Cea mai utilizată metodă – prezentările tip Power Point susţinute la consfătuiri, seminarii, conferinţe – atractive, dinamice, la obiect. Ce mai putem utiliza? Aceleaşi metode ca la promovare şi plasate în aceleaşi locuri: broşuri, pliante, la care se adaugă articole sau chiar ziare, reviste, editate de participanţii la proiect. Nu îi uitaţi pe colaboratori: publicaţia în format electronic, şi chiar raportul final de activitate poate constitui subiectul unui mail tip newsletter. Rapid şi eficient. O metodă mai puţin utilizată este prezentarea de film. Acesta poate fi realizat din imagini cărora li se imprimă animaţie sau din montajul unor secvenţe filmate. Condiţia? Să fie în format electronic. Windows Movie Maker este uşor de utilizat şi mai ales este free.

 

În încheiere vom repeta un paragraf de la începutul prezentării "Realizăm acţiuni deosebite. Haideţi să spunem asta la cât mai mulţi. Îi învăţăm pe elevii noştri lucruri utile, care le pot utiliza ca şi reguli de comportament o viaţă întreagă, haideţi să nu-i lăsăm să uite ce au făcut şi mai ales cum s-au simţit atunci". Şi adăugăm "Tehnologia ne poate ajuta."