The Place We Live In, o imbinare armonioasa intre eTwinning si Comenius

Este un proiect eTwinning atasat unui proiect Comenius multinational, aflat în al treilea si ultimul an, deoarece materialele sale sunt postate si organizate cu ajutorul portalului eTwinning. Materiile implicate sunt: istorie, geografie, limbi straine, matematica, informatica, educatie pentru mediu. Proiectul exploreaza si pune în valoare mostenirea naturala, istorica, culturala si artistica a locurilor unde traim, încercând sa le promoveze prin intermediul unor ghiduri turistice: unul în format electronic si altul traditional. Produsele finale urmeaza a fi ghiduri turistice bilingve (engleza si limba tarii) on-line si tiparite, spoturi publicitare turistice, ziar electronic, expozitii de fotografii.

       Este un proiect eTwinning atasat unui proiect Comenius multinational, aflat în al treilea si ultimul an, deoarece materialele sale sunt postate si organizate cu ajutorul portalului eTwinning. Materiile implicate sunt: istorie, geografie, limbi straine, matematica, informatica, educatie pentru mediu. Proiectul exploreaza si pune în valoare mostenirea naturala, istorica, culturala si artistica a locurilor unde traim, încercând sa le promoveze prin intermediul unor ghiduri turistice: unul în format electronic si altul traditional.
Produsele  finale urmeaza a fi ghiduri turistice bilingve (engleza si limba tarii) on-line si tiparite, spoturi publicitare turistice, ziar electronic, expozitii de fotografii.

Obiective

* Explorarea mostenirii naturale si culturale a locului în care traim.
* Utilizarea limbii engleze ca platforma de comunicare si de accesare a cunostintelor în diferite împrejurari si domenii.
* Dobândirea de cunostinte elementare din limbile tarilor partenere.
* Folosirea TIC ca metoda pentru a culege informatii, elabora sarcini, comunica rezultate si disemina produsele finale.
* Recunoasterea si sublinierea asemanarilor dintre tarile noastre si recunoasterea aspectului pozitiv al deosebirilor dintre ele. Întocmirea de harti folosind cunostintele acumulate.
* Recunoasterea rolului publicitatii ca metoda de informare.
* Promovarea regiunii în care traim înafara tarii.
* Constientizarea avantajelor economice pe care o mai buna valorificare turistica a regiunii le poate oferi acesteia.

Parteneri

Coordonator: IES Alonso de Madrigal, Spania, oras Avila
      Parteneri:  1) Zespol Szkol Zawodowich im. St. Staszica, Polonia, oras Opole
                       2) Scoala cu clasele I-VIII nr. 92,  România, Bucuresti
                       3) Lycee La Chataineraie, Franta, oras Le Mesnil Esnard                       
                       4) Instituto Tecnico Commerciale Statale "Antonio de Viti de Marco", Italia, oras Trigianno

Activitati

        Activitati ale echipei noastre: locale: vizite la muzee, obiective  turistice, interviuri cu personalitati din turism, redactarea de compuneri în limba engleza, realizare de fotografii, postere si videoclipuri, a unui ziar on-line, a unui dictionar de termeni din turism, comunicare pe e-mail. Activitatile transnationale au fost: vizite, discutii schimb de idei, evaluare, colectare de material. Echipele au produs articole, rapoarte, interviuri, prezentari PowerPoint, un proiect de logo, afise, expozitii de fotografie, publicitate video (mai precis un clip si un poster publicitar), un glosar de turism cu cuvinte în limbile tarilor respective si în limba engleza. Mai concret, elevii colecteaza materiale despre obiective de interes turistic din zona Bucurestiului, în principal prin intermediul unor vizite la obiectivele turistice, dar si din mass-media, carti sau de pe internet. Pornind de la ideile colectate, ei întocmesc materiale originale, ilustrate tot de catre ei, prin care sa promoveze aceste obiective. Grupul tinta sunt tinerii din alte tari europene, deci materialele trebuie sa fie atragatoare pentru aceasta vârsta. Ele sunt prezentate sub mai multe forme – de la relatari scrise, prezentari PowerPoint, videoclipuri, filmari ale obiectivelor sau filme realizate din fotografii utilizând Windows Moviemaker sau Photostory 3 for Windows, slideshow-uri, fisiere de sunet de tip mp3 etc.

Instrumente TIC folosite

     Elevii implicati în acest proiect au facut parte din doua grupuri diferite: de clasa aVIa (12-13 ani) si a VIIIa (14-15 ani). Prin urmare, utilizarea TIC si sarcinile avute au fost gândite pentru a se potrivi cu gradul lor de experienta. Toti au putut folosi platforma eTwinning si instrumentele sale, care este foarte flexibila si nu necesita cunostinte de TIC avansate, dar de cele mai multe ori au folosit-o pentru a naviga si a comunica cu alte echipe, si mai degraba au trimis materialele prin e-mail la profesori pentru corectura si încarcare. De asemenea, au comunicat între ei prin e-mail si au cautat informatii pe Internet, în sala de calculatoare de la scoala, dar si acasa, deoarece aproape toti dispun de o conexiune la Internet.
    Cei mai mici dintre elevi au scris, editat si tradus materiale, au lucrat la dictionar, au colectat date si ales fotografii. Cei mai mari au utilizat camere digitale pentru a face fotografii si înregistrari video, au facut prezentarile si au apreciat activitatea pe ziarul on-line. Acesta a fost un mod nou si placut de a utiliza computerul pentru ei, întrucât pâna atunci îl folosisera mai mult pentru chat si navigare pe Internet.
     Cât despre profesori, ei s-au familiarizat mai bine cu TwinSpace si au folosit un blog pentru prima data. Au învatat foarte multe în domeniul TIC despre: cum sa joace rolul de redactor în revista on-line, utilizarea software-ului de editare foto si de editare video, utilizarea Picasa si crearea de videoclipuri din fotografii folosind PhotoStory.

     Un instrument deosebit de util în cadrul proiectului nostru a fost ziarul electronic. Ziarul  este un instrument interactiv si poate fi folosit în scopuri variate, atât educationale, cât si de comunicare si cunoastere reciproca. De exemplu, elevi din scoli aflate în tari diferite pot produce ziarul împreuna, si pot astfel sa îsi însuseasca cunostinte de jurnalism, dar si de IT. Adresa ziarului nostru este: http://magazinefactory.edu.fi/magazines/placewelivein/.

     Un alt instrument folosit este blogul. El a fost conceput cu scopul de a ajuta profesorii din echipa de proiect sa comunice între ei si sa îsi împartaseasca impresii despre locul în care traiesc. Subiectele abordate sunt diverse, de la schimbarile climatice la evenimente culturale, traditii, protectia mediului. Adresa sa este http://welivin.blogspot.com/

    Pagina web a proiectului contine materialele realizate în primul an si constituie produsul final comun al echipelor din toate cele cinci tari pentru primul an de desfasurare a proiectului. E a fost întocmita de partenerul din Spania si se gaseste la adresa http://www.gonzaleztablas.es/profesores/2006_2007/index.html. Pagina e formata din câte o sectiune pentru fiecare dintre echipe, care poate fi accesata dând click pe piesa de puzzle ce poarta steagul tarii respective din logo-ul proiectului, logo conceput de echipa din România.

     Al doilea an al proiectului a avut ca produs comun final ghidul turistic în format electronic. Adresa lui este http://www.pli-europe.es/pli-europe/poster.html. Prima pagina a acestuia a fost aleasa printr-un concurs dintre propunerile celor cinci echipe participante în cadrul uneia dintre vizitele de proiect. 
      Ghidul are de asemenea cinci sectiuni pentru echipele de proiect, plus una separata pentru dictionar. Spre deosebire de pagina web, fiecare sectiune are aceleasi capitole: Geografie, Istorie si trecut, Locuri si monumente, Personalitati, Evenimente si timp liber, Gastronomie, iar la sfârsit un videoclip publicitar despre fiecare zona. Ghidul este bilingv, fiecare material fiind în limba engleza si în limba tarii respective. El a fost realizat de partenerul din Spania, pe baza materialelor deja existente, pe care toti participantii le-au selectionat si tradus în al doilea an, si va fi înregistrat si pe un DVD, pentru a putea fi distribuit unor biblioteci si agentii de turism din fiecare oras participant la proiect.

      Paginile de început de sectiune si de capitol au fost realizate de fiecare echipa în parte. Prima pagina a fiecarei tari contine o imagine reprezentativa pentru zona respectiva (de exemplu, în cazul Bucurestiului, am ales Ateneul Român) si o expresie care sa caracterizeze ceea ce echipa a vrut sa exprime (pentru Bucuresti – "O inima batrâna într-un trup tânar", pentru Avila – "Castelul interior", pentru Bari – "Aroma si culoare", pentru Rouen – "De la râul Sena la mare", iar pentru Opole – "Capitala cântecului polonez").

      Utilizarea TIC ca metoda constanta de a cauta informatii, de a le împartasi  si  de a produce rezultate, a adus echipei noastre un numar considerabil de beneficii. Elevii au învatat despre regiunea în care traiesc din diferite puncte de vedere: geografic, istoric, literar si economic. În acelasi timp au dobândit cunostinte despre diferite stiluri de viata. Vizibilitatea muncii lor, prin intermediul web site-ului si revistei, a fost si o sursa de satisfactie si motivatie. Ei si-au îmbunatatit nivelul de folosire al limbii engleze si s-au bucurat de colaborare, atât în echipa româna, cît si cu partenerii straini. Orizontul lor cultural s-a largit considerabil. Una din cele mai mari calitati ale acestui nou mod de lucru a fost motivatia adusa în rândul elevilor. Ei    si-au dezvoltat noi aptitudini, pentru a vedea învatarea ca un complex de cunostinte, ca rezultat al mai multor activitati în diverse domenii, ca o activitate trans-curriculara.

Irina Vasilescu

Irina Vasilescu

Irina Vasilescu a absolvit Facultatea de Matematică a Universităţii Bucureşti şi programul de master "TIC în Educaţie" al Departamentului de Tehnologii al aceleiaşi unversităţi. A participat la mai multe cursuri de formare profesională în acest domeniu, atât în ţară, cât şi în cadrul oportunităţilor de formare oferite de Lifelong Learning Programme. Are o experienţă didactică de 24 de ani, gradul didactic I, iar în prezent îşi desfăşoară activitatea ca profesor de matematică la Şcoala cu clasele I-VIII nr. 195, Bucureşti. Un loc important în cadrul intereselor sale profesionale îl ocupă proiectele educaţionale europene din cadrul Lifelong Learning Programme, în special cele din cadrul acţiunilor eTwinning şi Comenius, în care se implică începând din anul 2005. Este ambasador eTwinning România.