Tendințe și perspective – eLearning în anul 2015

Tendințe și Perspective - eLearning 2015

Tendințe și Perspective - eLearning 2015

Asemenea oricărei industrii aflate în plină dezvoltare, eLearning-ul manifestă numeroase tendințe prin care se profilează schimbările și îmbunătățirile viitoare din acest domeniu. Unele dintre aceste tendințe se află într-o continuare firească a caracteristicilor deja existente, în timp ce altele sunt bazate pe noile tehnologii și accesorii care apar pe piață. Având în vedere diversitatea lor, fiecare companie și le poate alege pe acelea care corespund nevoilor și cerințelor din cadrul acesteia. În anul 2015, tendințele cele mai pronunțate în materie de eLearning sunt:

  1. Tranziția către m-learning

Odată cu avansul tehnologic, informatizarea procesului de învățare se poate releva ca fiind insuficientă din punct de vedere al accesibilității. Telefoanele și tabletele (utilizate de un număr crescând de oameni) îndeplinesc majoritatea funcțiilor unui calculator și au, în plus, calitatea de a fi portabile. Industria eLearning-ului întâmpină imperativul de a ține pasul cu această evoluție, în așa fel încât beneficiile acesteia să nu fie anulate de progresul din domeniul tehnic. Astfel, una dintre cele mai accentuate tendințe este aceea de a evolua spre m-learning, învățarea folosind telefonul mobil sau orice alt dispozitiv de care dispune cursantul.

 

  1. Extinderea sistemelor de gestiune a învățării (LMS) pe piață

Pe de o parte, prin utilizarea platformelor de gestiune a învățării (LMS), cursanților li se pun la dispoziție materialele de studiu și evaluările aferente, aceștia având posibilitatea de a parcurge modulele în ritmul propriu și în ordinea aleasă de ei înșiși. Pe de altă parte, cei care oferă traininguri folosind această metodă pot ține seama de evoluția fiecăruia în parte cu o eficacitate sporită. În plan internațional, platformele de gestiune a învățării sunt utilizate atât în mediul academic, cât și în cel corporatist, iar numărul de clienți este într-o continuă creștere. Prin urmare, numărul de furnizori de pe piața de LMS a crescut și el, concurența fiind din ce în ce mai mare. Acest lucru este benefic și pentru industria eLearning-ului în sine, prin extinderea aplicării soluțiilor oferite, și pentru clienți, prin faptul că produsele se diversifică și devin mai calitative.

 

  1. Îmbogățirea platformelor de eLearning cu elemente specifice jocurilor video

Pentru a înlătura monotonia instrucției într-un cadru tradițional, elementele specifice jocurilor video sunt introduse într-o măsură din ce în ce mai mare în sistemele de tip eLearning. Procesul de învățare este astfel ușurat, iar viteza de asimilare a informațiilor crește. În acest sens, aplicațiile computerizate menite să transmită anumite informații sunt structurate pe niveluri și înglobează recompense (acordarea de puncte, insigne sau monede virtuale după terminarea fiecărui nivel) pentru a menține interesul cursanților cât mai viu și a le oferi motivația necesară să parcurgă diversele module cu ușurință. De asemenea, spiritul competitiv  al fiecăruia dintre utilizatorii unei astfel de platforme este antrenat prin diferite concursuri în urma cărora aceștia sunt clasați în funcție de rezultatele obținute. Existența unul clasament sporește gradul de implicare al fiecărui cursant prin nutrirea dorinței de a obține un punctaj cât mai mare, ceea ce este în favoarea companiei deoarece crește nivelul de productivitate. Având în vedere rezutatele pe care le-a dat până acum această metodă, în prezent sunt introduse din ce în ce mai multe elemente care să asemene procesul de învățare cu experiența unui joc video.

 

  1. Folosirea de noi accesorii

Posibilitatea ca noile accesorii, precum ochelarii Google Glass sau casca Oculus Rift, să fie folosite în combinație cu soluțiile de eLearning este una foarte mare, iar avantajele, de asemenea. Instrucția teoretică ar putea fi însoțită de aplicațiile practice realizate în mediul virtual, pregătirea fiecărui cursant fiind astfel completă din toate punctele de vedere. Deși discuțiile în acest sens încă se desfășoară la un nivel speculativ, beneficiile soluțiilor eLearning însoțite de noile tehnologii apărute pe piață ar putea influența decisiv atât felul în care sunt concepute trainingurile de către diverse companii, cât și metodologia din cadrul instituțiilor de învățământ.

 

  1. Clipuri video – incă de impact

În mediul urban, internetul a devenit un element indispensabil din toate punctele de vedere. Fie că este vorba despre activități de recreere sau de obținerea de informații, motoarele de căutare de pe internet sunt cea mai comodă și mai satisfăcătoare opțiune la care se apelează constant. Din punct de vedere al tipului de conținut, clipurile video sunt preferate de majoritatea utilizatorilor de internet, spre deosebire de textele simple. Cu toate că există persoane care preferă să citească pentru a obține o informație, tendința generală este aceea de a învăța lucruri noi prin vizionarea de clipuri sau animații în care mesajul este concentrat, simplificat, iar transmiterea acestuia durează mai puțin. Pentru a spori eficacitatea soluțiilor de eLearning, introducerea de clipuri video este o practică frecventă în acest domeniu.

 

În concluzie, industria eLearning-ului se află în plină expansiune, iar sfera de aplicabilitate a soluțiilor de acest tip devine din ce în ce mai cuprinzătoare, datorită flexibilității acestui domeniu și a deschiderii către inovații. 

Editor [Elearning.ro]

Editor [Elearning.ro]

Elearning.Romania este un program naţional care îşi propune creşterea calităţii şi eficienţei în educaţia asistată de calculator, prin oferirea de suport teoretic, prin diseminarea bunelor practici şi a experienţelor locale în elearning, prin informarea continuă cu privire la iniţiativele şi evenimentele semnificative din domeniu, prin promovarea celor mai bune soluţii, sisteme şi servicii pentru elearning. Platforma elearning.ro cuprinde materiale, articole, studii, anunţuri şi informaţii actuale în domeniul utilizării noilor tehnologii ale informaţiei şi comunicării în educaţie.