Stagiile de formare continuă Comenius – experienţe benefice atât în plan profesional cât şi personal

În acest articol sunt prezentate informaţii despre cursul de formare continuă pentru cadre didactice, intitulat „Preparation and Management of European Education Projects”, desfăşurat în Cipru, în cadrul Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii (programul sectorial Comenius).
Autori: Cristiana Mateiciuc – Inspector Şcolar pentru Proiecte Educaţionale şi Programe Comunitare
Andreea Silter – profesor şi coordonator proiecte europene

În perioada 11-18 februarie 2010 am participat la cursul “Preparation of Proposal and Management of European Education Projects” care s-a desfăşurat în Agros, Cipru, organizat de Cyprus Mathematical Society şi European Office of Cyprus, Nicosia, ca urmare a obţinerii unei burse de formare continuă pentru cadrele didactice, finanţată de Comisia Europeană în cadrul Programului de Învaţare pe Tot Parcursul Vieţii (programul sectorial Comenius). De asemenea, am beneficiat şi de sprijin financiar din fonduri FSE-POSDRU prin proiectul « Schema de susţinere complementară a mobilitaţii europene a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar beneficiare ale Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii ».
Cursul la care am participat a fost susţinut de prof. Dr.Gregory Makrides, coordonator de proiecte educaţionale europene şi preşedinte al Cyprus Mathematical Society.
Obiectivul principal al cursului a fost familiarizarea potenţialilor coordonatori de proiecte europene cu toate aspectele privitoare la iniţierea şi managementul proiectelor educationale cu finanţare europeană: conceperea propunerii de proiect, găsirea de parteneri, constituirea şi conducerea echipei de proiect, activităţile de proiect, gestionarea bugetului, monitorizarea şi evaluarea, diseminarea etc.
Cursul a debutat cu prezentarea Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii şi a priorităţilor europene. Discuţiile au continuat cu modul de concepere a propunerii de proiect în vederea găsirii de parteneri,  activităţi şi cereri de finanţare, după care ne-a fost arătată modalitatea de întocmire a pachetelor de lucru, de evaluare şi asigurare a calităţii. Ne-au mai fost prezentate bune practici pentru diseminare, sustenabilitatea ideilor şi a planurilor, bugetarea şi riscurile, precum şi controlul progresului proiectului.
Activitatea practică a constat în completarea unui formular de aplicaţie pentru un parteneriat multilateral, pornind de la propunere, identificarea unor potenţiali parteneri, întocmirea pachetelor de lucru şi încadrarea în bugetul proiectului.
          Programul stagiului de formare a inclus şi activităţi socio-culturale, cum ar fi vizitarea unor obiective culturale din Nicosia si Limassol.
          În plan profesional, acest curs ne-a facilitat accesul la informaţii necesare iniţierii şi managementului proiectelor europene şi identificării de parteneri pentru derularea unor viitoare proiecte, acesta fiind unul dintre obiectivele politicii educationale ale instituţiilor în care ne desfăşurăm activitatea.
          În plan personal, acest stagiu ne-a dat posibilitatea de a lega prietenii cu colegii noştri europeni, de a cunoaşte obiceiurile şi modul lor de viaţă, precum şi sistemele educaţionale din ţările lor.
 
Andreea Silter

Andreea Silter

My name is Andreea Silter and I am an EFL teacher from Bucharest, Romania. I graduated from the University of Bucharest (Faculty of Foreign Languages) with a bachelor’s degree in English. I also got my Master degree in “ICT in Education” from the same university. So far I have coordinated many European collaborative projects focused on cross-curricular topics. Besides, I have participated in lots of in-service teacher training courses and conferences organised in different European countries.