School’ Robotics – o activitate de formare profesională Comenius

School’ Robotics este numele unei activităţi de formare desfăşurată în Spania, în cadrul Programului de Învăţare pe tot parcursul vieţii (Lifelong Learning Programme)- Mobilităţi individuale. S-au organizat vizite la departamentul de Robotică din cadrul Universităţii Minho- Portugalia şi la o şcoală gimnazială din Guimaraes în care elevii învaţă să construiască şi să programeze roboţi în cadrul unor ore  opţionale. Cursul a avut o pronunţată latură practică. În viziunea constructivistă, elevii învaţă cel mai bine prin experienţă proprie. Totodată, învăţarea este facilitată de interacţiunea cu ceilalţi, astfel încât se pune accentul pe lucrul în echipă. Conform acestor principii, după prelegerile de prezentare şi informare, au urmat sesiuni de lucru pe grupe în care ne-am ocupat de realizarea designului, de construcţia şi programarea unor roboţi folosind kituri Lego Mindstorms.

School’ Robotics este titlul activităţii de formare la care am participat anul acesta, în perioada 16 – 24 aprilie, în Vigo – Spania, ca urmare a obţinerii unei burse europene de formare continuă în cadrul Programului de Învăţare pe tot parcursul vieţii (Lifelong Learning Programme)- mobilităţi individuale. Bursa a fost obţinută ca urmare a completării unui formular de candidatură şi a trimiterii acestuia către Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale.

Această mobilitate individuală fost realizată cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, prin intermediul Agenţiei Naţionale, printr-o dublă finanţare: fonduri Comenius – LLP şi Fondul Social European (FSE) – POSDRU.

Am început prin a accesa site-ul  www.anpcdefp.ro ; în secţiunea Programul de Învăţare pe tot parcursul vieţii (http:/www./llp-ro.ro), în pagina referitoare la Programul Comenius, m-am oprit la modalitatea de formare prin Mobilităţi individuale.

În această secţiune sunt prezentate toate informaţiile necesare: catalogul de cursuri Comenius (adresa: http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase) în care am căutat activităţi a căror tematică să fie cât mai apropiată de aria mea de interes – Ştiinţă şi tehnologie-. precum şi documentele care trebuie completate şi toţi paşii necesari în întocmirea dosarului de candidatură.

După alegerea cursului şi a sesiunii, am contactat profesorul organizator pentru obţinerea acceptului de participare. Am căutat pe internet informaţii despre Robotică şi, cu ajutorul colegelor de limba Engleză, am continuat să-mi perfecţionez comunicarea în această limbă.

Instituţia organizatoare a cursului este Hands-on Science Network- Portugalia iar profesorul coordonator, Manuel Filipe Costa de la  Universitatea Minho.

Grupul de participanţi la această sesiune a fost format din şapte profesori: trei din Romănia, doi din Polonia, un profesor din Portugalia şi unul din Turcia.

Activitatea de formare s-a derulat pe parcursul a opt zile . Tematica activităţilor:

Ce este Robotica
Hands-on Science
Constructivism
Robotica în Şcoală
Designul şi construcţia roboţilor
Programare
Construcţia şi programarea roboţilor Lego Mindstorms

S-au organizat vizite la departamentul de Robotică din cadrul Universităţii Minho- Portugalia şi la o şcoală gimnazială din Guimaraes în care elevii învaţă să construiască şi să programeze roboţi în cadrul unor ore  opţionale.

Cursul a avut o pronunţată latură practică. În viziunea constructivistă, elevii învaţă cel mai bine prin experienţă proprie. Totodată, învăţarea este facilitată de interacţiunea cu ceilalţi, astfel încât se pune accentul pe lucrul în echipă. Conform acestor principii, după prelegerile de prezentare şi informare, au urmat sesiuni de lucru pe grupe în care ne-am ocupat de realizarea designului, de construcţia şi programarea unor roboţi folosind kituri Lego Mindstorms.

Abordarea constructivistă a lecţiilor  facilitează dezvoltarea creativităţii elevilor, le trezeşte curiozitatea, îi motivează să se implice mai mult în realizarea sarcinilor propuse, dezvoltă deprinderile practice şi le captează interesul celor din categoria kinestezici,  care îşi pot valorifica mai bine potenţialul.

Noile cunoştinţe acumulate, interacţiunea cu profesori din alte ţări europene, posibilitatea de a conversa în limba engleză, vizitarea unor locuri foarte frumoase, contactul cu alte culturi, au făcut din această activitate de formare profesională o experienţă utilă şi frumoasă.

Alte detalii despre curs am postat la adresa: http://www.slideshare.net/MViziru/school-robotics-diseminare

Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autoarei, iar Comisia Europeană şi Agenţia Naţională nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosită informaţia din acest text.

Marilena Viziru

Marilena Viziru

Liceul Teoretic "Stefan Odobleja" cu clasele I - XII a început să funcţioneze din toamna anului 2002, în sectorul 5, Bucureşti. Mai multe informatii depre instituţie, la adresa : www.liceulstefanodobleja.ro