Romania intr-un parteneriat de pionierat in educatie: invatare inteligenta si interactiva asistata de computer

Patru organizații din Europa aduc inovația în procesul educațional prin introducerea unui instrument inteligent de corectare automată în situații reale de instruire și învățare. Instrumentul permite interacțiune reală între cei care învaţă și computer și susţine un demers educaţional colaborativ, un dialog stimulant, complementar interacțiunilor convenționale între elevi sau între elevi și profesori. TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație coordonează și implementează în România acest proiect inovator – ICE3 Integrating CALL in Early Education Environement, dezvoltat ca parte a programului Comenius, prima componentă a Programului de învățare pe tot parcursul vieții, inițiat de Comisia Europeană.Proiectul ICE3 Integrating CALL in Early Education environements – Integrarea în educaţie a învățării limbilor străine asistate de calculator – introduce în România o inițiativă educațională bazată pe noile tehnologii, având ca punct central instrumentul AutoLearn, o platformă de e-learning dezvoltată pe baza celor mai recente cercetări în domeniul educației, inovării și noilor tehnologii. La nivel european, proiectul ICE3 este coordonat de către Fundaţia Barcelona Media – Universitatea Pompeu Fabra din Barcelona.

In contextul actual al globalizării, abilitatea de a comunica într-o limbă străină reprezintă una dintre cele 8 competențe-cheie recomandate de Comisia Europeană pentru sistemele de învăţământ din UE, constituind un real avantaj competitiv, atât o oportunitate de parcurgere de programe de studii furnizate de universități de prestigiu din afara țării, cât și cheia unui parcurs profesional de succes într-o societate bazată pe cunoaștere. ICE3 dezvoltă o platformă virtuală de învățare a limbilor germană, spaniolă și engleză prin intermediul unor instrumente interactive și inteligente de corectare automată. Acestea oferă mai mult decât simpla corectare și verificare gramaticală și ortografică. Utilizatorii platformei pot să comunice oricând şi de oriunde, în situaţii de evaluare primesc feedback imediat, iar resursele puse la dispoziţia lor sunt variate, complexe şi susţin diferite stiluri de învăţare. Astfel, procesul de educaţie aduce în plus avantajele tehnologiei faţă de scenariul convențional care implică un profesor și un student. AutoLearn poate fi folosit de oricine, este gratuit și necesită o minimă experiență de lucru cu platforme de e-learning.

În activitatea uzuală de predare – învățare – evaluare desfășurată prin AutoLearn intervine AutoTutor, un instrument revoluționar de învățare prin corectare automată inteligentă, care simulează tipicul unui discurs pedagogic obișnuit realizat în mod natural cu profesori sau tutori. Practic, la fel cum se întâmplă într-un demers obișnuit de instruire, AutoTutor redă acele situații sau întrebări care cer un răspuns cu explicații și raționamente și întreține un dialog care stimulează inițiativa elevului în timp ce construiește răspunsul, un întreg proces care în mod normal presupune 100 de schimburi conversaționale. AutoLearn integrează de asemenea instrumente care permit crearea de materiale proprii de instruire. Se urmărește astfel o schimbare de roluri în care profesorul care învață o a doua limbă străină nu mai utilizează materiale de instruire create de experți ci devine el însuși creator și utilizator al materialelor de instruire.

Proiectul ICE3 a debutat in luna octombrie 2010. Primul ciclu de activități al proiectului se află încă în desfășurare și implică profesori de limba engleză și de limba germană care au finalizat deja o serie de module de formare pentru crearea materialelor de învățare a limbii engleze și germane cu ajutorul aplicatiei AutoTutor. Cea de-a doua etapă, în derulare, vizează crearea materialelor de învățare de către profesori și ulterior utilizarea acestora în cadrul lecțiilor și cursurilor. Un studiu de evaluare operat la finalul acestui prim ciclu al proiectului va oferi mai multe detalii despre impactul experienței de predare, precum și cel al experienței de învățare a limbii engleze asistată de computer.

În zilele de 18-19 aprilie 2011, Centrul pentru Inovare și Dezvoltare în Educație găzduiește prima întâlnire tehnică din proiect care aduce la București toți partenerii cu scopul pregătirii fazei de integrare în lecție a materialelor de învățare create de profesori.
România testează, de câțiva ani deja, sistemele de instruire asistate de noile tehnologii. Centrul pentru Inovare si Dezvoltare in Educație implementează şi susține încă de la înființare programe și proiecte menite să inoveze și să eficientizeze educația și contextul de învățământ din Romania, dezvoltarea de programe şi proiecte de elearning, TIC in educație, participarea în rețele și parteneriate internaționale specifice fiind câteva direcții pe care Centrul le explorează cu succes. ICE3 vine cu o propunere educațională inovatoare privind învățarea limbilor străine asistată de computer. În calitate de creatori și utilizatori de software educațional AutoTutor în lecție, cadrele didactice pot valorifica în mod creativ potențialul pedagogic al noilor tehnologii în susținerea procesului de învățare al limbilor străine.”, afirmă Simona Găbureanu, coordonator al proiectului în cadrul TEHNE România.

Despre proiect
Proiectul este coordonat de Fundaţia Barcelona Media – Universitat Pompeu Fabra din Barcelona (BM), Spania în parteneriat cu Institut der Gesellschaft zur Förderung der Angewandten Informationsforschung an der Universität des Saarlandes (IAI) – Institutul societății pentru promovarea Științelor Informatice aplicate la Universitatea Saarland din Germania și Universitatea din Edinburgh, Marea Britanie. ICE3 este implementat ca parte a programului Comenius, prima componentă a Programului de Învățare pe tot parcursul Vieții al Comisiei Europene. Programul Comenius sprijină financiar proiecte de formare a personalului didactic, rețele de parteneriat școlar, participarea la stagii de formare inițială și continuă pentru a crește calitatea și a consolida dimensiunea europeană în educație.
Contact naţional:
Simona Găbureanu – Coordonator ICE3 în România
TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educaţie www.tehne.ro
Tel./fax: 021-410.4332
Web: http://ice3.barcelonamedia.org/
E-mail: simona.gabureanu[at]tehne.ro

Despre TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educaţie (www.tehne.ro)
Centrul TEHNE este o organizație nonguvernamentală activă în domeniul educației și cercetării de peste 6 ani, furnizând expertiza de nivel înalt, programe, proiecte și activități de calitate. Organizația și-a focalizat activitatea pe trei mari direcții: a) promovarea și susținerea implementării noilor tehnologii în educație și training; b) promovarea și dezvoltarea educației pentru cetățenie democratică; c) evaluarea programelor educaționale. În România, Centrul pentru Inovare în Educaţie coordonează acţiunea eTwinning a Comisiei Europene, precum şi o serie de proiecte naţionale de anvergură: iTeach.ro, Elearning.Romania etc. Identitatea Centrului și valoarea adaugată a activității sale sunt date pe de o parte de îmbinarea cercetării în educație cu acțiunile concrete, la diferite niveluri – de la activități în școli, până la evaluari de programe sau cercetări de anvergură iar pe de altă parte de nivelul înalt de pregătire profesională a membrilor săi, toți având experiența de predare în școală, iar cea mai mare parte a echipei având pregătire consistentă în științele educației. Centrul pentru Inovare în Educație este atestat ca instituție de cercetare de către Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică.
Alte detalii: www.tehne.ro

Liviana Mustafa

Liviana Mustafa

Centrul pentru Inovare în Educaţie (TEHNE Romania) este o oganizaţie activă în domeniul educaţiei, derulând programe şi proiecte de elearning, TIC in educatie, dezvoltare curriculară, educaţie pentru cetăţenie democratică, învăţare permanentă şi formarea continuă a cadrelor didactice.