Patru profesori români premiați în cadrul celei mai mari conferințe europene dedicate utilizării noilor tehnologii în educație

Patru profesori români premiați în cadrul celei mai mari conferințe europene dedicate utilizării noilor tehnologii în educație

Patru cadre didactice din România au fost desemnate câştigătoare la cea mai mare competiţie de proiecte educaţionale din Europa și au fost premiate de Comisia Europeană în cadrul conferinței anuale eTwinning (Lisabona, 14-16 martie).

Profesorii români au fost desemnaţi câștigători în urma unui lung proces de selecție a celor mai bune proiecte educaționale desfășurate prin colaborare internațională online (platforma eTwinning.net). Laureaţii sunt: Artemiza Lovin (Școala Gimnazială Nr. 29 Galați), Cornelia Melcu (Şcoala Gimnazială Nr. 9 Nicolae Orghidan din Braşov), Maria Dragoș (Școala Gimnazială George Coşbuc din Baia Mare) şi Ghionul Gogoașă-Gelal (Școala cu clasele I-VIII Nr.1 Poarta Albă). Premiile sunt sponsorizate de către Comisia Europeană și constau în participarea cadrelor didactice și a elevilor la o tabără europeană.

Proiectul „Rainbow Village”, marele câștigător în finala eTwinning 2013, a fost inițiat de prof. Artemiza Lovin, de la Școala Gimnazială Nr. 29 Galați, în colaborare cu cadre didactice din Franța, Grecia,Italia, Marea Britanie, Turcia, Slovacia și Polonia. „Proiectul a fost gândit ca o oportunitate pentru elevi de a-și dezvolta, prin joc, competențe civice, de comunicare, colaborare și, nu în ultimul rând, competențele digitale, atât de necesare profesionistului de mâine. Nu există suficient spațiu în curriculum pentru așa ceva, însă eTwinning ne permite să inovăm și să îmbogățim activitățile de învățare școlare apelând la interesul elevilor pentru noile tehnologii”, spune Artemiza Lovin. Rainbow Village este un spațiu virtual colaborativ în care elevii au creat o lume fictivă, dar ancorată cultural, cu propriile legi, primar, imn și stemă proprie. Această simulare le-a permis să interacționeze și să-și împărtășească experiențele, învățând în același timp și o limbă străină. Instrumentele TIC au fost atent alese în funcție de sarcina ce trebuia rezolvată: au fost create e-books, vokis, au fost înregistrate videoclipuri care apoi au fost  postate pe YouTube. Toate produsele activității eTwinning sunt găzduite de blogul proiectului.

Cornelia Melcu, profesor la Şcoala Gimnazială Nr.9 Nicolae Orghidan din Braşov, premiantă în categoria Proiecte pentru elevi de 4-11 ani, declară: „Proiectul nostru, Friends Fur-ever, a fost cotat ca unul dintre cele mai bune proiecte europene datorită elevilor noștri, cărora nu trebuie decât să le propui un alt mod de a realiza activitățile școlare pentru a se transforma în cei mai creativi și mai dedicați elevi.” Acest proiect valorifică didactic teoria inteligențelor multiple lansată de Howard Gardner. Provocarea pentru elevi a fost să asocieze diverse conținuturi din materiile școlare cu aspecte din viața câinilor, constituind un mod amuzant și interesant de a parcurge un curriculum integrat, de a explora diverse teme din materia școlară, în funcție de interese și aptitudini, în colaborare cu alți elevi din România, Polonia și Portugalia.

eTwinning este o comunitate a școlilor ce implică aproape 200.000 de cadre didactice din Europa, fiind un program finanțat de către Comisia Europeană, ca parte a programului de învățare pe tot parcursul vieții al Agenției Executive pentru Educație, Audiovizual și Cultură. Platforma eTwinning.net oferă profesorilor oportunitatea de a se întâlni și interacționa unii cu ceilalți în cadrul proiectelor școlare desfășurate pentru elevi, în cadrul unor grupuri speciale de interes și prin forumul online.

Aceasta oferă, de asemenea, un spațiu de dezvoltare profesională pentru cadrele didactice, centrându-se pe competențele de colaborare și pe utilizarea tehnologiei cu scopul de a contribui la modernizarea procesului de educație și a sistemelor de învățământ.

Conferința eTwinning 2013 care se desfășoară la Lisabona, având ca temă „Cetățenia și Colaborarea școlară europeană”, reuneşte peste 500 de cadre didactice din Europa. Lucrările Conferinței eTwinning 2013 se centrează pe schimbul de bune practici, pe explorarea unor noi metode de predare și pe sprijinirea comunității eTwinning, prin intermediul workshopurilor, a unor sesiuni interactive și întâlniri informale. Conferința reprezintă, de asemenea, o ocazie de a promova realizări deosebite prin intermediul colaborării școlare în eTwinning.

Mesajul Comisarului European pentru Educație, Cultură, Multilingvism și Tineret, Androulla Vassiliou, dă măsura amplorii și importanței acțiunii eTwinning pentru sistemele de educație din Europa: „În acest An European al cetățenilor este important să subliniem modul în care participarea la eTwinning și alte forme de cooperare școlară transfrontalieră îi ajută pe tineri să-și  dezvolte sentimentul de mândrie față de identitatea lor locală, națională și europeană, să-și lărgească orizonturile și să devină cetățeni activi ai Europei și a lumii”. De asemenea, Androulla Vassiliou a anunțat interesul Comisiei Europene pentru dezvoltarea programului eTwinning ca principal instrument pentru îmbunătățirea accesului la educație de calitate pentru elevii europeni: ”eTwinning este aici pentru a rămâne. Acesta are în continuare un potențial uriaș de dezvăluit și ocupă un loc important în contextul Erasmus for All, noul program pentru educație, formare și tineret ce se va desfășura în perioada 2014- 2020. Începând cu noul an școlar, se va putea observa un rol extins ocupat de eTwinning, o platforma mai puternică, noi instituții implicate, precum și servicii îmbunătățite.

Aflată în cel de al optulea an de desfășurare, acțiunea eTwinning a Comisiei Europene implică aproape 200.000 de cadre didactice din 33 de țări, care comunică, lucrează împreună, pun bazele unor proiecte educaționale trans-frontaliere. eTwinning și-a construit un rol important în conturarea unui spațiu europen al educației, susținând cadrele didactice să se conecteze, să colaboreze, să facă schimburi și, în cele din urmă, să-i facă să se simtă și să fie parte a celei mai mari comunități de învățare din Europa. Peste 27.000 de proiecte colaborative au fost desfășurate de către cadre didactice și elevi prin intermediul platformei colaborative eTwinning.net.

Context:

Rețeaua eTwinning, creată în 2005, este o comunitate în creștere de școli europene și cadre didactice. Aproape 200.000 de profesori și peste 100.000 de școli din 33 de țări europene (cele 27 de state membre ale UE, Islanda, Elveția, Norvegia, Turcia, Croația și Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei) s-au înscris pentru a utiliza acest mediu online gratuit și sigur destinat formării profesorilor și proiectelor educaționale comune. Portalul eTwinning este disponibil în 25 de limbi.

Acțiunea eTwinning face parte din Programul de învățare pe parcursul întregii vieți (Lifelong Learning) al UE și beneficiază de o finanțare anuală de aproximativ 10 milioane EUR. Finanțarea nu se atribuie proiectelor individuale, ci se concretizează în instrumente și sprijin pentru cadrele didactice și elevi, precum portalul eTwinning, și în seminarii de dezvoltare profesională.

Un studiu recent a arătat că eTwinning este o modalitate simplă și accesibilă ca preț prin care școlile se pot implica într-o cooperare internațională. Acesta a mai arătat că, datorită implicării în eTwinning, cadrele didactice și-au îmbunătățit competențele și relațiile cu elevii și și-au lărgit rețelele profesionale. Elevii s-au simțit mai motivați și au lucrat mai bine în echipă.

Ca parte a noului program Erasmus for All, care va începe în 2014, Comisia și-a propus ca eTwinning să devină o platformă pentru toate școlile care doresc să coopereze la nivel transfrontalier cu sprijinul UE.

Programul eTwinning contribuie la realizarea obiectivelor UE de a îmbunătăți competențele digitale și învățarea prin cooperare cu omologi. În cursul acestui an, Comisia va publica o strategie privind deschiderea învățământului vizând îmbunătățirea învățământului și dezvoltarea competențelor prin noi tehnologii și resurse educaționale cu acces liber.

Olimpius Istrate

Olimpius Istrate

Olimpius Istrate este lector la Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Departamentul de Formare a Profesorilor, susținând cursuri şi seminarii de Pedagogie, Instruire Asistată de Calculator, Medii virtuale de instruire.