Principii metodice şi tehnici practice de realizare a propriului soft educaţional

Acest articol se referă la studiul modalităţii de a vă putea construi propriul soft educaţional și prezintă suportul realizat sub forma unui pachet de Lecţii Video care se referă la animaţie, atât pentru web, cât şi pentru televiziune, inclusiv în format flash, dar mai ales pentru ca dvs. să puteţi construi propriile materiale educaţionale pentru elevi. Sunt prezentate concepte esenţiale ale animaţiei, iar pe baza lor sunt exemplificate tehnici de lucru, reunite apoi în proiecte complexe, care vă servesc ca model şi bază de dezvoltare a propriilor dvs. aplicaţii.

Aveţi la dispoziţie, pentru evaluarea materialului educaţional, mostre animate ale exerciţiilor pe care le puteţi realiza urmând un curs video dedicat.

Materialul este alcătuit din 54 de Lecţii Video, cuprinse pe 4 C.D.-uri, însoţite de fişierele necesare pentru că dvs. să puteţi relua exerciţiile – aveţi la dispoziţie inclusiv proiectele Rave originale, pentru a le analiza, modifica, exploata. Materialele sunt structurate astfel încât să dobândiţi tehnici şi deprinderi de bază în animaţie interactivă.

Am primit o interesantă întrebare pe mail, şi aş dori să răspund aici:
I: Cu ajutorul acestui soft, la care faceţi referire mai sus, se pot realiza şi lecţii de chimie?
R: Este foarte important să vedeţi mostrele video, ele sunt notate cu link roşu în dreptul temei respective, dar există şi câteva imagini de preview, pe care dacă daţi click, se vor deschide animaţiile respective – instalaţi în prealabil flash player şi quicktime player.

După ce aţi văzut ce puteţi realiza la finalul acestui curs, numai dvs. ştiţi dacă, în continuare, veţi putea realiza un material sau altul. Vi se arata concepte, principii, tehnici concrete, dar depinde numai de dvs. modul în care le exploataţi ulterior.

Astfel, fireşte că puteţi crea o animaţie de instruire secvenţiala, fie ea pentru chimie ori biologie sau orice altă materie, dacă informaţia pe care o aveţi de comunicat se încadrează în ceea ce mostrele video arată că veţi şti să faceţi în finalul cursului. Puteţi crea o animaţie, dacă dvs. consideraţi că datele iniţiale seamănă, ori sunt de aceeaşi natură cu datele de la care au plecat animaţiile prezentate în mostre.

În concluzie, ţinând cont că nici un program de animaţie un poate face absolut orice, veţi putea crea orice materiale educaţionale de aceeaşi factură cu mostrele prezentate aici, deoarece în acest curs nu învăţaţi să produceţi materiale educaţionale pentru o anumită disciplină, ci învăţaţi tehnici şi principii de lucru.

Softul educaţional Animaţie, Interactivitate, Multimedia. Crearea PROPRIULUI Soft Educaţional poate duce la rezultate extrem de avansate, în funcţie de creativitatea celui care îl utilizează.

Traseu educaţional
Titlurile Lectiilor Video:
CD nr. 1, contine fisierele de exercitii si proiectele originale de animatie si installerele necesare
I. notiuni teoretice introductive, concepte ale animatiei
1_introducere  termeni uzuali primari, prezentare a spatiului de lucru, tipuri de filme avi, mpeg, mov, codecuri, norma PAL, NTSC
2_FPS  Frame per second FPS – rame pe secunda, definirea si exemplificarea notiunii, calculul timpului animatiei
3_toolbars  descrierea barelor de instrumente Toolbox din Corel Rave
4_utiliz_instrumente  descrieri şi exemplificări ale utilizării principalelor instrumente din Corel Rave, instrumente pe care le vom utiliza ulterior în animaţie
5_layere  concepte: dacă în grafica noţiunea de layer este importantă, în animaţie nu există nimic fără acest concept; definirea noţiunii, exemplificare || mostra lecţie fragment >>
6_panorama_VR  construirea unei aplicaţii panoramice interactive
7_tween  concepte minime setări preliminare ale spaţiului de lucru: timeline, memory, scratch disk; timeline zoom; setarea parametrilor filmului, dimensiuni, rezoluţie, framerate FPS;
concepte esenţiale ale animaţiei: tween, exemple
8_layer_visibility  managementul layerelor în animaţie, vizibilitatea şi ordinea straturilor, timpul animaţiei
9_import_management  managementul importului de fişiere în animaţie, gestionarea timeline, prelucrarea fişierelor animate Gif şi a fişierelor bitmap importate, comunicarea cu Corel Photopaint, Aplication Launcher
10_loop  concepte: repetarea unei secvenţe, modalităţi productive de repetare a unei secvenţe
11_text_on_path_1  concepte: mişcarea textului de-a lungul unei căi; Text On Path – aplicaţie
12_text_on_path_2  modificarea parametrilor animaţiei;aplicaţie
13_export  exportul animaţiei realizate în punctele precedente 11 şi 12, formate şi parametrii de export, modalităţi de compresie, instalarea online a flashplayer pentru fişierele swf;
14_bouncing_ball  aplicaţie: animarea unei mingi de-a lungul unei căi, opţiuni de dezvoltare la clasa: ilustrarea pierderii energiei cinetice a unui obiect || mostra animaţie flash >>
15_gâf_export  exportul aplicaţiilor în format gâf animat – format de evitat, în general
16_buttons  concepte: butoane rollover, stări ale butonului (normal, over, down), editarea stărilor butonului, atribuirea de sunete butonului, construirea unei interfeţe web, comunicarea Corel Rave cu Corel Photopaint
17_actions  concepte: acţiuni declanşate de butoane şi de rame, acţiunea GoTo, GoToandPlay, Stop, launch URL
acţiunile vor fi detaliate şi în CD 2, ed-a lungul dezvoltării aplicaţiilor
18_symbol  concepte: symbol, automatizarea muncii şi reducerea filesize, salvarea, editarea, utilizarea, importul / exportul simbolurilor, comunicarea cu Corel Draw în gestiunea bibliotecilor de simboluri *.csl; instante ale simbolurilor;
II. Aplicaţii (Soft Educaţional Animaţie, Interactivitate, Multimedia. Crearea PROPRIULUI Soft Educaţional)
19_aplicaţie_1
20_aplicaţie_2  aplicaţie: construirea unui ceas / cronometru || mostra animaţie flash >>
CD nr. 2 – aplicaţii avansate, interactivitate; conţine fişierele de exerciţii şi proiectele originale de animaţie
III. aplicaţii interactive complexe: realizarea unui proiect în care utilizatorul comanda afişarea unui film sau a altuia: CUM REALIZĂM UN SOFT EDUCAŢIONAL în care să comandăm afişarea unei angrenări directe respectiv a unei angrenări cu roata intermediară.

Schema structurii acestui proiect complex, care cuprinde aplicaţiile 21 … 28

21_goto  acţiuni complexe, încărcarea unui film extern în susra flash principală; acţiunea GoTo; schiţă aplicaţiei pentru angrenarea a două roţi dinţate (1) || – mostra schiţei 1 flash  >>
22_load_movie  acţiuni complexe, încărcarea unui film extern în susra flash principală; acţiunea Load Movie; schiţă aplicaţiei pentru angrenarea a două roţi dinţate (2) – mostra schiţei 2 >>
23_desen_roata  desenarea roţii dinţate în Corel Draw / varianta: importul roţii din autocad – mostra desen
Lecţia Video este esenţială, aşadar este disponibilă şi în format mai mare de 1272 / 988 pixel.
24_angrenare_directă  crearea animaţiei angrenării directe a două roţi dinţate
25_angrenare_intermediară  crearea animaţiei angrenării cu roata intermediară a două roţi dinţate
26_load_movie  construirea scenei finale – butoanele de load movie
27_unload_movie  construirea scenei finale – butoanele de unload movie; definitivarea aplicaţiei, exportul acesteia
28_final  variante de finalizare a aplicaţiei, construirea unui backround în Corel Photpaint, crearea unui Spraylist particularizat şi utilizarea ulterioară a acestuia; atribuirea de acţiuni URL butoanelor
29_secvenţial  crearea unei lecţii de instruire secvenţiala cu ajutorul acţiunilor atribuite butoanelor şi ramelor
30_extr; 31_extr_2.mov  animaţii ale extrudării, interactive extrude tool animat; depanare a animaţiei, erori frecvente, evitarea acestora || mostra animaţie flash >>
CD nr. 3 – aplicaţii avansate, interactivitate; conţine fişierele de exerciţii şi proiectele originale de animaţie
IV. aplicaţii interactive complexe: se demonstrează realizarea unui proiect de Desen Tehnic, în care elevii pot vedea piesă în perspectiva animată, la comanda unui buton văd cele şase proiecţii, iar la apăsarea altui buton văd aceeaşi piesă cotată. Puteţi realiza un asemenea proiect în cca. 20 minute: aplicaţiile 31 … 34. Mostra animaţie flash >>
31_proiect_desen_1  desenarea celor şase proiecţii ale unei piese în Corel Draw || mostra imagine parţială aici >>
32_proiect_desen_2  animarea perspectivei unei piese în Corel Rave;
33_proiect_desen_3  stabilirea numarulului minim de proiecţii, cotarea numarulului minim de proiecţii în Corel Draw, importul şi animarea cotarii în Corel Rave, crearea filmelor parţiale
34_proiect_desen_4  scena finală, atribuirea de acţiuni butoanelor, încărcarea scenelor parţiale, exportul final flash
35_blend_from_shape  concept: aplicarea în animaţie a instrumentului blend, realizarea animării blendului
36_blend_text  aplicarea blendului animat pentru corp de text || mostra flash >>
37_lens  aplicarea efectelor şi tehnicilor lens asupra obiectelor || mostra quicktime
38_page_curl  efectul animat de răsfoire a paginii || mostra animaţie quicktime >>
V. proiect complex, workflow între mai multe programe Corel pentru a obţine un Soft Educaţional pentru consolidarea cunoştinţelor la desen Tehnic
39_start_test   prezentarea funcţionalităţii testuluiÎnvăţaţi astfel principii şi concepte, dar mai ales tehnici pentru a crea asemenea test, cu uşurinţă.
40_procedura, test desen tehnic mostra – soft educaţional

întreaga procedură de executare a proiectului efectiv
41_desen_detaliu  detalierea modului de desenare / cotare a piesei din aplicaţie
42_websave  detaliu: crearea unei subpagini web din cadrul proiectului dvs.
43_detaliu_animat: crearea pas cu pas a uneia din animaţiile elementare incluse în acest proiect
44_stadiul_1  Joc Flash – Soft Educaţional construirea unui joc simplu în flash
45_stadiul_2
46_stadiul_3
47_stadiul_4
48_stadiul_5  ultima etapă de lucru pentru finalizarea jocului flash, setări finale, exportul fişierului flash
CD nr. 4- aplicaţii avansate, interactivitate; conţine fişierele de exerciţii şi proiectele originale de animaţie
49_desenarea componentelor
crearea unei animaţii care ilustrează aplicaţiile arcurilor elicoidale: o suspensie – pentru detalierea
50_erori frecvente, ajustări
51_definitivarea desenului
52_animare şi export
53_sugestii  consideraţii finale, sugestii pentru utilizarea altor instrumente pentru animaţie, animarea parametrilor oferiţi de alte instrumente || mostre flash aici: | unu | doi |
54_rugozităţi  construcţia unui ocular de microscop care releva rugozitatea unei piese, în funcţie de gradul de mărire optică comandat de utilizator, animarea aplicaţiei || mostra aplicaţie flash >>
Soft Educaţional Animaţie, Interactivitate, Multimedia. Crearea PROPRIULUI Soft Educaţional  Animaţie Flash – soft educaţional mostre animaţii

â

Marius Tipa

Marius Tipa

Sunt inginer mecanic, predau discipline tehnice in cadrul Coelgiului Tehnic Dimitrie Leonida Timisoara.