Playing for Interculturality, un succes european validat de primii utilizatori

Zeci de adulți din Europa, dar și de pe alte continente, și-au exersat competenţele interculturale, participând la etapa de validare a jocului social inovativ Playing for Interculturality. Acest joc oferă posibilitatea adulţilor din Europa să-şi dezvolte abilitățile multiculturale, motivându-i să participe în mod activ şi să interacţioneze cu alţi utilizatori, stimulându-le competenţele cheie, cum ar fi socializarea digitală şi abilităţile de utilizare a calculatorului. 

P4I – Playing for Interculturality – este un proiect european, finanţat de către Comisia Europeană în cadrul programului de învăţare pe tot parcursul vieţii, sub-programul Grundtvig. Proiectul a fost aprobat în 2011 şi va fi implementat în decurs de 2 ani, în baza parteneriatului dintre INVESLAN- Spania, Institutul European pentru Managementul Diversității (Spania), SQ Learn (Grecia), CNIPA (Italia), SPI – Societatea Portugheza de Inovatie (Portugalia), INCSMPS – Institutul National de Cesrcetare Stiintifica in Domeniul Muncii si Protectiei Sociale (Romania), Learnit3D (Marea Britanie) și Twin Learning LLC (SUA).

P4I – Playing for Interculturality (Joacă pentru Interculturalitate) se adresează tuturor adulţilor beneficiari de formare, precum şi profesorilor, formatorilor şi experţilor în utilizarea de metodologii de predare inovative, din diferite sectoare ale educaţiei. Obiectivul jocului este de a obţine un loc de muncă într-o organizaţie internaţională. Participantii își pot testa competenţele interculturale în 3 etape: un interviu de recrutare, selectarea unei echipe multiculturale si organizarea unei întâlniri de lucru cu echipa. Urmeaza, apoi, o serie de interacţiuni la birou cu oameni aparţinând unor culturi diferite.

Perioada de validare a fost organizată în perioada 10.06 – 5.07.2013. INCSMPS a derulat anterior o etapă de testare a prototipului inițial al jocului, perioadă în care au fost identificate o serie de îmbunătățiri necesare pentru a fi cât mai potrivit utilizatorilor finali. Etapa validării a constat în selectarea participantilor, 72 de persoane adulte din România și din alte state membre – Germania, Olanda, Bulgaria, Polonia, Austria, dar și state din afara UE, precum Turcia, Islanda, Canada.

Invitatiile au fost transmise prin e-mail sau Facebook, sesiunile de validare fiind organizate on-line sau față-în-față. Experții proiectului au colectat, apoi, răspunsurile participanților, analizând feedback-ul acestora și elaborând raportul de validare. Participanții selecționati pentru testare au fost aleși din rândul cunoscătorilor limbii engleze, jucatori on-line sau interesați de acest tip de joc, utilizatori de Facebook și conectați la mediul intercultural.

Marea majoritate a celor care au testat aplicația au avut o opinie favorabilă, apreciind atât utilitatea proiectului, precum și potențialul de dezvoltare. Pentru participanții români, cunoașterea diferențelor culturale a fost principala nevoie identificată cu acest prilej. Toți participanții au remarcat necesitatea înțelegerii importanței de a avea și dezvolta aceste competențe, în special în această perioadă în care mobilitatea generată de călătorii sau de locul de munca este facilă.

O tânără ingineră româncă de 29 de ani din Austria declară că și-ar fi dorit să fi avut posibilitatea de a juca P4I pe vremea când se pregătea pentru interviul de angajare pentru  agenția ONU la care lucrează în prezent. Ea consideră că jocul este foarte util mai ales în cazul în care ești în căutarea unui loc de muncă în străinătate sau într-o companie multinațională, dar și atunci când lucrezi deja într-un mediu multicultural și ești nevoit să te integrezi, să înțelegi comportamentul și reacțiile colegilor. “Eu cred că astfel de competențe interculturale sunt necesare tuturor, pentru că, la urma urmei, toți suntem diferiți, iar când aceste diferențe amenință să îți influențeze capacitatea de muncă și relatiile interumane, este bine să fii pregătit. Recomand tuturor să încerce măcar o dată jocul și apoi sigur se vor gândi să își analizeze comportamentul propriu și să continue să își dezvolte competențele intercultural.

Un tânăr cercetator din Olanda, 33 de ani, de origine română, consideră că multe din aspectele de comportament exemplificate în jocul P4I sunt des întâlnite în institutul de cercetare în care lucrează și, de cele mai multe ori, noii angajați au probleme de adaptare pe care le depășesc cu greu fără ajutor. “Personal, am avut probleme de adaptare, în special în viața particulară; la locul de muncă pot să afirm că am avut noroc să nimeresc încă de la început într-un colectiv format din persoane din multe țări europene care m-au ajutat împărtășindu-mi din experiența lor de adaptare. În viața personală însă, odată plecat de la serviciu, am avut unele dificultăți de adaptare, de înțelegere a comportamentului și a modului de gândire al olandezilor. Privind acum în urmă, îmi dau seama ca un joc ca P4I m-ar fi pregătit pentru a depăși perioada de început mult mai ușor.

Gabriela, 52 de ani, o româncă ce muncește în Brazilia, a povestit că s-a confruntat cu multe situații în care diferențele culturale i-au îngreunat integrarea la locul de muncă, pe lângă unele bariere de limbă și de limbaj. Ea consideră însă că dezvoltarea competențelor interculturale necesită timp, iar jocul P4I este un instrument util în primul rând pentru conștientizarea nevoii de dezvoltare a acestor competențe. “În decursul vieții am avut ocazia să călătoresc, să trăiesc și să muncesc în multe țări  cu culturi total diferite, din Australia până în Brazilia. Jucând P4I, am devenit conștientă de competențele interculturale dobândite pe parcursul anilor petrecuți în străinătate. Acum sunt mult mai sigură pe capacitatea mea de adaptare la un nou mediu de viață și muncă, însă la început fiecare schimbare a presupus un stres foarte mare și m-a solicitat foarte mult în perioada de adaptare.

Alexandra, româncă, 30 de ani, care traiește și muncește în Dubai, a declarat: “Sunt foarte încântată să constat că se dezvoltă astfel de instrumente de training pentru competențe de care mulți nici nu știu, însă fără de care nu este posibil să lucrezi într-o țară străină. Am întâlnit aici, în Dubai, români care s-au adaptat foarte ușor, însă cei mai mulți au avut nevoie de mult timp și chiar de ajutor pentru a se integra. Același lucru pot spune și despre alți colegi din alte țări, care fără ajutorul conaționalilor nu ar fi reușit să se adapteze. Este adevărat că pentru persoanele mai tinere și care au un nivel de educație mai înalt este mai ușor, însă cu astfel de instrumente cum este jocul P4I cred că demersurile pentru obținerea unui loc de muncă în străinătate s-ar simplifica mult, iar integrarea la locul de muncă ar fi mult mai ușoară.

Un specialist IT din Romania, în vârstă de 32 de ani, afirmă că astfel de aplicații de formare a unor competențe se caută tot mai mult pe piata IT, deoarece, mai ales pentru tineri, mijloacele și metodele clasice de învățare, informare, training nu mai sunt potrivite, nu mai răspund nevoilor lor și nu îi atrag. “În general, tinerii de astăzi preferă să se informeze pe Internet sau să își întrebe prietenii pe Facebook, să se joace pe calculator, tabletă, telefon, iar dacă putem ca prin aceste activități să îi ajutăm să își dezvolte competențe diverse, atunci cu siguranță toți vom avea de câștigat.

Odată încheiată etapa de validare, jocul este disponibil pentru orice persoană interesată în dezvoltarea competențelor interculturale, accesând aplicația de pe pagina de Facebook:
https://apps.facebook.com/pfinterculturality/?fb_source=302&ref=bookmarks&count=0&fb_bmpos=2_0

Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.p4i-project.eu sau pe pagina: https://www.facebook.com/Playing4interculturality

Biroul de presa INCSMPS
Persoana de contact: Liliana Grecu
Tel+40213124069, +40724052608
http://www.p4i-project.eu/index.php

Liliana Grecu

Liliana Grecu

Cercetator stiintific in cadrul Institututlui national de Cercetare Stiintifica in Domeniull Muncii si Protectiei Sociale, cu o experienta de 10 ani in implementarea proiectelor europene finantate prin programul Leonardo da Vinci