Platforma eLearning Moodle

Moodle

Moodle

Procesul de învățare a cunoscut noi dimensiuni odată cu dezvoltarea industriei e-learningului. Prin urmare, platformele care înglobează sisteme de gestiune a învățării (LMS) au devenit extrem de numeroase, iar opțiunile pentru cei interesați de o astfel de metodă sunt multiple. Prezenta serie de articole are scopul de a analiza, pe rând, cele mai cunoscute și des utilizate platforme LMS, reliefând avantajele și dezavantajele fiecăreia, precum și trăsăturile distinctive pe care le prezintă.

Moodle este una dintre cele mai utilizate platforme LMS în prezent, reprezentând o alegere bună mai ales pentru mediul academic. Această platformă este open-source și este în permanență modificată și îmbunătățită. Denumirea „Moodle”  reprezintă un acronim pentru Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (mediu de învățare structurat pe diverse module cuprinzând câte un subiect).

Exemplu Moodle 1

Exemplu Moodle 1

Pe de o parte, această platformă e-learning este extrem de flexibilă, întrucât i se pot aduce orice fel de modificări și poate fi adaptată nevoilor fiecărui tip de utilizator. Funcțiile îndeplinite de Moodle pot fi multiplicate prin integrarea de aplicații externe și prin dezvoltarea a diverse plugin-uri. Pe de altă parte, însă, pentru includerea acestor opțiuni suplimentare este necesar ca utilizatorii să aibă cunoștințe de codare. De asemenea, pentru a atinge scopurile educaționale dorite, este posibil să fie nevoie de intervenția unei părți terțe care să configureze platforma în mod corespunzător.

Exemplu Moodle 2

Exemplu Moodle 2

Platforma poate fi descărcată gratuit, licența aflându-se sub egida GNU General Public License. Proiectele disponibile pe această platformă  pot fi utilizate în scopuri comerciale și necomerciale deopotrivă, fără ca utilizatorii să acopere costuri suplimentare pentru obținerea autorizației. Cu toate acestea, pentru a beneficia de anumite opțiuni, poate fi necesară achitarea unor taxe în plus. De exemplu, pentru a include posibilitatea de a efectua apeluri video, utilizatorii ar trebui să plătească un supliment anual de 600 de dolari.

Un mare avantaj al platformei Moodle este disponibilitatea acesteia în mai multe limbi. Echipa Moodle a inițiat traducerea programului și a resurselor oferite prin acesta în peste 120 de limbi, oferindu-le utilizatorilor posibilitatea de a purta discuții în propriul grai. Drept urmare, acest program este folosit în mediul guvernamental în numeroase țări, precum Spania, Rusia și Columbia.

Moodle le permite profesorilor să îi testeze pe cursanți prin intermediul temelor și al examenelor scrise. Principala diferență între Moodle și alte platforme este aceea că, pe lângă alegerea dintre mai multe variante de răspuns prestabilite la o întrebare sau oferirea de răspunsuri scurte, studenții pot urca fișiere mai ample, asemenea documentelor, fișelor, imaginilor, clipurilor audio și video. Profesorii au posibilitatea fie de a lăsa comentarii cu privire la respectiva temă, fie de a organiza grupuri de discuții între membrii aceleiași grupe pe marginea acestui subiect. Prin urmare, această platformă se distinge prin nivelul ridicat de interactivitate pe care îl oferă.

Utilizatorii Moodle au posibilitatea de a își alege rolul pe care doresc să îl îndeplinească în cadrul platformei, în acest sens remarcându-se trei feluri de educatori. Acestea sunt Creator de cursuri, Profesor și Profesor fără drepturi de editare. Cel dintâi tip de utilizator poate crea conținutul cursurilor, cel de-al doilea poate modifica și adăuga activități și evaluează elevii, iar ultimul poate evalua elevii, însă nu poate interveni prin modificarea activităților. Elevii pot vedea conținutul, dar nu îl pot modifica, iar cei care sunt simpli vizitatori nu pot lua parte la cursuri, de obicei.

Moodle este disponibil pe orice fel de dispozitiv, putând fi utilizat de pe orice dispozitiv conectat la internet.

Platforma Moodle a fost lansată pentru prima dată în 1999 în plan internațional, iar Rețeaua EDU Moodle România este disponibilă încă din 2010, împlinind astăzi, 25 noiembrie 2015, 5 ani de la înființare.

Bibliografie:

https://www.academyofmine.com/learning-management-system-comparison/

https://docs.moodle.org/29/en/About_Moodle

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2486973,00.asp

http://www.capterra.com/learning-management-system-software/spotlight/80691/Moodle/Moodle

http://www.softwareadvice.com/lms/moodle-profile/

https://edu.moodle.ro/

Editor [Elearning.ro]

Editor [Elearning.ro]

Elearning.Romania este un program naţional care îşi propune creşterea calităţii şi eficienţei în educaţia asistată de calculator, prin oferirea de suport teoretic, prin diseminarea bunelor practici şi a experienţelor locale în elearning, prin informarea continuă cu privire la iniţiativele şi evenimentele semnificative din domeniu, prin promovarea celor mai bune soluţii, sisteme şi servicii pentru elearning. Platforma elearning.ro cuprinde materiale, articole, studii, anunţuri şi informaţii actuale în domeniul utilizării noilor tehnologii ale informaţiei şi comunicării în educaţie.