Patru metode de a-i apropia pe cei „certați” cu tehnologia de soluțiile eLearning

Metode eLearning

Metode eLearning

În ultimii ani, nivelul de tehnologizare din România a crescut semnificativ. Generațiile de tineri primesc inovațiile din domeniu cu brațele deschise, iar gradul lor de adaptabilitate este unul ridicat. Cu toate acestea, receptivitatea față de noile mijloace tehnologice nu se manifestă în mod egal în cazul tuturor categoriilor de vârstă. Pentru cei mai tineri, care au crescut de mici cu un calculator în casă, numărul crescând de resurse tehnologice reprezintă tot atâtea modalități de a-și ușura viața și activitățile de zi cu zi, precum și comunicarea cu cei din jur. Însă pe măsură ce ne îndreptăm atenția asupra celor mai înaintați în vârstă, se poate observa faptul că inovațiile în materie de tehnologie pot ajunge să aibă un efect contrar celui propus, devenind o piedică greu de depășit. Această situație poate constitui, în mod evident, o problemă pentru industria e-learningului, printre ale cărei avantaje se numără tocmai acela că se adresează oricui, indiferent de vârstă. Pentru a nu anula acest avantaj, companiile sau instituțiile care oferă o pregătire bazată pe un sistem de tip e-learning trebuie să ofere soluții care se adreseze oricui, indiferent de gradul de deprindere cu programele computerizate. Mai jos se află o listă a câtorva aspecte care trebuie să fie luate în calcul pentru a duce cu succes acest scop la îndeplinire.

  1. Evidențierea avantajelor soluțiilor de e-learning

În cazul celor „certați” cu tehnologia, implementarea unei platforme computerizate poate face procesul de instruire să pară extrem de anevoios, iar dezavantajele par a exista în număr mai mare decât avantajele. Beneficiile soluțiilor e-learning au fost deja detaliate în amănunt pe site-uri de specialitate, însă acestea au un public-țintă restrâns, fiind vizitate în mod special de către cei din domeniu. Drept urmare, o revenire asupra foloaselor e-learningului pentru a îi pune în temă pe toți cursanții s-ar dovedi a fi extrem de utilă. Argumentele celor care preferă mijloace tradiționale de învățare ar fi astfel contrabalansate și chiar depășite de cele în favoarea soluțiilor e-learning, iar sesiunea de training ar începe cu toți cursanții convinși de eficacitatea acestei metode. Deși ar fi necesară introducerea unei ședințe de training suplimentare în acest scop, prin această soluție timpul nu ar fi pierdut, ci, din contră, economisit (mai multe detalii la punctul următor).

  1. Prezentarea a priori a platformei de e-learning într-o ședință separată

Înainte de a începe activitatea propriu-zisă de predare cu ajutorul unei platforme de e-learning, pe lângă beneficiile implicate de această metodă, este necesar să se realizeze o prezentare pe scurt a modului în care aceasta poate fi utilizată, locul în care pot fi găsite materialele de studiu, felul în care cursanții pot comunica unul cu celălalt și alte particularități ale respectivului mediu de învățare. Pe de o parte, dacă prima sesiune de training este dedicată exclusiv înțelegerii și exercițiului cu acea platformă, durata totală a procesului de instruire crește, fiind vorba despre o ședință în plus, ceea ce ar putea trece drept un dezavantaj. Însă pe de altă parte, scopul acestei prezentări a priori ar fi tocmai acela de a ușura sarcina cursanților care ar putea întâmpina dificultăți în mediul computerizat, urmând ca aceștia să se concentreze mai apoi strict asupra materialului pe care trebuie să-l parcurgă. Dacă sesiunea de training asistată de soluțiile e-learning s-ar desfășura fără descrierea în prealabil a contextului în care trebuie să învețe, întregul proces ar fi îngreunat de explicațiile suplimentare solicitate de fiecare cursant în parte și de varietatea de nelămuriri pe care le-ar putea avea aceștia. Astfel, durata totală a trainingului s-ar prelungi mult mai mult decât în cazul introducerii unei singure ședinte în plus prin care să fie lămurite toate aceste aspecte. Deși poate părea un dezavantaj, de fapt această soluție ar fi de un real folos în economisirea timpului.

 

  1. Organizarea cursanților în grupuri restrânse în funcție de aptitudinile fiecăruia

În vremurile actuale, în care tehnologia constituie un element important pentru majoritatea tinerilor aflați în mediul urban, cei care nu reușesc să țină pasul se pot simți descurajați de situația în care se află, iar motivația de a se adapta poate dispărea cu totul din această cauză. O strategie cu un potențial ridicat de eficiență în sensul remedierii acestei situații poate fi aceea de a organiza grupul de cursanți în alte grupuri mai mici, în funcție de dificultățile pe care le întâmpină fiecare când vine vorba de mediul computerizat. Distribuția cursanților conform aptitudinilor acestora îi poate ajuta să-și depășească mai ușor limitele, iar timpul nececsar deprinderii cu platformele computerizate poate scădea considerabil dacă aceștia lucrează în echipă, depunând un efort colectiv.

 

  1. Exemplificarea situațiilor în care soluțiile de e-learning au avut rezultat

Noțiunea de învățare este încă asociată metodelor tradiționale în mentalitatea colectivă, iar activitățile întreprinse în mediul computerizat sunt încă asociate cu un scop ludic. Prezentarea și detalierea cazurilor în care soluțiile e-learning au îmbunătățit procesul de învățare în alte țări sau in alte sucursale ale companiei poate spori încrederea cursanților în această metodă, asigurându-se astfel succesul.

Editor [Elearning.ro]

Editor [Elearning.ro]

Elearning.Romania este un program naţional care îşi propune creşterea calităţii şi eficienţei în educaţia asistată de calculator, prin oferirea de suport teoretic, prin diseminarea bunelor practici şi a experienţelor locale în elearning, prin informarea continuă cu privire la iniţiativele şi evenimentele semnificative din domeniu, prin promovarea celor mai bune soluţii, sisteme şi servicii pentru elearning. Platforma elearning.ro cuprinde materiale, articole, studii, anunţuri şi informaţii actuale în domeniul utilizării noilor tehnologii ale informaţiei şi comunicării în educaţie.