International Development Officer: validarea competentelor specifice colaborarii cu intitutii din alte tari

Un număr tot mai mare de cadre didactice şi formatori colaborează în proiecte sau coordonează proiecte transnaţionale în cadrul instituţiei în care lucrează. Ei simt nevoia să-şi dezvolte competenţele necesare exercitării acestui rol, dar mai mult decât atât, consideră necesară recunoaşterea competenţelor şi a experienţei dobândite. În cadrul proiectului IDO va fi elaborat un cadru pentru validarea acestor competenţe şi vor fi dezvoltate o serie de cursuri online specifice, care vor constitui un program european de pregătire a acestor profesionişti.

Prin International Development Officer (IDO) înţelegem orice persoană implicată în proiecte internaţionale sau care desfăşoară activităţi privind mobilitatea cadrelor didactice sau a elevilor.

Profesorii implicaţi în derularea activităţilor internaţionale sau care coordonează astfel de activităţi au o mare responsabilitate în asigurarea eficienţei acestora. Ca profesionişti experimentaţi, ei si-au dezvoltat o serie de competenţe prin educaţie nonformală şi informală, dincolo de pregătirea dobândită prin formarea iniţială. Proiectul IDO va crea posibilitatea validării acestor competenţe. Pe baza rezultatelor cercetării vor fi definite standarde de competenţă pentru rolul de International Development Officer.  Acestea vor constitui cadrul de referinţă atât pentru elaborarea programului de pregătire a IDOs, cât şi pentru crearea unui instrument de evaluare a competenţelor necesare exercitării acestui rol.

Scopul proiectului IDO – Validation of informal and non-formal learning este de a stabili un cadru european integrat de identificare, evaluare şi recunoaştere a calificărilor bazate pe competenţe ale IDO. În plus, pentru a răspunde nevoilor de formare a IDOs, se va elabora în cadrul proiectului o platformă elearning. Programul de formare online va fi unul interactiv, punând participanţii în situaţii de învăţare autentice, spre exemplu  implicarea într-un proces de negociere cu parteneri aparţinând unor culturi diferite.

Adresată cadrelor didactice, precum şi managerilor şi cercetătorilor a căror activitate se bazează pe colaborare internaţională, platforma IDOLearn se va constitui într-un nod de comunicare şi într-un important centru de resurse. Se creează astfel posibilitatea dezvoltării unei reţele profesionale a IDOs care să funcţioneze ca un grup de experţi în probleme legate de activităţi internaţionale şi de dialog intercultural.

Platforma va fi disponibilă în limbile română, engleză, franceză, finlandeză, germană, italiană, greacă, spaniolă.

Partenerii în cadrul proiectului IDO – Validation of informal and non-formal learning sunt:

  •   OPEKO – National Center for Professional Development in Education, Finlanda
  •   AKOL – Trade Union of Adult Educators, Finlanda
  •   National Board of Efucation, Finlanda
  •   TEHNE – Centrul pentru Inovare în Educaţie, România
  •   Norton Radstock College, Marea Britanie
  •   BFW Berufsfortbildungswerk des DGB GmbH, Germania
  •   Centre International d’Etudes Pedagogiques, Franţa
  •   IDEC S.A., Grecia
  •   EfVET European Forum for Technical and Vocational Education and Training, Belgia
  •   CSCS – Research Center for Cultural Development, Italia.