Instruirea pe suport tehnologic. Studiu de caz: ToolingU

Articolul cuprinde informaţii despre instruirea pe suport tehnologic: când este potrivită, factorii ce trebuie luaţi în considerare pentru alegerea ei, principalele avantaje şi dezavantaje, precum şi exemplul unei companii de renume care livrează instruire pe suport tehnologic. Este prezentată şi experienţa ToolingU de dezvoltare a programelor de training utilizând noile tehnologii.

Este important ca un trainer profesionist să definească ce cunoştinţe şi aptitudini le sunt necesare angajaţilor sau clienţilor săi şi abia apoi să decidă felul în care le transmite informaţiile respective.

Instruirea pe suport tehnologic reprezintă "orice tip de instruire care presupune folosirea mijloacelor tehnologice pentru livrarea lecţiilor". Exemple: instruirea pe pagini web (internet, intranet, extranet); studiul independent computerizat, inclusiv pe CD-ROM, DVD sau dischete, transmisiile TV pe satelit, videoconferinţele, conferinţele pe suport audio şi teleconferinţele.

Când este potrivită instruirea pe suport tehnologic?

Trebuie să se ştie dinainte dacă un program de instruire pe suport tehnologic este sau nu justificat economic prin felul în care răspunde unei anumite nevoi de instruire a organizaţiei. 

Factori ce trebuie luaţi în considerare:

  • Există un număr suficient de cursanţi?
    Dacă sunt puţini oameni ce au nevoie de programul respectiv, ar trebui preferate metode mai tradiţionale, astfel s-ar evita costurile substanţiale cerute de dezvoltarea şi livrarea lui.
  • Este sau nu practic sa fie aduşi cursanţii într-o locaţie centrală pentru efectuarea instruirii?
    Dacă oamenii sunt dispersaţi geografic, ar putea fi mai potrivită instruirea pe suport tehnologic.
  • Instruirea trebuie făcută într-un timp scurt, sau va fi nevoie să se desfăşoare pe o perioadă mai lungă?
    Dacă ar fi instruiţi frecvent doar unul sau doi oameni deodată, ar fi mai potrivită realizarea unui program pe suport tehnologic, decât un curs tradiţional.
  • Materialul se schimbă frecvent?
    Un curs desfăşurat la clasă poate fi modificat de obicei mai uşor decât un program de instruire pe suport tehnologic si poate trata mai bine aspectele curente.
  • Cât de amplă este componenta de aptitudini a conţinutului instruirii?
    Includerea într-un program de instruire pe suport tehnologic a unei componente de formare a aptitudinilor duce la creşterea costului, la prelungirea duratei de proiectare şi mai ales la creşterea complexităţii şi evaluării. Astfel de programe funcţionează mai bine pentru obiectivele de achiziţie de cunoştinţe.
  • Cât de mare este fluctuaţia de personal pe posturile în discuţie?
    Dacă este mare, poate fi atractivă o instruire pe suport tehnologic, datorită standardizării şi costului unitar scăzut al livrării – în special dacă nu se poate face o instruire la locul de muncă.

Departamentul de instruire al unei organizaţii trebuie să stabilească dacă realizarea unui program de instruire pe suport tehnologic este sau nu justificată sub aspectul costurilor şi beneficiilor.

Un exemplu interesant îl constituie compania ToolingU.com având în vedere cum şi-a început operaţiunile. O companie producătoare care livrează instruire pe suport tehnologic pe subiecte legate în general de meseriile manuale este Jergens Inc., care a înfiinţat ToolingU.com. Jergens operează de mai mulţi ani pe piaţă, producând diferite dispozitive pe care le folosesc alţi producători.

Iniţial cei de la Jergens au conceput ToolingU în ideea de a-şi instrui proprii clienţi în folosirea produselor pe care le vindeau. După ce au implementat programul şi au constatat că este bine primit de firmele-client, au început să fie solicitaţi să-l extindă şi pentru angajaţii acestora, pentru a le forma o serie de aptitudini elementare pentru munca lor. În timp, Tooling a dezvoltat zeci de cursuri scurte în tehnici de calcul, interpretarea desenelor de execuţie, operarea maşinilor cu control numeric, debitarea metalelor, calitate, tehnici de ştanţare şi extrudare – în afară de programele lor iniţiale de instruire pentru utilizarea dispozitivelor proprii. Fiecare dintre aceste cursuri putea fi livrat intr-o diversitate de formule, adresându-se cursanţilor direct sau prin intermediul departamentelor de instruire ale firmelor-client.

Deşi există sute de companii care produc cursuri de instruire pe suport tehnologic, ToolingU este deosebită pe mai multe planuri. Natura subiectelor tratate de ei face cursurile interesante pentru un segment de cursanţi care s-ar putea să nu ştie să folosească un computer şi nici să fi parcurs prea mult din învăţământul formal tradiţional. Din acest motiv, ToolingU a ales să conceapă cursurile de instruire intr-un format relativ liniar. Aici termenul "liniar" înseamnă că lecţiile trec direct de la un subiect la altul, indiferent de nivelul de asimilare al cursanţilor. Formele neliniare se pot numi şi "iterative" sau "ramificate", adică trecerea la următoarea etapă este condiţionată de demonstrarea asimilării materiei deja parcurse. În plus, formele neliniare înseamnă şi că un cursant are mai multe opţiuni sau poate parcurge mai multe secvenţe diferite în asimilarea cunoştinţelor sau aptitudinilor.

În loc să folosească unul din motoarele binecunoscute în domeniul educaţiei la distanţă, precum WebCT sau Blackboard, ToolingU a decis să-şi creeze unul propriu. Cursurile posedă un numar de caracteristici care le fac compatibile cu piaţa învăţământului pentru adulţi. De exemplu, când se plasează cursorul în dreptul unui termen, apare deasupra definiţia acestuia. De asemenea există de fiecare dată un dicţionar al termenilor relevanţi. Sunt date hiperlinkuri către articolele relevante dintr-o serie de periodice din domeniu. Mediul de învăţare creat de ei conţine forumuri de discuţii, liste de întrebări frecvente şi răspunsuri, calculatoare numerice si multe alte instrumente.

Acest format le-a adus succese celor de la ToolingU, dar pentru programele de instruire de natură ceva mai academică, precum cursurile on-line oferite de colegii, se folosesc forme de livrare probabil mai sofisticate şi mai putin liniare.

Iniţial, furnizorii de astfel de programe îşi cereau propriile platforme, dar în prezent mulţi dintre ei folosesc motoare de dezvoltare disponibile comercial, cum ar fi, WebCT sau Blackboard.

Argumente pro sau contra instruirii pe suport tehnologic

Principalele avantaje:

  • Acces la instruire fără costuri de deplasare sau restricţii de timp;
  • Foarte standardizată;
  • Foloseşte mai bine competenţele trainerilor, întrucât cursanţii îi solicită doar pentru evaluare sau pentru lămurirea problemelor majore;
  • Permite un ritm propriu şi se pretează bine folosirii în domeniul formării competenţelor;
  • Unii cursanţi ar putea să prefere aceste forme de instruire.

Principalele dezavantaje:

  • Pune multe probleme legate de echipament;
  • Costuri mari de dezvoltare;
  • Întreţinerea în timp este mai complexă;
  • Cursanţii pot veni cu pregătiri şi formaţii diferite, creând trainerilor probleme suplimentare;
  • Lipseşte interacţiunea cu trainerul şi colegii (cu excepţia chatroom-urilor sau forumurilor);
  • Dificil de evaluat în mod valid unele cunoştinţe şi gradul de însuşire a majorităţii aptitudinilor;
  • Unii cursanţi pot să nu aibă suficiente aptitudini tehnice pentru a folosi acest tip de studiu.

Articolul cuprinde informaţii despre instruirea pe suport tehnologic. Când este potrivită, factorii ce trebuie luaţi în considerare pentru alegerea ei, principalele avantaje şi dezavantaje, precum şi exemplul unei companii de renume care livrează instruire pe suport tehnologic.

Bibliografie:

Robert H. Vaughn. Manualul trainerului profesionist. Planificarea, livrarea si evaluarea programelor de instruire. Bucuresti: Editura CODECS, 2008.